۰ نفر

عباس عراقچی در صحن مجلس:

الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم مشکل امنیتی ندارد/ ایران با دو تهدید تروریستی مواجه است

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴
کد خبر: 277567
الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم مشکل امنیتی ندارد/ ایران با دو تهدید تروریستی مواجه است

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه هیچ مشکل امنیتی در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم متوجه ایران نخواهد شد، گفت: بیانیه تفسیری ایران تمام نقاظ ضعف این لایحه را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی صبح امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم عباس عراقچی در توضیحاتی گفت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم یکی از ابزارهای بین‌المللی برای مقابله با تروریسم است. ایران از دو منظر با موضوع تروریسم مورد تهدید واقع می‌شود، یک منظر تروریست بین‌المللی که علیه خود ماست و ما خودمان قربانی تروریسم هستیم و دوم، سوءاستفاده‌ای است که کشورهای غربی از مفهوم تروریسم انجام می‌دهند و با این سوءاستفاده، محور مقاومت و جنبش‌های آزادیبخش به ویژه جنبش‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهند و ما باید با هر دوی این تهدیدات مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه ایران با دو تهدید تروریسم بین‌المللی و تروریسم تکفیری مواجه است، اظهار داشت: از نظر سازمان ملل و جامعه بین‌المللی در حال حاضر فقط چهار گروه به عنوان تروریست شناخته می‌شوند؛ گروه داعش، گروه القاعده، طالبان و جبهة‌النصره و ما قربانی این گروه‌های تروریستی هستیم و باید با این تروریسم مبارزه کنیم، کما اینکه در سوریه و در جاهای دیگر در حال مبارزه هستیم و به خاطر آن خون داده‌ایم.

عراقچی با تاکید بر اینکه این تروریسم، یک تروریسم دارای شبکه‌های بین‌المللی است، گفت: بدون همکاری‌های بین‌المللی و بدون پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، مقابله با آن به خصوص خشکاندن ریشه‌های مالی تروریسم غیرممکن است.

وی در ادامه افزود: ما در حالی که در سوریه جوانان ما خون می‌دهند برای مقابله با تروریسم، در داخل کشور نیز در شبکه‌های بانکی بعضی از حفره‌ها وجود دارد که متأسفانه به گروه‌های تروریستی و گروه‌های قاچاق مواد مخدر و غیره کمک می‌کند، بنابراین ما باید در مقابله با تأمین مالی تروریسم وارد همکاری بین‌المللی شویم، کما اینکه کشورهایی مانند روسیه، عراق و سوریه نیز به این کنوانسیون پیوستند و همه همسایگان ما نیز وارد این شبکه همکاری‌ها شده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تهدید دوم این است که کشورهای غربی از مفهوم تروریسم سوءاستفاده می‌کنند و گروه‌های مقاومت را تروریسم قلمداد می‌کنند، ما برای مقابله با این تهدید هم همه جوره اندیشیده‌ایم و شاید بیش از دو سال است که در مورد این لایحه تمام ارگان‌های امنیتی کشور کار کارشناسی روی این لایحه انجام دادند از جمله وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه.

عراقچی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها بیش از دو سال است که کار کارشناسی روی این لایحه انجام می‌دهند، اظهار داشت: هیچ لایحه‌ای ندیدم که تا این حد کار کارشناسی روی آن انجام شده باشد، شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع امنیتی کشور گواهی داده با حق شرط‌هایی که گذاشتیم هیچ مشکل امنیتی و تهدید امنیتی متوجه کشور نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تمام حفره‌های موجود در این کنوانسیون دیده شده است، گفت: تمام نقاط ضعفی که ممکن است باعث سوءاستفاده شود را دیده‌ایم و برای آن تدابیری اندیشیده‌ایم و حق‌شرط‌هایی که در نظر گرفته شده، تمام نقاط ضعف را پوشش می‌دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همه سوءاستفاده‌های امنیتی اندیشیده شده و از ترس اینکه نکند در آینده غربی‌ها بگویند حزب‌الله تروریسم است، فشار به خودمان نیاوریم. امروز ما فشارهایی را به خودمان تحمیل می‌کنیم و کشورهای دیگر می‌گویند ایران حامی تروریسم است چون به این کنوانسیون نپیوسته و فشارهای مختلف و تحریم‌های مختلف را به خودمان تحمیل می‌کنیم از ترس اینکه مبادا در آینده مثلا بگویند حزب‌الله گروه تروریستی است.

وی در ادامه افزود: اگر آنان در آینده حزب الله را جزء گروه تروریستی حساب کنند، همان موقع برخورد می‌کنیم و در این کنوانسیون راه خروج دیده شده است و هر لحظه احساس کنیم چند کشور منافع گروه‌های مقاومت را در خطر قرار دادند، به راحتی از این کنوانسیون خارج می‌شویم و حق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند زیر سؤال ببرد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر لحظه احساس کنیم این کنوانسیون ضرری برای کشور دارد از آن خارج می‌شویم، گفت: چرا الان برای خودمان هزینه تحمیل کنیم و به خودمان خسارت بزنیم؟ الان صلاح کشور در این است با توجه به اینکه تحریم های آمریکا در حال بازگشت است، نباید به دست خودمان تحریم‌ها را به خودمان وارد کنیم، در شرایط خطیری که امروز ایران قرار دارد، نباید به دست خودمان تحریم‌های جدیدی را به خودمان وارد کنیم.