۰ نفر

پیش‌بینی یک نماینده مجلس از کاهش قیمت دلار به ۴۱۰۰ تومان

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 254722
پیش‌بینی یک نماینده مجلس از کاهش قیمت دلار به ۴۱۰۰ تومان

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز بسیار دیر وارد عمل شد، گفت: در روزهای آینده احتمال کاهش قیمت دلار تا حدود 4 هزار و 100 تومان وجود دارد.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، افزود: براساس مولفه‌های اقتصادی، احتمال دارد که قیمت دلار در روزهای آینده کاهش 300 تا 400 تومانی داشته باشد.

حسینی شاهرودی در مورد آنچه که در بیش از یک ماه گذشته در بازار ارز اتفاق افتاده است، اظهار داشت: از اوایل بهمن ماه شاهد افزایش قابل توجه نرخ ارز بدون هیچ دلیل و توجیه اقتصادی بودیم و این اتفاق در حالی رخ داد که هیچ یک از شاخص‌های اقتصادی تغییری نکرده و اتفاقات امنیتی و سیاسی خاصی هم در منطقه رخ نداده بود و فقط مباحث مربوط به بودجه سال آینده التهابی را در بازار ایجاد کرده بود که البته با تصمیماتی که در مجلس گرفته شد، باید این التهاب فروکش می‌کرد اما متاسفانه عده ای از این التهاب سوء استفاده کردند.

وی با اشاره به تاثیر هجوم مردم برای خرید دلار و نیازهای فصلی برای مسافرت و تجارت بر بازار ارز و تقاضای بیش از حد معمول برای دلار در بهمن ماه امسال گفت: عامل دیگری که موجب افزایش ناگهانی قیمت دلار شد، اقدام برخی از دلالان و واسطه‌ها در انتقال ارز به خارج از کشور بود که این موضوع رصد نشد و اگر رصد هم شد، با آن برخورد جدی نشد.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به اینکه التهابات و نوسانات بازار ارز، مشروط بر آنکه اراده ای در دولت وجود داشته باشد، قابل مدیریت است، عنوان کرد: البته در مورد اتفاقات اخیری که در مورد قیمت ارز رخ داد، بانک مرکزی بسیار دیر وارد عمل شد و قطعا می‌توانست بسیار سریع تر مدیریت خود را در این زمینه اعمال کند.

حسینی شاهرودی در عین حال خاطرنشان کرد: نمی توان قیمت ارز را به شکل دستوری تعیین کرد، اما باید سیاست‌های اقتصادی کشور به نحوی باشد که عرضه و تقاضا در بازار کنترل شود.

وی با اشاره به وعده دولت برای تک رقمی نگه داشتن نرخ تورم اظهار داشت: دولت تا اینجای کار سر قول خود ایستاده و تورم بیش از 40 درصدی را به کمتر از 10 درصد کاهش داده و قطعا یک موضوع حیثیتی برای دولت خواهد بود که این نرخ را حفظ کند، اما افزایش قیمت دلار موضوعی است که می‌تواند این دستاورد دولت را تحت الشعاع قرار دهد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارز یکی از شاخصه‌های اقتصادی مهم برای کشورمان است و مبادلات تجاری ما با دلار انجام می‌شود، گفت: بنابراین قیمت دلار در عرصه‌های مختلف اقتصادی، افزایش تورم، پایین آمدن نرخ اشتغال و بالا رفتن نرخ بیکاری تاثیرگذار است و این موضوعی است که نباید از آن غافل شویم.