۰ نفر

اقدامات جدی برای تقویت حاکمیت قانون در جهان

۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 296712
اقدامات جدی برای تقویت حاکمیت قانون در جهان

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از دولت آمریکا در اجبار دیگر کشورها به نادیده گرفتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، گفت: یکی از اصول بنیادین سازمان ملل این است که دنیا باید با قانون و نه با زور اداره شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، غلامعلی خوشرو در نشست شورای امنیت که درباره میانجی گری و حل و فصل اختلافات برگزار شد، افزود: میانجی‌گری باید از زاویه وسیعتری چون تقویت حاکمیت قانون در سطح بین المللی بررسی شود.

وی ادامه داد: دولت‌های عضو این سازمان در راستای تقویت حاکمیت قانون دو تعهد اساسی دارند؛ با خودداری از تهدید یا استفاده از زور، اختلافات خود را از طرق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: برخلاف برخی موفقیت‌ها، هنوز باید اقدامات جدی برای تقویت حاکمیت قانون در جهان صورت گیرد.

خوشرو با اشاره به تجاوز آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت به عراق در اویل قرن جاری، بدون در نظر گرفتن نقش شورای امنیت، گفت: این اقدام نقض صریح منشور سازمان ملل بود.

وی اضافه کرد: آمریکا نه تنها خود قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند، بلکه آشکارا دیگران را نیز به سرپیچی از یکی از قطعنامه های این نهاد، یعنی قطعنامه 2231 دعوت می کند و می گوید اگر از این اقدام خودداری کنند با مجازات مواجه خواهند شد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد افزود: اگر جلوی اینگونه اقدامات گرفته نشود، اعتبار این سازمان و شورای امنیت بیش از این مخدوش شده و با تضعیف حاکمیت قانون، دنیا به سمت هرج و مرج پیش خواهد رفت.

خوشرو تصریح کرد: متاسفانه شورای امنیت به دفعات و به صورتی افراطی از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور استفاده کرده و این اقدام موجب نقض حقوق حاکمیتی کشورها و نیز حقوق بشر شده است.

وی در این باره خواستار «محدود شدن توسل شورا به فصل هفتم منشور» سازمان ملل متحد شد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد از میانجی گری به عنوان یکی از روش های مهم در حل و فصل اختلافات بین المللی دولت‌ها یاد کرد و گفت موثر بودن آن به میزان زیادی وابسته به بی طرفانه و شفاف بودن فرآیند میانجی‌گری است.

خوشرو همچنین بر لزوم استقلال، بی طرفی و امانتداری میانجی گران نیز تاکید و از نقش کوفی عنان دبیرکل فقید سازمان ملل در زمینه میانجی‌گری هم تمجید کرد.