۰ نفر

بایدها و نبایدها هنگام آتش‌سوزی منزل

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۴۵
کد خبر: 301987
بایدها و نبایدها هنگام آتش‌سوزی منزل

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به نکاتی اشاره کرد که در زمان آتش‌سوزی در منزل می‌تواند به حفظ جان و جلوگیری از سرایت آتش کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جلال ملکی در مورد بایدها و نبایدها در زمان آتش‌سوزی در منزل اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که شهروندان باید در ابتدا انجام دهند این است که ضمن حفظ خونسردی، سریعا با شماره 125 سازمان آتش‌نشانی تمام بگیرند و پس از آن در صورت امکان به مهار آتش اقدام کنند. اگر این امکان وجود نداشت و آتش از کنترل خارج بود برخی از اقدامات را می‌توان انجام داد که در جلوگیری از گسترش حریق موثر است. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با اشاره به برخی از این اقدامات افزود: یکی از کارهایی که می‌تواند موثر باشد بستن فضاهایی است که آتش می‌تواند از آنها به بخش‌های دیگر سرایت کند. در این شرایط باید درها و پنجره‌های محلی که موجب آتش‌سوزی شده را فورا بست. یکی از اقدامات دیگری که می‌تواند به کنترل آتش کمک کند، خلوت کردن راه‌های منتهی به محل آتش‌سوزی است تا مانع عبور و مرور نشود.

ملکی در مورد شیوه‌های متفاوت مقابله با حریق‌های مختلف گفت: به هیچ عنوان نباید در حریق‌های ناشی از اتصالات برقی از آب برای خاموش کردن استفاده کرد. 

وی همچنین تصریح کرد: در صورت بروز آتش‌سوزی برای جلوگیری از دودگرفتگی و حفظ سلامتی در شرایطی که امکان قرار گرفتن در محل ایمن و دور از آتش نیست، می‌توان با استفاده از پارچه یا دستمال مرطوب و قرار دادن آن روی دهان و بینی در مقابل دود از خود و دیگران حفاظت کرد. 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: در صورتی که حریق در بخشی از یک ساختمان رخ داده باشد و امکان خروج از واحد وجود نداشته باشد، باید در همان واحد که امن است و هنوز آتش به آن سرایت نکرده، ماند و در صورت امکان پشت درهای محل آتش‌سوزی را با حوله مرطوب پوشاند. 

وی همچنین توصیه کرد: در صورتی که افراد در واحد محبوس شده باشند، در این شرایط دائما با سامانه 125 آتش‌نشانی تماس بگیرند و به صورت مداوم محل دقیق قرار گرفتن خود را توضیح دهند. 

ملکی همچنین به انجام ندادن برخی اقدامات مهم در زمان آتش‌سوزی اشاره کرد و گفت: هنگام آتش‌سوزی به هیچ عنوان نباید از آسانسور استفاده کرد و همچنین باید از تجمع در راه‌پله‌ها خودداری کرد. یکی از اقدامات خطرناکی که از انجام آن باید خودداری شود قرارگرفتن در لبه پنجره‌ها،‌ بالکن‌ها و نقاطی است که خطر سقوط دارد.