۰ نفر

خانواده‌های شاکی پرونده مدرسه معین به دادگاه فراخوانده شدند

شکایت ناظم آزارگر از خانواده دانش‌آموزان

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۵:۱۰
کد خبر: 299269
شکایت ناظم آزارگر از خانواده دانش‌آموزان

ناظم آزارگر مدرسه‌ای در غرب تهران که چندی پیش خبر اقداماتش در مدرسه جنجال آفرید و خودش بازداشت شد، از خانواده تعدادی از دانش‌آموزان همان مدرسه شکایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، شهرزاد همتی در شرق نوشت :  حکم ناظم این مدرسه صادر شد. حسب رأی دادگاه این فرد به‌صورت قطعی به 10سال زندان و 74ضربه شلاق محکوم شد. بااین‌همه این مدرسه که روزی رسانه‌ها از تعطیلی آن خبر دادند، حالا در همان محل و با همان هیئت‌مدیره، اما با اسمی جدید مشغول فعالیت است و خود را برای سال تحصیلی پیش‌رو آماده می‌کند. طبق اطلاعاتی  به دست آورده، پنج نفر از والدین دانش‌آموزان مدرسه معین که نسبت به اقدامات ناظم و مدرسه اعتراض داشته‌اند حالا بنا بر شکایت این ناظم و دو نفر از مسئولان مدرسه به دادگاه احضار شده‌اند و قرار است امروز در دادسرای ارشاد به اتهاماتشان در پی این شکایت پاسخ دهند.

هفتم خردادماه امسال بود که یکی از سایت‌های خبری، از آزارواذیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران توسط ناظم مدرسه خبر داد؛ خبری که به‌سرعت در فضای مجازی پیچید و به‌دنبال آن، فیلم‌هایی از ناظم مدرسه منتشر شد. فیلم‌های منتشرشده صدای لرزان مادران و فریادهای ناامیدانه آنها بود و صورت رنگ‌پریده معلم جوانی که گوشه سن آمفی‌تئاتر با دستبند ایستاده بود و سعی می‌کرد خونسرد جلوه کند. بنا بر شهادت دانش‌آموزان متوسطه اول مدرسه معین،‌ آقای ناظم که از قضا جزء معلمان محبوب مدرسه بود،‌ رفتارهای نادرستی با دانش‌آموزان داشته است. بر اساس اطلاعات پرونده، رفتارهای او شامل مواردی از این دست بود: ملاعبه، استعمال الکل و دخانیات و انتشار فیلم‌های مستهجن.

بازی دوسر باخت

پس از ابلاغ حکم ناظم مدرسه، اعلام شد که مدرسه معین تعطیل شده است، حالا اما مدرسه پابرجاست، ‌مدیران و هیئت‌مدیره و معاونان سر جایشان هستند و تنها نام مدرسه عوض شده که احتمالا دلیلش هم بدنامی مدرسه و عدم استقبال والدین برای ثبت‌نام است و همین باعث شده خانواده‌های آسیب‌دیده در این حادثه دوباره اعتراض کنند.

 به‌هرترتیب داستان شمشیر دولبه‌ای برای خانواده‌های این دانش‌آموزان بود... این را مریم، مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید که فرزندش پس از اتفاقات مدرسه معین، دچار شب‌ادراری شده و تحت درمان روان‌پزشکی است. او می‌گوید: حالا که فکر می‌کنم، ضرر رسانه‌ای‌شدن ماجرای دبیرستان برایم بیشتر از منفعتش بود. هم آبروی بچه‌هایمان رفت، هم آبروی خودمان رفت، بچه‌هایمان پیش فامیل انگشت‌نما شدند و انگ‌های سخیفی به آنها خورد و هم نتوانستیم حقمان را بگیریم و تازه باید به دادگاه هم جواب پس بدهیم و مدرسه هم با تغییر نام سر جایش قرار دارد و مدیر مدرسه با لبخند مضحکی که معنایش این بود که هیچ کاری از دستمان برنیامد با ما برخورد کرد.

در دادگاهی که تیرماه برای ناظم برگزار شد،‌ ناظم مدرسه معین که به کودک‌آزاری و تشویق به فساد و فحشا متهم بود، از سوی دادگاه به 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر او نیز چهارشنبه‌‌ای که گذشت برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، روز گذشته اعلام کرد دادگاه تجدید نظر این حکم را تأیید کرد و گفت: بر اساس قانون، حکم قطعی باید یک هفته بعد از تشکیل دادگاه تجدیدنظر صادر شود.

زیر قولشان زدند

پدر یکی از دانش‌آموزان این مدرسه می‌گوید: همان زمان که حکم ناظم مدرسه ابلاغ شد، در جلسه‌ای که ما در آموزش‌وپرورش برگزار کردیم، نتیجه آن صورت‌جلسه‌ای بود که مدرسه در مقطع متوسطه اول لغو پروانه شد و در مقاطع دیگر حکم به دادگاه ارجاع شد و هیئت مؤسس و مدیران مدرسه اجازه فعالیت در زمینه آموزشی نخواهند داشت و این صورت‌جلسه موجود است. ما هم دیدیم که هم ناظم محکوم شد و هم مدرسه لغو پروانه شد، ‌احساس کردیم که دیگر چیزی نمی‌خواهیم و از آنجایی که فرزندانمان را بدون هیچ مشکلی در مدارس دیگر به کمک آموزش‌وپرورش ثبت‌نام کرده بودیم دیگر پیگیری نکردیم. یک شکایتی هم از مدیران مدرسه و هیئت مؤسس داشتیم که به ما گفتند در حال پیگیری است. وی افزود: چهاردهم شهریورماه به ما اعلام کردند که دادگاه تجدیدنظر ناظم مدرسه برگزار می‌شود. زمانی هم برگزاری این دادگاه به ما اطلاع داده شد که 24 ساعت از برگزاری دادگاه گذشته بود و درواقع ابلاغیه پانزدهم به دست ما رسید و ما نتوانستیم در دادگاه حاضر شویم. به ما گفتند باید منتظر حکم تجدیدنظر باشیم.

در همین احوال به ما خبر رسید که مدرسه مجددا دایر شده است که پیگیری کردیم و دیدیم خبر صحت دارد. مدرسه در همه مقاطع در همان ساختمان مدرسه معین دایر شده و مقطع پیش‌دبستانی نیز برخلاف گذشته به مقاطعش اضافه شده و هیئت‌مدیره و مدیران مدرسه نیز تغییر نکرده‌اند و تنها نام مدرسه به سرای دانش تغییر یافته است.

والدین این دانش‌آموز که خود یکی از آسیب‌‌دیدگان داستان مدرسه غیرانتفاعی واقع در مرزداران است، تأکید کرد: ‌این در حالی است که پس از وقوع این اتفاق کارشناسان گفتند اصلا متراژ زمین مدرسه برای سه مقطعی که داشت کوچک است و همین مسئله خودش یک تخلف محسوب می‌شود، باوجوداین به نظر می‌رسد حالا به دوستان جایزه داده و مقطع پیش‌دبستانی را هم اضافه کرده‌اند. در همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، احضاریه‌ای به دستم رسیده که مطابق آن ناظم زندانی از من شکایت کرده و باید در دادسرای ارشاد حاضر شوم و به اتهامات پاسخ دهم. جز من، چهار نفر دیگر از والدین که سر این ماجرا بیشتر اعتراض کرده بودند نیز احضاریه دریافت کرده‌اند و برای دو نفر از والدین علاوه‌بر این شکایت، شکایت دو نفر از مدیران مدرسه معین نیز ثبت شده است.

در تصویر ابلاغیه‌ای که پدر این دانش‌آموز  ارسال کرده،‌ دلیل این احضار ادای توضیح درخصوص شکایت ناظم مدرسه است که در مهلت مقرر خوانده باید جهت دفاع از اتهام انتسابی در این مرجع حاضر شود و عدم حضور او جلب را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است که والدین در تمام طول بررسی این پرونده دلیلی برای گرفتن وکیل نمی‌دیدند و عنوان می‌کردند که دادگاه حامی آنها خواهد بود. حالا اما پدر این دانش‌آموز می‌گوید: احتمالا با این اتفاقات پیاپی، خیلی اشتباه کرده بودیم.

اما مدیر آموزش‌وپرورش منطقه 2 روایت دیگری را شرح می‌دهد. هوشنگ میر‌شفیعی در پاسخ به این سؤال که چرا مدرسه معین تعطیل نشد، می‌گوید: اول اینکه مدرسه معین یک مجتمع بود و هم ابتدایی داشت و هم متوسطه. رأیی که شورای نظارت شهر تهران داد فقط مربوط به دوره اول متوسطه یا راهنمایی قدیم بود. مدرسه معین در دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی و دوره دوم متوسطه هیچ آسیبی ندیده است و اینکه هیئت مؤسس یا هیئت‌مدیره سر کار باشند یا بعد از انحلال مدرسه شکل اساسی‌شان به‌هم بخورد طبیعی است، اما اینکه الان با عنوان دیگر فعالیت کنند، ‌اشکالی ندارد، اما تأکید می‌کنم که ما به آن فضا هیچ مجوزی ندادیم و اداره کل آموزش‌وپرورش دستور داد که عنوان مدرسه برای دوره‌های دیگر تغییر کند و این موضوعی بود که به مجموعه مدرسه معین ابلاغ شد. مدیر مدرسه همان زمان عزل شد، ‌اما شورای مؤسسان فعالیت دارند. کاری که مدیر پیشین منطقه تعهد داده بود و انجام شد این بود که بچه‌های این مدرسه تحت پوشش مدارس دولتی و غیردولتی منطقه قرار بگیرند که به لطف خدا این اتفاق افتاد و دانش‌آموزان متوسطه اول در هر مدرسه‌ای که شرایط قانونی اجازه می‌داد ثبت‌نام شدند و برای اول مهر در مدرسه جدید درس خواهند خواند. میرشفیعی تأکید کرد: در همان مدرسه، ابتدایی و متوسطه دوم دایر است، هرچند با وجود تغییر اسم، ریزش دانش‌آموزانش فراوان بوده که این هم حق طبیعی خانواده‌ها بود که تصمیم بگیرند فرزندان خود را به جای دیگری ببرند.

مدیر منطقه 2 آموزش‌وپرورش همچنین از احضار خانواده دانش‌آموزان به دادگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد.