۰ نفر

عضو هیئت رییسه مجلس در تشریح نشست غیرعلنی امروز مجلس:

ایران رنک قابل قبولی در فضای مجازی ندارد/ کمیسیون ویژه فضای مجازی باید تشکیل شود

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۹
کد خبر: 259319
ایران رنک قابل قبولی در فضای مجازی ندارد/ کمیسیون ویژه فضای مجازی باید تشکیل شود

عضو هیات رئیسه مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این جلسه، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی گزارشی از وضعیت فضای مجازی را به نمایندگان مجلس ارائه داد.

اقتصاد آنلاین- المیرا اکرمی؛  محمدعلی وکیلی در تشریح جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در گزارشی که توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ارائه شد، تحولات انجام شده در این بخش، وضعیت کشورهای دنیا در این حوزه و همچنین رنکینگ کشورمان در این فضا مورد اشاره قرار گرفته که متاسفانه کشورمان رنک قابل قبولی در این حوزه ندارد.

وکیلی با بیان اینکه پلتفورم ایرانی متناسب با تحولات تکنولوژیک تولید نشده است، اظهار داشت: متاسفانه در این بخش عقب ماندگی هایی وجود دارد و بنابراین متناسب با آرمان ها باید پلتفورم ایرانی ایجاد شود تا بتوان مرجع در دنیا بود.

عضو هیئت رییسه مجلس عنوان کرد: البته در این جلسه، تاثیر این تحولات تکنولوژیک بر فضای اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی هم مورد بررسی قرار گرفت. ضمن اینکه تصویر تقریبا روشنی از اتفاقات گذشته تاکنون و چشم اندازی از آینده ترسیم شد.

وکیلی با اشاره به مشکل کشورمان در فضای مجازی گفت: متاسفانه ذهنیت روشن و یکسانی از فضای مجازی وجود نداشته و شناختی از ماهیت درست مسئله وجود ندارد. گاهی تصور می شود که فضای مجازی یعنی فضای حقیقی و مجازی در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که فضای مجازی مجاز نیست بلکه توسعه ای در حوزه فضای حقیقی است.

وکیلی با بیان اینکه در این حوزه نیازمند تصویب قانون هستیم، گفت: چه در ارتباط با سند ملی و چه در ارتباط با حوزه های حقوق ملت باید قانون جامع تصویب شود.

وی در ادامه افزود:  در مجلس بحث فضای مجازی باید در دو کمیسیون صنایع و فرهنگی طرح و مشکلات حل شود. بنابراین طبق جمع بندی های رئیس مجلس در پایان گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی، باید کمیسیون ویژه ای در خصوص فضای مجازی تشکیل شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس، بخشی از نمایندگان با استناد به گزارش های ارائه شده تاکید کردند راه برخورد با فضای رو به جلو اقدامات سلبی و انسدادی نیست. بنابراین باید منطقی با این موضوع برخورد کرد. البته برخی از نمایندگان هم نسبت به اینکه چرا دیرهنگام برخی از بخش های مختلف حاکمیت و از جمله مرکز فضای مجازی اقدام به این آگاهی بخشی کرده است، اعتراض داشتند.

وکیلی با بیان اینکه به لحاظ فهم مسئله عقب ماندگی هایی وجود دارد، گفت: اولین انتظار نمایندگان این است که قوای مختلف در خصوص فضای مجازی به فهم یکسان دست پیدا کنند. البته به لحاظ سخت افزاری مقابله با تحولات فناوری در دنیا صحیح نیست و کشور ما نباید خود را از این تحولات محروم کند، اما انتظار می رود نحوه دسترسی مردم باید به گونه ای باشد که به جای استفاده از پلتفورم آمریکایی از نوع ایرانی آن استفاده شود.

وکیلی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به پلتفورم ایرانی نباید انسداد اطلاعاتی ایجاد کرد، اظهار داشت: بلکه قوای مختلف باید بسیج شوند که با ایجاد یک پلتفورم ایرانی دارای مرجعیت و اعتماد را در حوزه های اقتصادی برای استفاده از این پلتفورم ها میان مردم ایجاد کند. زیرا تحولات فضای مجازی، نظام کاسبی را تسهیل و تسریع کرده و یک تحول اساسی را در نظام کسب و کار ایجاد کرده و بنابراین مردم خواهان استفاده از این تحولات هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس در پایان با اشاره به اینکه رسیدن به تولیدات داخلی به جای طرح شعارهای کلیدی نیازمند دستیابی به یک فهم مشترک میان قوای مختلف دارد، گفت: ایران در دنیا نه فقط مصرف کننده خدمات بلکه باید تولید کننده حوزه خدمات اقتصادی به تناسب تحولات در فضای مجازی باشد.