۰ نفر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

کاهش ۵۰درصدی اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی/ بی‌توجهی به مدیریت منابع آب در بودجه

۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 261764
کاهش ۵۰درصدی اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی/ بی‌توجهی به مدیریت منابع آب در بودجه

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از وضعیت بودجه بخش کشاورزی در بودجه ۹۷ گفت: در بودجه امسال اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد آنلاین- المیرا اکرمی؛ علی محمد شاعری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین در مورد وضعیت بودجه بخش کشاورزی در سال 97 اظهار داشت: دولتمردان و مسئولان همواره از این موضوع سخن می گویند که مساله آب، محیط زیست و اشتغال دارای اولویت است، اما این در حالی است که در بودجه 97 کاهش 50 درصدی اعتبارات را در بخش آب، احداث و تکمیل ساختمان سدها و اجرای شبکه های پایین دست سدها شاهد هستیم.

وی در ادامه افزود: در عین حال اعتبارات مربوط به بخش پسماند، آب شرب و آب مناطق عشایری هم در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است. همچنین در بودجه 97 اعتبارات مورد نیاز در بخش ریزگردها، مطابق با احکام برنامه ششم توسعه اختصاص نیافته است.

شاعری با بیان اینکه در بودجه 97 به بهانه ایجاد اشتغال، مبلغ زیادی از اعتبارات تملک دارایی کاهش یافته و این مبلغ کسر شده، صرف پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات یارانه دار با سود متعارف شده است، گفت: البته ممکن است این موضوع در کوتاه مدت به اشتغال زایی در بخش تولید کمک کند اما با توجه به اینکه موجب طولانی شدن پروژه های عمرانی می شود، در دراز مدت موجب افزایش هزینه اجرای پروژه ها و کاهش اشتغال زایی در فعالیت های عمرانی هم خواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: همچنین این موضوع موجب کاهش شدید میزان تولید، صادرات و اشتغال در بخش کشاورزی خواهد شد و به حوزه مدیریت منابع آب هم که در حال حاضر مهم ترین چالش کشور است، صدمه جدی وارد خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در حالی که تمام مسئولان و مردم، بحران آب را مهم ترین چالش امروز می دانند اما آنچه که در بودجه پیش بینی شده، مبین این موضوع و این اولویت نیست.

شاعری در بخش دیگری از سخنانش بودجه بخش کشاورزی را برآورد کننده انتظارات کشاورزان ندانست و گفت: اهداف مدنظر برنامه ششم توسعه به خصوص در بخش آب و استفاده بهینه از آب، با اعتبارات سالیانه ای که دولت در بودجه در نظر گرفته است، عملیاتی نمی شود.

وی با اشاره به درگیری هایی که کشورمان با بیماری های دام و طیور دارد، گفت: به عنوان مثال در رابطه با آنفلوآنزای مرغی و سایر بیماری های دام و طیور که یک مساله اساسی است و مشکلات زیادی در رابطه با آن وجود دارد، بودجه قابل ملاحظه ای در بودجه 97 در نظر گرفته نشده است که این هم می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.