۰ نفر

دریاچه شگفت‌انگیز ایران باعث تعجب فضانورد روس شد +تصاویر

۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 294873
دریاچه شگفت‌انگیز ایران باعث تعجب فضانورد روس شد +تصاویر

چند روزی است عکسی از دریاچه ارومیه در پیام‌رسان‌های مختلف دنیای مجازی در ایران دست به دست می‌شود که عکاس آن یکی از سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عکاس این تصویر زیبا فضانورد کهنه‌کار و با تجربه‌ای به اسم "آنتوان اشکاپلروف" (Shkaplerov Anton) است که این عکس را در آخرین ماموریتش در ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته است.

این سرهنگ 46 ساله نیروی هوایی روسیه، متولد شهر سواستوپل منطقه کریمه در سال 2003 به جرگه فضانوردان سازمان فضایی روسیه پیوست و بعد از حدود 8 سال آموزش و تمرین در 14 نوامبر 2011 به همراه هموطنش "آناتولی ایوانیشین" (Ivanishin Anatoli) و فضانورد ناسا "دانیل بوربانک" (Burbank Danie) و با ناو سایوز تی.ام.آ-22 (Soyuz TMA-22) به فضا پرتاب شد. این سفر 165 روز طول کشید و نام "اشکاپلروف" را به عنوان یکصد و یازدهمین کیهان‌نورد روس و پانصد و بیست و چهارمین فضانورد جهان به ثبت رساند.   

دریاچه ارومیه

وی دو سفر بعدی را با ناوهای کیهانی سایوز تی.ام.آ-15 ام (Soyuz TMA-15M) و سایوز ام.اس-7 (Soyuz MS-07) انجام داد و رکورد اقامت فضایی خود را به 533 روز رساند. ماموریت اخیرش در 17 دسامبر 2017 آغاز شد و بعد از 168 روز و  5 ساعت 18 دقیقه 41 ثانیه در 3 ژوئن 2018 با فرود ناو کیهانی سایوز ام اس -7 در قزاقستان پایان یافت.

یکی از سرگرمی‌های دوست‌داشتنی "اشکاپلروف" هم مانند همه کیهان‌نوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی نگاه به سیاره مادری و عکسبرداری از مناظر دلنشینی است که آنها از این سیاره می‌بینند.

دریاچه ارومیه

این دریاچه شگفت‌انگیز باعث تعجب فضانورد روس شده است، بطوری که در کنار عکسی که از دریاچه ارومیه در اینستاگرامش گذاشته، نوشته است: "امروز می‌خواهم به شما یک دریاچه زیبا و استثنایی ایران به نام "ارومیه" را نشان دهم. این دریاچه عمیق نمکی است. در زمان‌های قدیم چون بلورهای نمکین و براق از آب بیرون می‌زد، به آن "چچشت" می‌گفتند که به معنای براق و سفید بود. به دلیل این که ما این دریاچه را در مدار می‌بینیم، فقط اطرافش سفید دیده می‌شود، اما وسط آن که عمیق‌تر است، سبز دیده می‌شود.

از سال 2008 نیز به دلیل این که جاده‌ای آن را دو قسمت کرده و آب نمی‌تواند بطور طبیعی  جریان داشته باشد، دو رنگ شده است."