۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

بازار ثانویه ارز در کوتاه مدت آثار مثبت دارد/ واقعی شدن قیمت دلار از نتایج این بازار است

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 285136
بازار ثانویه ارز در کوتاه مدت آثار مثبت دارد/ واقعی شدن قیمت دلار از نتایج این بازار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بازار ثانویه ارز در کوتاه مدت می تواند آثار مثبتی داشته باشد، گفت: دولت باید برای بلند مدت، ساز و کار و برنامه دیگری را برای بازار ارز طراحی کند.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ مهرداد بائوج لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: بازار ثانویه ارز می‌تواند بازار ارز را از بلاتکلیفی خارج کند و تاثیر مثبتی را در کوتاه مدت بر کاهش قیمت ها داشته باشد و صادرکنندگان می‌توانند در قالب توافق با واردکنندگان، به صورت توافقی ارز خود را ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه اتکای دولت به بازار ثانویه ارز باید کوتاه مدت باشد، عنوان کرد: بازار ثانویه ارز در بلند مدت راهکار مناسبی نیست و از همین الان دولت باید ساز و کارها و راهکارهای بلندمدتی را طراحی کند که در آن دخالت ها به حداقل برسد و نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. 

بائوج لاهوتی در ادامه افزود: ایجاد بازار ارز ثانویه از این جهت که می‌تواند منجر به واقعی شدن نرخ ارز کند، مثبت است اما از این جهت که باز هم دو نرخی ایجاد کرده و یک ارز ۴۲۰۰ تومان داریم و یک ارز هم داریم که در بازار ثانویه قیمت‌گذاری می‌شود، با هدف تک ‌نرخی شدن ارز مغایرت دارد. 

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه دولت باید دست از دخالت در تعیین نرخ ارز بکشد، گفت:  دولت نباید دخالتی در تعیین نرخ ارز داشته باشد و باید اجازه بدهد که این نرخ در فرآیند عرضه و تقاضا تعیین شود، زیرا آثار منفی دخالت دولت بسیار بیشتر از آثار مثبت آن است. 

بائوج لاهوتی با بیان اینکه میزان عرضه دلار با میزان تقاضای آن تناسب و همخوانی ندارد، گفت: دولت با مدیریت درست می تواند همخوانی و تناسب بین عرضه و تقاضا ایجاد کند تا به این وسیله، قیمت دلار کاهش پیدا کند.