۰ نفر

آخوندی: پوزش خواستن از مردم افتخار است

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۳۶
کد خبر: 258239
 آخوندی: پوزش خواستن از مردم افتخار است

وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود گفت: پوزش خواستن از مردم برای مسئولان کشور افتخار است و نقطه ضعف نیست.

به گزارشاقتصاد آنلاین ایرنا، «عباس آخوندی» امروز (سه شنبه) گفت: بابت همه کاستی ها و کمبودها از ملت عزیز پوزش می خواهم.

وی ضمن پوزش از مردم ایران و خانواده جانباختگان سقوط بیست و نهم بهمن ماه هواپیمای شرکت آسمان در خط پروازی تهران- یاسوج، افزود: برای فرودگاه یاسوج بیش از 300 میلیارد ریال هزینه کرده بودیم و می خواستم در ایام دهه مبارک فجر برای افتتاح آن برویم که این اتفاق ها رخ داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بی شک حوادث اخیر نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده که حق است؛ زیرا عزیزتر از حفظ جان و رفاه مردم چیز دیگری نیست.

وی افزود: بنده نمی خواهم توجیه یا فرافکنی کنم، زیرا مسئول صادق باید اشتباه خود را بپذیرد و در برابر مردم پاسخگو باشد.

آخوندی ادامه داد: بی گمان کار هیچ دستگاه اجرایی بی کاستی نیست و همواره قابل نقد و ارتقا و بهبود است.

به گفته وی، در سانحه بارش برف بهمن ماه در تهران 32 سانتیمتر، در فرودگاه امام (ره) 70 سانتیمتر و در کرج 33 سانتیمتر برف بارید و دمای هوا نیز منهای 12 و 13 شد. آیا در این شرایط می توان جاده ها را عملیاتی نگه داشت؟

وزیر راه و شهرسازی افزود: در 2 ماه گذشته 25 حادثه در کشورهای اروپایی، آمریکایی، چین و ژاپن اتفاق افتاده و 470 پرواز در فرودگاه جان اف.کندی، 550 پرواز در نیویورک، 485 پرواز در برخی فرودگاه های امریکا، 331 در دوبلین و 67 پرواز در انگلیس لغو شده است.

** تاب آوری در بخش های ریلی، هوایی و زمینی نیازمند افزایش سرمایه گذاری

آخوندی گفت: بدون شک تاب آوری بیشتر کشور در برابر حوادث نیازمند سرمایه گذاری بیشتری است و با اختصاص منابع مالی بیشتر می توان تاب آوری در بخش های مختلف ریلی، هوایی و زمینی را ارتقا داد و مشکلات را کمتر کرد.

آخوندی یادآوری کرد: در تهران 900 کیلومتر راه داریم و دستکم به 500 راهدار و 200 دستگاه برف روب برای نگهداری آنها نیاز داریم اما کل دستگاه های برف روب ما 200 دستگاه با عمر 25 سال است. آیا با این امکانات می توان بر بارش برف غلبه کرد؟

«ایران 217 هزار کیلومتر راه دارد و طبق استاداردهای موجود باید سالیانه 100 هزار میلیارد ریال برای نگهداری آن اختصاص داد اما اعتبارات ما در این بخش در بهترین شرایط 20 هزار میلیارد ریال است».

وی افزود: مجلس در سال 1394 تصویب کرد سالیانه پنج میلیارد ریال اعتبار برای سازمان راهداری اختصاص یابد اما در سال 94، 95 و 96 اعتبار آن صفر بود و با این شرایط من شرمنده روی همکاران خود شده ام و در این شرایط برفی هشت هزار کارگر راه سه ماه حقوق نگرفته بودند و کارگران نگهداری ریل نیز به همین شکل.

آخوندی افزود: در این شرایط سخت آیا مسدود کردن تهران– کرج عملی بود؟ پلیس راه اعلام کرده بود این مسیر 16 ورودی و خروجی دارد و بستن آن عملی نیست. هنگامی که مسیر تهران– ساوه و تهران– قم بسته شد صف خودرو به بیش از 5.5 تا 6 کیلومتر رسید.

** استعفا را عین بی صداقتی و کتمان حقیقت می دانستم

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایمنی در بخش هوایی مساله اصلی ماست؛ زمان بارش برف در تهران افق دید به حدود یکصد متر رسید؛ در حالی که برای نشست هواپیما دستکم باید افق دید ما 500 متر و برخاست 800 متر باشد.

آخوندی افزود: در این شرایط عملیاتی نگهداشتن فرودگاه ها امکان نداشت و با زحمت زیادی شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی ایران موفق شد در کوتاه ترین زمان وضع فرودگاه ها را به حالت عادی برگرداند.

«کشور در شرایط بحرانی به فداکاری نیاز دارد و همه دست اندرکاران حوزه حمل ونقل در شرایط سخت در تلاشند که به کشور خدمت کنند».

به گفته وی، طبق قانون در حادثه هوایی همه منتظر می مانند تا ستاد رسیدگی به سانحه تشکیل جلسه دهد و جزییات آن به مردم اعلام شود؛ بنابراین دلیل ندارد که برای محکوم کردن دیگری اقدام کنیم و اگر قصوری است همه باید پاسخگو باشند.

آخوندی گفت: رابطه شرکت های هوایی با سازمان هواپیمایی کشوری مانند راننده با پلیس است و این سازمان به عنوان پلیس صنعت هوانوردی باید به وظیفه خود عمل کند و این سازمان همانند پلیس در انحراف اطلاعات هیچ نقشی ندارد.

وی با عرض تسلیت دوباره به خانواده جانباختگان سانحه هوایی تهران- یاسوج گفت: با وقوع این سانحه هوایی صبح روز دوشنبه عازم منطقه شدم و در این منطقه در شرایط سخت پرواز کردیم و از خانواده های آنها نیز دلجویی کردم و همچنان نیز در خدمت خانواده ها این حادثه هستم و به سبب همه کاستی ها پوزش می خواهم.

وی گفت: عده ای به من گفتند چرا استعفا نکردی؟ در حالی که در این شرایط به 2 دلیل استعفا می کنند؛ اولی به سبب همبستگی اجتماعی و دومی به علت مانع شدن برای رسیدگی است. من در حادثه قطار استعفا کردم اما در این سانحه به دنبال استعفا نبودم؛ زیرا آن را غلط و عین بی صداقتی و کتمان حقیقت می دانستم؛ زیرا استعفا؛ دادن نشانی غلط به جامعه بود.

نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی را که سه شنبه هفته گذشته در خانه ملت اعلام وصول شد، بررسی می کنند.

در این جلسه معاون اول رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و شماری از معاونان پارلمانی وزارتخانه ها شرکت دارند.