۰ نفر

میانگین بارش کشور به 200میلیمتر کاهش یافت

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 308560
میانگین بارش کشور به 200میلیمتر کاهش یافت

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه 11 سال است که کشور با خشکسالی دست به گریبان بوده، گفت: در این مدت بارش به زیر عادی رسیده و از 250 میلیمتر در دوره های گذشته به 200 میلیمتر کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد حاج رسولیها» روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه سال گذشته با 171 میلیمتر بارش جریان آب های سطحی در کشور به کمترین میزان رسید اظهار داشت: سال 96 شاهد کاهش 50 درصدی جریان روان آب های سطحی در کشور بودیم. 
وی افزود: کاهش بارندگی تاثیر بسیار مخربی بر بخش های مختلف کشور گذاشته که امیدواریم این خشکسالی های مستمر را با موفقیت و در کمترین زمان پشت سر بگذاریم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه به ساخت 172 سد مخزنی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد، 19 سد پیش از انقلاب و مابقی آن پس از انقلاب به بهره برداری رسیده است.
حاج رسولیها اضافه کرد: از ابتدای دهه 90 تاکنون 57 سد در کشور به بهره برداری رسیده است که حدود 32 درصد سدهای ساخته شده را شامل می شود که بخش عمده ای از آن طرح آب های مشترک بوده است.

** 17 هزار میلیارد ریال هزینه اجرای طرح های آبی در کردستان 
وی در ادامه به اقدام های انجام شده در حوزه آب کردستان اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته حدود 17 هزار میلیارد ریال طرح آبی در این استان هزینه شده که بسیار ارزشمند است.
حاج رسولیها با بیان اینکه تلاش می کنیم سدهایی را که در کردستان بیش از 90 درصد پیشرفت دارد تا سال 98 به بهره برداری برسانیم، افزود: برای تامین آب شرب شهرهای مریوان، قروه، دیواندره، کامیاران و دهگلان تمام تلاش خود را به کار می گیریم.
وی از پیگیری برای اجرای فاز 2 طرح های آبی در کردستان خبر داد و اظهار داشت: برای تکمیل پروژه های فعلی حدود 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم در بودجه سال 98 ردیف ویژه ای برای آن اختصاص یابد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه پروژه های باقی مانده در استان بسیار زیاد است، اضافه کرد: از آنجایی که هزینه پروژه ها هر روز سنگین تر می شود نیاز است تمامی دستگاه های مرتبط و نمایندگان مجلس برای جذب اعتبارات مورد نیاز ما را همراهی کنند.
در این آیین از تلاش ها و زحمات «اقبال شانظری» قدردانی و «کامران خرم» به جای او به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای کردستان معرفی شد.