۰ نفر

قرائت گزارش نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی در صحن مجلس

تشکیل شورای فراقوه‌ای در پیگیری اقتصادمقاومتی ضرورت دارد

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 278291
تشکیل شورای فراقوه‌ای در پیگیری اقتصادمقاومتی ضرورت دارد

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در گزارش خود درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، از عملکرد دولت در تشکیل جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتقاد و بر لزوم تشکیل شورای فراقوه‌ای تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قرائت شد.

در این گزارش ضمن انتقاد از عدم تشکیل شورای فراقوه‌ای در دولت پیشنهاد شده که دبیرخانه شورا، وزارت اقتصاد باشد و مجمع تشخیص مصلحت نظام پایش‌های لازم را انجام دهد، چون دولت به تنهایی نمی‌تواند هم به سیاستگذاری، هم به اجرای این سیاست‌ها بپردازد.

گفتنی است این گزارش مشتمل بر چهار بخش با عناوین مقدمه، ذکر چند نکته مقدماتی در مورد روند اصلاح قانون نحوه پیگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مهم‌ترین نقدها به قانون فعلی و ارائه پیشنهاد است.

در این گزارش ضمن اشاره به فرآیندهای تعریف شده در این قانون‌، مهمترین پیام آن را تشکیل شورایی متشکل از معاون اول رییس‌جمهور، نایب رییس اول مجلس و معاون اول قوه قضاییه برای ایجاد هماهنگی و رفع موانع اجرایی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دانسته است که طبق بررسی‌های این کمیسیون، مفاد این قانون تاکنون اجرا نشده است.

در این گزارش به نامه ۲۴ دی سال ۹۶ به معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه اشاره شده مبنی بر اینکه شورای فراقوه‌ای در این قانون ماهیت فراقوه‌ای دارد ولی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ذیل قوه مجریه طراحی شده و این عملا به معنای تشکیل شورای فراقوه‌ای نیست.

در پایان این گزارش پیشنهاد شده که دبیرخانه شورای فراقوه‌ای به وزارت اقتصاد سپرده شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شاخص‌های پایش عملکرد را طراحی کند و دبیر مجمع یکی از اعضای شورای فراقوه‌ای باشد.