۰ نفر

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال نماینده مشهد:

یارانه مطبوعات به صورت شفاف توزیع می شود/ ۱۱هزار نشریه در کشور داریم

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 269909
یارانه مطبوعات به صورت شفاف توزیع می شود/ ۱۱هزار نشریه در کشور داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از مطبوعات خصوصی به دلیل افزایش هزینه ها گفت: یارانه مطبوعات در فضایی شفاف توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، سید عباس صالحی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه مجوزی برخلاف مصوبه هیات وزیران اقدام به تفکیک روزنامه ها و مطبوعات در قالب دو دسته دولتی- عمومی و خصوصی کرده است، گفت: تا پیش از سال 88 در حوزه یارانه ها، کاغذ به طور یارانه ارزی در اختیار حوزه نشر و مطبوعات قرار می گرفت.

صالحی با بیان اینکه در سال 88 بالغ بر 3254 نشریه در کشور وجود داشت، گفت:  این رقم در پایان سال 96 با توجه به مجوزهای صادره به بیش از 11 هزار نشریه افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مدیریت منابع مذکور در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار داشت: از این رو علی رغم اینکه میزان یارانه اختصاص یافته به کمتر از دو برابر افزایش یافت، اما مجوزها 3 برابر شده است، لذا شرایط اقتضا می کرد تغییراتی در دستورالعمل به وجود بیاید.

صالحی با اشاره به اینکه آیین نامه هیات وزیران، تغییرات در دستورالعمل را منوط به ارجاع هیات وزیران نکرده است، گفت:بنابراین دستورالعمل توسط وزارتخانه یاد شده تهیه می شد.

وی در مورد تغییرات صورت گرفته هم گفت: یکی از تغییرات مبنی بر این است که نشریاتی که دولتی هستند یا نشریات عمومی که منابع بالاسری مناسبی دارند، مشمول یارانه نشوند. بر اساس سیاست های برنامه پنجم و ششم توسعه نیز باید از بخش خصوصی حمایت شود که این مهم نیز از جمله دلایل دیگر تغییرات در آیین نامه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در حوزه مطبوعات مانند افزایش هزینه های کاغذ و کاهش تیراژ عنوان کرد: بنابراین در این رقابت ناخواسته باید بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد، لذا با این مبنا بحث تمایزبخشی بین بخش خصوصی و غیرخصوصی مورد توجه قرار گرفت.

صالحی در ادامه افزود: مسئله خصولتی نیز مطرح است که با طرح دقیقی نحوه تمایز بین نشریات خصوصی و غیرخصوصی مشخص شده است. بنابراین در این راستا به اساسنامه ها مراجعه می شود و یارانه ها در فضایی شفاف توزیع می شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: اگر به مجموعه ای مانند روزنامه ایران یارانه ای پرداخت شده، با مبنای ارجاع بودجه های مستقل بوده تا به خبرگزاری رسمی حاکمیت کمک شود.

صالحی اظهار داشت: بنابراین عدم تطابق منابع بین افزایش مجوزها با یارانه مطبوعات و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اصل 44 قانون اساسی، مبنای دستورالعمل تهیه و اجرا شده در دوره وزرای قبل است.

وزارتخانه ها باید به تمام روزنامه ها آگهی بدهند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وزارت ارشاد دولت یازدهم در پی حمایت از مطبوعات بود، گفت: در همین راستا وزارت ارشاد مطبوعات محلی و استانی و بیمه خبرنگاران را تحت عنوان یارانه‌های زیرساختی و غیرمستقیم مورد حمایت قرار داد.

صالحی در ادامه افزود: وقتی منابع یارانه ای کمتر از 2 برابر و تعداد مجوزها به بیش از ۳ برابر رسیده است و قانون به ما تکلیف کرده از نشریات محلی، کودک و نوجوان و دینی و دفاع مقدس ۳ برابر حمایت کنیم باید سازوکارها را تغییر داد.

صالحی خاطرنشان کرد: ما می توانستیم دو تصمیم اتخاذ کنیم؛ یا باید همچنان به صورت مساوی به نشریات دولتی و خصوصی یارانه می دادیم که در این صورت نشریات خصوصی روز به روز ضعیف تر می شدند یا قوانین حاکم بر آئین نامه ها را طبق برنامه های توسعه و اصل ۴۴ اصلاح می کردیم.

این مقام مسئول با اشاره به آئین نامه وزارت ارشاد برای حمایت از مطبوعات با استفاده از آگهی های دولتی گفت: طبق آئین نامه ای مقرر شده است که هیچ وزارتخانه ای حق ندارد همه آگهی های خود را به روزنامه های دولتی بدهد و باید به همه روزنامه ها آگهی بدهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این به هیچ وزارتخانه ای مجوز روزنامه و هفته نامه داده نشد و با این نگاه از بخش خصوصی حمایت کردیم.

نماینده مشهد از توضیحات وزیر ارشاد قانع شد

نماینده مردم مشهد با طرح این شرط که وزیر ارشاد قول بدهد در مورد تخصیص یارانه کاغذ نشریات و مطبوعات طبق مصوبه هیات وزیران عمل کند، از توضیحات عباس صالحی قانع شد.

 در جلسه علنی امروز مجلس نصرالله پژمان فر این سوال را از سید عباس صالحی پرسید که وزارت ارشاد با چه مجوزی برخلاف مصوبه هیات وزیران اقدام به تفکیک روزنامه‌ها و مطبوعات در قالب دو دسته دولتی ـ عمومی و خصوصی کرده است؟

پژمان فر در جریان طرح این سوال با انتقاد از سلیقه‌ای عمل کردن معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصل 3، 15، 24 و 168 قانون اساسی به صورت مستقیم به موضوع مطبوعات پرداخته که نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی با بیان اینکه در همه دولت ها مسئله حمایت از مطبوعات مطرح بوده است، اظهار داشت: موضوع مهم این بوده که این حمایت ها شامل حال همه شود، اما متاسفانه اینگونه نشده است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس به مصوبه دولت در 13 آبان سال 88 اشاره کرد که در آن نحوه پرداخت یارانه ها در حوزه نشر و نشریات مشخص شده است و گفت: خبرگزاری ها و سایت ها هم مشمول این مصوبه می شوند و در این مصوبه مشخص شده که نحوه توزیع یارانه ها باید چگونه باشد، اما متاسفانه اتفاقی صورت گرفته که خلاف قانون است و پشت صحنه ای هم دارد.

پژمان فر با بیان اینکه در برخی مواقع قانون به هیات دولت اجازه داده که قانون بنویسد، عنوان کرد: این دستورالعمل می تواند ملاک عمل قرار بگیرد که اگر این تغییرات در مسیر تامین نقطه نظرات هیات وزیران باشد باید به این دستورالعمل عمل شود، اما اگر دستورالعمل با روح آئین نامه و قانون مغایرت داشته باشد ملاک عمل نخواهد بود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امروز در معاونت مطبوعاتی یک دستورالعمل سلیقه ای ملاک عمل قرار گرفته است، گفت: حمایت های لازم از مطبوعات، عملیاتی نشده است.

گفتنی است، پس از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده سوال‌کننده با تاکید بر اینکه اگر وزیر طبق مصوبه هیات وزیران عمل کند از رای‌گیری درباره سوالش انصراف می‌دهد، قانع شدن مشروط خود از توضیحات عباس صالحی را اعلام کرد.