۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی: رشد بخش کشاورزی مثبت بوده است/ حجتی وزیر باقی ماند

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۴۵
کد خبر: 258316
وزیر جهاد کشاورزی: رشد بخش کشاورزی مثبت بوده است/ حجتی وزیر باقی ماند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای برای بررسی طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی در حالی آغاز شد که روز گذشته وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی موفق به کسب رای اعتماد مجدد مجلس شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، ابتدا استیضاح کنندگان به مدت یک ساعت و نیم در مورد محورهای استیضاح صحبت می‌کنند. سپس وزیر جهاد کشاورزی سه ساعت فرصت صحبت و دفاع از عملکرد خود را دارد که طبق آیین‌نامه می‌تواند یک ساعت از زمان خود را به دو نماینده بدهد. پس از وزیر نیز دو نماینده موافق استیضاح محمود حجتی هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد.

گفتنی است اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور یافته‌اند.

اعتماد دوباره نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی

پس از سخنرانی و طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان استیضاح و همچنین دفاع وزیر جهاد کشاورزی از عملکرد خود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح وی مخالفت کردند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از مجموع 229 رای ماخوذه با 105 رای موافق، 117 رای مخالف استیضاح و 7رای ممتنع  موفق شد مجددا از مجلس برای ادامه کار خود در این وزارتخانه رای اعتماد بگیرد و وزیر باقی ماند.

اسامی نمایندگانی که برای استیضاح حجتی سخنرانی می‌کنند، اعلام شد/ انصراف چهره مطرح فراکسیون امید از استیضاح محمود حجتی

در ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی یک عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی سخنرانان جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را علی وقفچی، صدیف بدری، حسین مقصودی، محمود صادقی، نادر قاضی پور و مهرداد لاهوتی اعلام کرد. اما نمایندگانی که برای سخنرانی در موافقت با استیضاح وزیر پشت تریبون رفتند، علی وقفچی، صدیف بدری، نادر قاضی پور، حسن نوروزی و زهرا سعیدی بودند. با این حساب یکی از مطرح‌ترین چهره‌های فراکسیون امید از طرح مباحثش در موافقت با استیضاح محمود حجتی انصراف داد.

محمود حجتی در جلسه استیضاح: نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیت های نهفته است

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه استیضاح خود در مجلس گفت: اساس نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیتهای داخلی به ویژه ظرفیت های نهفته در بخش کشاورزی است.

محمود حجتی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ضعف‌ها و نارسایی‌هایش در پی تذکرات و صحبت‌های نمایندگان در جلسه استیضاح به مرور زمان رفع شود، اظهار داشت: سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم.

وی در ادامه افزود: با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی را تحقق بخشیدم تا جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشکسالی بلندمدت دستاوردهای موفقی در تاریخ کشاورزی کشور رقم بزند.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد و تقویت ارتباط وزارت جهاد کشاورزی ایران با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و حمایت‌های دولت و مجلس و به کارگیری فناوری ها و تجهیزات مدرن روز به اهداف و چشم اندازهای تعیین شده برسیم.

حجتی:نسبت به گرفتاری های کشاورزان آگاهی دارم

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گرفتاری های کشاورزان را آگاهم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه ریزی از سفره تا مزرعه و تامین نهاده‌های کشاورزی مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را پذیرفت و تولید را با بازار گره زد و کارهای بزرگی را از طریق پروژه های مختلف رقم زد.

حجتی در ادامه افزود: با رفع برخی موانع تولید و صادرات رشد بخش کشاورزی طی پنج سال گذشته براساس گزارش بانک مرکزی به صورت مستمر مثبت بوده است. این رشد چیزی در حدود چهار تا پنج درصد بوده است.

وی اظهار داشت: همچنین در بخش تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۵ میلیون تنی، تولید محصولات کشاورزی را از طریق دانش، فناوری و تجهیزات مدرن به ۱۲۲ میلیون تن افزایش دادیم که در پی آن واردات محصولات کشاورزی چهار تا پنج میلیون تن کاهش یافت آن‌هم زمانی که جمعیت کشور بالغ بر چهار - پنج میلیون نفر افزایش یافت.

وی اظهار کرد: تراز واردات مواد غذایی را از منفی ۸ میلیارددلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار کاهش دادیم  و این یعنی صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری در واردات مواد غذایی از خارج.

حجتی حجم پروژه‌های انجام شده طی شش سال گذشته در چهار دهه گذشته در وزارت جهاد کشاورزی را بی سابقه دانست و افزود: در بحث های زیربنایی، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و اجرای طرحهای نوین آبرسانی که با حمایت مقام معظم رهبری و مساعدت مجلس در برنامه ششم و بودجه سالانه انجام گرفت، اقدامات بزرگی در حوزه آب و خاک انجام گرفته است که در هیچ دوره‌ای از دوران ۴۰ ساله گذشته این وزارتخانه حتی در دوران وزارت گذشته خودم، اتفاق نیفتاده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در طول شش سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه آب و خاک انجام و اجرا شده است که در هیچ دوره‌ای انجام نگرفته بود. طی چهار - پنچ سال گذشته ۷۰۰ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری اجرا شده است که ۲۸۵ هزار هکتار آن مربوط به سال ۱۳۹۶ است.

واردات گندم صفر شده است

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزار استان‌های گیلان و مازندران نیز انجام گرفت و این اقدام در افزایش بهره وری و دو کشت کردن اراضی این مناطق و افزایش تولید محصولات و نهایتاً افزایش درآمد تأثیرگذار است.

محمود حجتی در ادامه افزود: عملیات زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی شالیزار در دست اجرا است و بر اساس شواهد موجود در افزایش تولید محصول این مناطق تأثیر داشته است. حدود 1400 کیلومتر احیای قنوات داشتیم که البته در این بخش منابع به میزان کافی در اختیار قرار نگرفت و امیدواریم در سال 97 وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به گذشته پیش رو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احیای قنوات بهترین شیوه برداشت از آب‌های زیرزمینی است، گفت: اجرای 32 هزار هکتار کانال‌های آبیاری با احیای قنوات به همت و توان دولت امکان‌پذیراست. همچنین در بخش توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی نیز اتفاق بزرگی رخ داده است.

حجتی با اشاره به وضعیت گذشته کشاورزان اظهار داشت: در آذرماه سال 92 بعد از چند ماه تلاش هماهنگی بین کارخانجات و واحدهای تولیدی ایجاد شد؛ بانک کشاورزی و کشاورزان نیز خط ارتباطی را برقرار کردند تا کشاورز متقاضی ادوات و ماشین آلات کشاورزی است با ارزان‌ترین تسهیلات بتواند مشکل خود را حل کند لذا با سود 15 درصد تسهیلات بر اساس تعهد کشاورز به بانک ماشین آلات در اختیار آنها قرار گرفت.

وی یاد آور شد: بنابراین بانک پول را به کارخانجات واریز و ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت. این خط ارتباطی همچنان برقرار است که به موجب آن 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری و 80 هزار تراکتور به مزارع رفته و 200 هزار ادوات کشاورزی در اختیار افراد قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سخت‌کوش‌ترین کشاورزان، شالیزارکاران هستند،  گفت: خوشبختانه با حمایت تسهیلاتی و تجهیز نوسازی برداشت برنج توسط کمپاین از 27 درصد مزارع به 80 درصد سطوح رسیده و کشت نشاء که بسیار سخت است از 10 الی 12 درصد به 45 درصد رسیده است.

حجتی تصریح کرد: همچنین در محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی همچون گندم، شکر، برنج و دانه‌های روغنی اقدامات خوبی به عمل آمده که متناسب با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است.

این عضو کابینه با اشاره به صفر شدن واردات گندم گفت: در حوزه تولید گندم که در سال 92 بیش از 2.5 میلیارد دلار و در سال 91 نزدیک به 3 میلیارد دلار وارد کشور شده و امروز به هیچ عنوان واردات گندم نداریم که به معنای مصرف آب بیشتر نیست. در واقع به معنای حمایت‌های مذکور است لذا توانستیم سطح زیر کشت را کاهش دهیم.

حجتی در ادامه با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم کاهش یافته تا در خدمت دانه های روغنی به خصوص کلزا باشد، عنوان کرد: با تلاشی که در همه زمینه ها به عمل آمد، در تأمین نهاده ها و مسائل مربوط به بذر، کود و مبارزه با بیماری ها و علف های هرز و سیستم های آبیاری و همه عملیات، امروز شاهد هستیم که در مجموع نیاز کشور را توانستیم تأمین کنیم.

وی با اشاره به خریداری 20 میلیون تن گندم از کشاورزان گفت: امروز بیش از 7 میلیون تن ذخیره گندم در کشور داریم که باید این وضعیت را با عید سال 92 و 93 مقایسه کرد که کمتر از 10 تا 15 روز ذخیره گندم داشتیم و لذا این مسائل دستاوردهایی است که با حمایت، حضور، مشارکت و تلاش همه دست اندرکاران صورت گرفت.

حجتی در ادامه با اشاره به تولید در حوزه شکر عنوان کرد: شکر یکی از محصولات استراتژیک در کشور است که تولید آن در سال 92، یک میلیون و 100 هزار تن بوده و امسال این میزان به یک میلیون و 930 هزار تن رسیده است که بیش از 70 درصد افزایش یافته و این در حالی است که سطح زیر کشت چغندر قند از 170 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است و این افزایش تولید، از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین گسترش کشت های پاییزه است که یکی از سیاست های اصولی ما است.

حجتی اظهار داشت: از آنجایی که محدودیت داشتیم و کشت چغندر قند که یک کشت آب بر و بهاره است را به کشت پاییزه انتقال دادیم که مصرف آن به یک چهارم تقلیل پیدا کند لذا تولید چغندر در سال 92، 3 میلیون و 200 هزار تن بود و امسال به بیش از 8 میلیون و صد هزار تن رسید.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد طلب کشاورزان داده شده و در حالی وارد سال جدید می شویم که طبق گزارش ها، یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کارخانجات وجود دارد که این در تاریخ کشور بی سابقه بوده و لطف خدا است و ظرفیت های نهفته ای است که در کشور وجود دارد.

وزیر جهاد کشاوزی با بیان اینکه قبلا بیشترین وابستگی در دانه های روغنی بوده است، گفت: در سال 92 ضریب خودکفایی در روغن تنها 6 درصد بود که سالی 2 تا 3 درصد این ضریب وابستگی را کاهش دادیم که بیشتر روی کلزا نیز تمرکز کرده ایم که کمترین آب را می برد و یک محصول پاییزه است و از نظر غنی سازی خاک نیز به خاطر وضعیت ریشه آن و آزاد کردن ازت خاک می تواند در افزایش راندمان در تناوب تولید گندم سال بعد مفید باشد.

حجتی در ادامه افزود: در سال 95 تولید کلزا به 60 هزار تن رسید و این میزان در سال 96 به یکصد و 87 هزار تن شد که تولید کلزا سه برابر افزایش یافت و امسال نیز پیش بینی کرده ایم این تولید به 350 هزار تن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع آب مجازی گفت: ذرت یک خوراک متراکم دام و طیور است اما چون محصول تابستانه و آب بر بود، تصمیم گرفتیم با توجه به اقتصاد ملی و مصرف آب، ذرت دانه ای را به جای تولید در داخل از خارج تأمین کنیم تا آب آن نیز به محصولات دیگر اختصاص یابد.

وی با اشاره به پروتئین حیوانی به خصوص شیر و گوشت سفید عنوان کرد: در این حوزه ها هیچ مشکلی نداریم و هرچقدر بتوانیم تولیدات آن را در بحث طیور افزایش می دهیم و هشتمین کشور تولیدکننده دنیا و بزرگ ترین تولیدکننده منطقه هستیم که بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن تولید سالانه داریم و تولید شیر نیز به 10.5 میلیون تن در سال رسیده است.

حجتی با تأکید بر نگاه مزرعه تا سفره گفت: امیدواریم امسال صادرات لبنیات به 800 میلیون دلار برسد و روز به روز بازارهای صادراتی را توسعه دهیم همچنین حدود دو سال پیش قیمت شیر کمی پایین آمد لذا محدودیت هایی وجود داشت اما با حمایت های دولت و سازمان برنامه و بودجه، توانستیم شیر را به شیرخشک تبدیل کنیم تا در زمان مناسب صادر کنیم تا خسارت ها را جبران کنیم.

نظارت دقیق وزارت جهاد کشاورزی بر واردات

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از دفاعیات خود در خصوص واردات محصولات کشاورزی، گفت: در حوزه تولید میوه دارای مزیت هستیم و نیازی به واردات نداریم؛ حتی بیش از متوسط جهانی نیز تولید می شود اما در چهار نوع میوه موز، انبه، نارگیل و آناناس حتی با تعرفه واردات آنها را کنترل می کنیم و محصول دیگری را اجازه واردات نداده ایم.

حجتی در ادامه افزود: اگر محصول قاچاقی در بازار مشاهده شود پیگیری می کنیم تا با افراد خاطی برخورد شود و وارد نشود.

حجتی تاکید کرد: اینکه عنوان شد هر محصولی هر وقت بخواهد وارد می شود و هر وقت صلاح باشد صادر می شود، امری صحیح نیست و مراجع ذیصلاح نظارت کافی دارند.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص سم و کود محصولات کشاورزی، گفت: بیشترین فعالیت در رابطه با کنترل سم و کود و نظام مند کردن انجام شده است؛ همچنین با بیش از 900 کود تولیدی و وارداتی برخورد شد و این موضوع سبب شناسنامه دار شدن کود شد و بنابراین کودهایی که توزیع می شود دارای شماره ثبت است.

حجتی با بیان اینکه در حوزه کلان مصرف کود و سم، مصرف کمتر از حد نیاز توصیه های فنی و مهندسی است، گفت: اما در برخی موارد متاسفانه به دلیل کم اطلاعی برخی بهره برداران یا فرصتی طلبی برخی سودجویان بدمصرفی داریم که در حال مقابله با این موضوع هستیم.

حجتی گفت: آنهایی که بذر به ما فروختند جز کشاورزان نخبه هستند. تولید بذر ظریف و حساس است و کشاورزان پیشرو می‌توانند بذر تولید کنند که البته مورد تحقیق مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد تا بتوانیم این بذرها را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وزیرجهادکشاوری تاکید کرد : بذری که تولید می‌کنند به دلیل مراقبت‌ها 600 تومان گران‌تر است و ما بخشی از این 600 تومان را یارانه دار می‌کنیم که مجلس نیز در این زمینه قانون گذاشته تا کشاورزانِ دیگر از این بذر استفاده کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بدهی‌ها به بیمه گزاران صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شود، گفت: البته بخشی را پرداخت کرده‌ایم و 20 درصد آن باقی مانده است و بارها در دولت پیگیری کرده‌ام و امیدوارم در این چند روز آینده بتوانیم این تعهدات را تکیمل کنیم.

وزیرجهادکشاوری با اشاره به اینکه با پشیتیانی نمایندگان مجلس و وزاری عضو ستاد اقتصادی دولت، سرمایه بانک کشاورزی از هزار و 800 میلیاردتنومان به 2 هزار 100 میلیارد تومان رسیده است، گفت: متاسفانه بقیه بانک‌ها به بخش کشاروزی تسهیلات نمی‌دهند زیرا تسهیلاتشان گران است ولی ما باید با سود 15 درصد، تسهیلات بدهیم که بنا بر این شرایط، همکاری موثر نمی‌کنند و کارمندان‌شان نیز نمی‌توانند با کشاورزان ارتباط برقرر کنند ولی بانک کشاورزی کمک‌های خوبی کرده است.

حجتی: واردات برنج ممنوع است

حجتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هیچ گونه واردات برنج انجام نمی شود، گفت:  براساس صورت جلسه موجود برای سال 93 در ارتباط با خرید برنج توافقی با آقای نوبخت تصمیم گرفته شد تا برنج هاشمی و طارم 5 هزار و 700 و 5 هزار و 800 تومان خریداری شود و برای سال 96 نیز براساس ابلاغ خرید توافقی قیمت9 هزار و 100 تومان تائید شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته واردات برنج ممنوع بوده است، گفت: بنابراین بیشترین حمایت از این حوزه به عمل آمده است. البته ممنوعیت واردات موجب افزایش قیمت برنج خارجی و هندی شد به نوعی که این قیمت به رقمی خارج از عرف رسید.

حجتی با بیان اینکه واردات محصولات تراریخته ممنوع نشده است، اظهار داشت: در حقیقت نمایندگان مجلس، وظایف و تکالیفی را در حوزه محصولات تراریخته بر دوش دولت و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان و سازمان محیط زیست گذاشته اند. کمیته ملی ایمنی زیستی نیز موارد مذکور را بررسی می کند، هرچند در داخل نیز ما تولید تراریخته نداشته ایم.

این عضو کابینه در خصوص اظهارات نمایندگان درباره موضوع گندم گفت: زمانی فردی در این حوزه سوءاستفاده کرد که به موجب همکاری قوه قضائیه با وی برخورد شد اما نباید تولید محصول و زحمت کشاورزان را زیر سوال ببریم، چرا که ما در سال گذشته بیش از نیاز گندم تولید کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات 300 هزار تن گندم در سال 96 اظهار داشت: در حالی که 20 تا 30 هزار تن گندم سخت وارد کردیم و در مجموع هم اکنون 7 میلیون تن گندم در سیلوهای کشور وجود دارد.

پرداخت یارانه به کشاورزی در کشورمان مورد توجه نیست

حجتی در ادامه دفاعیات خود با تاکید بر اینکه کشاورزی نیاز به حمایت دارد، گفت: این رویکرد در دنیا به صورت ویژه از سوی دولتمردان پیگیری می شود. به عنوان مثال یارانه های کلانی به حوزه کشاورزی پرداخت می شود؛ هرچند به دلیل محدودیت های موجود در کشورمان این مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد، زیرا موجب تقویت پایداری کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی، امیدواری کشاورزان نسبت به آینده می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه 10 الی 11 هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد می شود، عنوان کرد: این در حالی است که فقط 20 الی 30 درصد کشاورزان بیمه هستند که این رقم باید به 100 درصد افزایش یابد.

حجتی با تاکید بر اینکه زنجیره تولید در حوزه کشاورزی باید توسط تشکل های تولیدی تکمیل شود و از مزرعه تا سفره برسد، گفت: ما هم باید زنجیره تولید در کشورمان را تقویت کنیم و راهی جز این وجود ندارد.

حجتی:مناطق محروم اشتغال زایی خوبی دارد

حجتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حوزه شیلات ظرفیت های فوق العاده ای وجود دارد، اظهار داشت: ظرفیت یک میلیون تنی در حوزه توسعه کشت ماهی در داخل دریا شناسایی شده و از سال 93 عملیاتی شد که در حال حاضر نیازمند زنجیره تولید و مطالعه و ترویج و آشنایی است.

حجتی با اشاره به اینکه مناطق محروم اشتغال زایی خوبی دارد، عنوان کرد: برداشت ماهی های استخوانی در شمال ایران 15 هزار تن است. همچنین در حوزه میگو مشکلات زیادی داشتیم اما از 12 هزار تن در سال 92 به 32 هزار تن در سال جاری رسیدیم که رو به گسترش است و در محروم ترین مناطق کشور اتفاق می افتد لذا اشتغال زایی خوبی صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات 121 هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و 82 میلیون دلار در سال 92 گفت: در سال 95 138 هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 271 میلیون دلار پسته صاد شد که در سال 96 از این میزان هم گذشته است.

نماینده مردم رشت در مخالفت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی: تولید محصولات کشاورزی در دوره حجتی 25 میلیون تن افزایش یافته است

نماینده مردم رشت در مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۲ بالغ بر ۹۷ میلیون تن بود و اکنون به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در ادامه افزود: تولید انواع محصولات کشاورزی از سال ۹۲ تا سال ۹۶ سالانه ۵ میلیون تن و در مجموع ۲۵ میلیون تن افزایش یافتهو این در حالی است که کل تولیدات در سال  57 بالغ بر ۲۵ میلیون تن بوده که در این دوره پنج ساله حجتی معادل میزان تولیدات در سال ۵۷ افزایش تولید داشته است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار داشت: تراز تجاری کشاورزی و غذا از منفی ۸ میلیون دلار در سال ۹۲ با صرفه‌جویی ارزی ۵ میلیون دلاری به منفی ۳ میلیون دلار رسیده، ذخایر راهبردی گندم از ابتدای سال ۹۲ تا سال جاری افزایش پیدا کرده است. همچنین خرید تضمینی گندم از حدود ۴ میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال جاری افزایش پیدا کرده و در دو سال آخر ۲۰ میلیون تن از کشاورزان خریداری شده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: زمانی که محمود حجتی از دولت قبل رفت، مجبور شدیم سالیانه ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم و مجدد در سال ۹۲ بر روی غلتک افتادیم.

نماینده بم در مخالفت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی: حجتی وزارت جهاد کشاورزی را سر و سامان داد

نماینده مردم بم در در مخالفت با استیضاح وزیرجهادکشاورزی تاکید کرد که محمود حجتی وزارت جهاد کشاورزی را از نابودی نجات داد.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در جلسه علنی امروز مجلس گفت: متاسفانه ما همیشه تنها به امروز نگاه می‌کنیم و گذشته را نمی‌بینیم. ما باید ببینیم که حجتی وزارتخانه را در چه وضعیتی تحویل گرفت. حجتی یک وزارتخانه ورشکسته را که هرکدام از کارکنانش در جایی مشغول بودند تحویل گرفت و علی‌رغم بی‌تدبیری که ایجاد شده بود، وزارتخانه را سروسامان دادند و اکنون همه در جای مشخصی مشغول به کار هستند.

وی در ادامه افزود: زمانی که حجتی وزارتخانه را تحویل گرفت، ما گوشت، گندم و لبنیات و شکر را وارد می‌کردیم، اما امروز اینگونه نیست. ایشان یک وزارتخانه را از نابودی نجات دادند.

نیکزادی‌پناه با بیان اینکه حجتی ظرفیت‌ها را افزایش و واردات را کاهش داده و صادرات را هم افزایش داده‌ است، اظهار داشت: امروز کشاورزی ما در حال سامان گرفتن است و باید اجازه دهیم این مرد عمل به کارش ادامه دهد و کشاورزان را در اقصی نقاط کشور نجات دهد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی ما منابع می‌خواهد ما چه کرده‌ایم برای کشاورزی که امروز از آقای وزیر انتظار داریم. آیا وزیر منابعی داشت و کاری انجام نداد؟

نماینده مبارکه در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی: مشکل عظیم کشاورزان آنها را به برگزاری تجمع کشانده است

نماینده مردم مبارکه در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی گفت: مشکل عظیم کشاورزان مدتی است به تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی رسیده است.

زهرا سعیدی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: کشاورزان زیادی برای اعتراض گردهم آمده‌اند و بنده با وجودی که برای شنیدن مشکلاتشان بین آنها حضور یافته ام کلی بدوبیراه شنیده‌ام.

وی در ادامه افزود: امروز کشاورزانی که زکات دهنده بودند به زکات گیرنده مبدل شده اند، در حالیکه برخی از این کشاورزان ۲۰ جریب زمین دارند. اما به دلیل مدیریت های ضعیف و ناکارآمد و عدم دریافت حقآبه‌هایشان نمی توانند زمین‌هایشان را احیا کنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با انتقاد به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه توزیع آب گفت: در حالیکه مواد ۱۸ و ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، توزیع آب را برعهده وزارت کشاورزی قرار داده و ماده ۲۶ این قانون وزارت نیرو را در نظرخواهی از وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص آب موظف کرده است اما چرا وزارت جهاد کشاورزی به این قانون و در حقیقت به عهدی که برعهده دارد عمل نمی کند؟

وی پرداخت پول خرید بذر کشاورزان را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان دانست و افزود: علت مازاد تولید کشاورزان هم را نداشتن الگوی کشت است و به دلیل فقدان الگوی کشت، کشاورزان مازاد تولید دارند.

نماینده رباط کریم در موافقت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی:۷۰۰ هکتار زمین به یک سرمایه‌دار واگذار شده است

نماینده مردم رباط کریم در مجلس در موافقت با استیضاح محمود حجتی گفت: ۷۰۰ هکتار زمین به قیمت متری ۱۳ هزار تومان به یک سرمایه‌دار ترکمن واگذار شده است.

حسن نوروزی در جلسه علنی صبح امروز مجلس گفت: خاک بر سر من که باید مسوولان مملکت به سرمایه‌داری، ۷۰۰ هکتار زمین را متری ۱۳ هزار تومان واگذار کنند. چرا اینطور مملکت را به باد می‌دهید و زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برید؟

وی در ادامه افزود: عدم توانایی تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی، واردات بی‌رویه، متضرر شدن کشاورزان، عدم توان بازاریابی صادرات و تخلفات مالی در شرکت‌های زیرمجموعه جهاد کشاورزی براساس گزارش دیوان محاسبات از جمله ایرادات وارده به وزارت جهاد کشاورزی است.

نوروزی عدم اجرای الگوی کشت، عدم حمایت از کشاورزان، نبود برنامه برای کشت ارگانیک، بی‌توجهی به کشاورزان مناطق زلزله زده کرمانشاه و کرمان ورشکستگی کارخانجات قند و شکر، عدم توجه به صنایع تبدیلی، عدم توجه به سرمایه‌گذاری در مناطق استراتژیک و عدم فرهنگ‌سازی برای شناخت بازار هدف محصولات کشاورزی را از دیگر مشکلات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی: کشاورزان، عشایر و روستاییان به خاک سیاه نشسته اند

نماینده مردم اردبیل در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد که  عملکرد محمود حجتی موجب شده که کشاورزان، عشایر و روستاییان به خاک سیاه بنشینند.

صدیف بدری در جلسه علنی امروز مجلس با بیان اینکه کشاورزی موتور محرکه رشد اقتصادی است، گفت: بخش کشاورزی در تامین غذا و رفاه جامعه و رشد اقتصادی نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه حجتی در توزیع اعتبارات و فرصت‌های وزارت کشاورزی عملکرد مناسبی نداشته است، اظهار داشت: برای مثال استان اردبیل از نظر میانگین آبیاری مکانیزه رتبه ۲۶ را در بین استان‌ها دارد و در بخش بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم. همچنین عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش برندسازی موجب شده کمترین ارزش افزوده شامل حال محصولات صادراتی شود.

بدری با اشاره به خالی شدن شهرهای کوچک از جمعیت خالی گفت: آقای حجتی شما که در دولت‌های مختلف وزیر کشاورزی بودید، بیشترین نقش را در خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد دارید، شما باید پاسخگو باشید. امروز در تولید و صادرات محصولات کشاورزی آشفتگی حاکم است و هیچ اقدامی در این چند سال اخیر انجام نشده است.

بدری خاطرنشان کرد: با وجود محصولات مناسب داخلی به دلیل ایجاد رانت و سوءمدیریت برای واردات محصولات خارجی مجوز داده می‌شود. اکنون واردات محصولات تراریخته خطرناک در حال انجام است و مصرف این کودها موجب به خطر افتادن سلامت مردم شده است. 

نماینده زنجان در موافقت با استیضاح حجتی: استراتژی برای صادرات‌محوربودن محصولات کشاورزی نداریم

نماینده زنجان در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: عدم استفاده از نظرات کشاورزان پیشرو و نداشتن استراتژی برای صادرات محور کردن کشاورزی باعث بدبختی احوال کشاورزان و همچنین مدیریت سنتی و ناکارآمد شده است.

علی وقف‌چی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: با وجود اینکه بنده شخصا مخالف حضور محمود حجتی در دوره دوازدهم بودم و بنده و سایر اعضای کمیسیون نقدهای اساسی نسبت به عملکرد ایشان داشتیم، اما محمود حجتی متعهد شدند که تغییرات اساسی را در مدیریت کلان خود ایجاد کند. اما اقداماتی که انجام گرفته در این مدت نشان می دهد که ایشان هیچگونه تعهدی نسبت به قول هایی که داده نداشته است.

وقفچی با انتقاد از به کار گماشتن بازنشستگان در سمت معاونت های وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: افزود: این موارد باعث شده کشور به جای نگاه علمی به کشاورزی به صورت مدیریت سنتی و ناکارآمد بخش کشاورزی را جلو ببرد و حاصل این وضعیت نابسامانی مدیریت کلان در آب و خاک و هوای کشور است. ایران با توجه به ظرفیت‌های زیادی که دارد، به جای اینکه صادرکننده محصولات کشاورزی باشد تبدیل به یک کشور وارد کننده شده است که خود بیش از ۵۰ درصد سبزی و صیفی تولیدی اش را به دلیل سوءمدیریت و عدم تعریف زنجیره تولید از بین می برد.

وی با بیان اینکه امروز بحران آب حیات کشور را تهدید می کند، گفت: مدیریت این بخش باید برعهده جهاد کشاورزی باشد، چراکه ۹۲ درصد مصرف آب کشور در این بخش است و جهاد کشاورزی ملزم به تعیین تکلیف است.