۰ نفر

ایرانی‌ها عاشق تکرار تجربه‌های ناموفق هستند

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 294615
ایرانی‌ها عاشق تکرار تجربه‌های ناموفق هستند

بسیاری معتقدند آمار انواع سفر (زمینی و هوایی) به‌طور کلی در کشور کاهش داشته و دلیل آن هم افزایش نرخ بلیت‌ها و هزینه سفر است. اما هنوز هم بازار سفر از سکه نیفتاده و هنوز می‌شود کسانی را در خروجی شهرها دید که به سیاق همیشه راهی سفر هستند. باز هم تعطیلات در راه است و باز هم انتظار می‌رود سفرهایی به مقصد شهرهای شمالی برنامه‌ریزی شود و باز هم ترافیک جاده‌های منتهی به شمال کشور تبدیل به معضلی برای مسافران و پلیس و جوامع محلی شهرهای این منطقه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، شهریور پرسفرترین ماه سال است و آنها که از قافله سفرهای تابستانی جا مانده‌اند در روزهای پایانی فصل سفر سعی می‌کنند، برنامه‌ای ولو کوتاه برای مسافرت طراحی کنند. اما تعداد این سفرها به گفته بسیاری از خانواده‌ها در تابستان امسال کاهش داشته و بسیاری بین سفر در نوروز و تابستان یکی را انتخاب کرده‌اند. هر چند هنوز آماری از سفرهای داخلی به شکل رسمی منتشر نشده است، اما شواهد و اظهارات آژانس‌های مسافرتی تعداد تورهای داخلی و همچنین تورهای ورودی به کشور در فصل پیک سفر کاهش قابل توجهی داشته است. البته در مورد کاهش گردشگران ورودی و لغو تورهای خارجی به ویژه تورهای اروپایی عواملی از جمله تحریم‌های جدید اقتصادی و مشکلات پرداخت‌های بین‌المللی مطرح است.

سفر و سبد هزینه‌های خانوار

در یک سال گذشته تاکید متولیان امر گردشگری همواره بر رونق گردشگری داخلی بود و یکی از اقداماتی که با این هدف اجرایی شد، افزایش نرخ عوارض خروج از کشور بود. در حالی که این تصمیم به گفته مسوولان با هدف رونق گردشگری داخلی اجرایی شد، هنوز هم فاصله معناداری بین قیمت تورهای خارجی و داخلی وجود دارد که با وجود افزایش عوارض خروج از کشور، مسافران را متقاعد می‌کند که سفری خارجی را تجربه کنند تا اینکه بخواهند با دوبرابر آن هزینه به شهرها و جزایر جنوبی کشور سفر کنند. در روزهای اخیر افزایش نرخ بلیت هواپیما هم مزید بر علت شد تا نگرانی در حوزه گردشگری و بازار سفر افزایش پیدا کند تا جایی که معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای که به معاون اول رییس‌جمهور به تاثیر این افزایش قیمت در رکود گردشگری در کشور اشاره کرد و خواهان تشکیل کمیته‌ای برای کنترل نرخ سفر و بلیت هواپیما شد. در شرایط موجود اقتصادی که تمام کارشناسان و مسوولان بر بحرانی بودن آن صحه می‌گذارند، شاید بعد از کتاب و اقلام فرهنگی دیگر، سفر اولین موردی باشد که از سبد هزینه‌های خانواده‌ها حذف می‌شود و این با تمام سیاست‌گذاری‌هایی که با هدف رونق گردشگری داخلی صورت گرفته است، تناقض دارد. با تمام اینها هنوز بازار سفرهای ارزان‌قیمت، اقامت در خانه‌های محلی و سفرهای همراه با کوله‌پشتی برای جوانان و اهالی سفر داغ است. آنها که چندان وابسته به قیمت دلار و افزایش هزینه سفرهای لوکس نیستند و شب‌ها در چادر یا اقامتگاه‌های بومگردی مقیم می‌شوند و از غذاهای کنسروی که همراه دارند استفاده می‌کنند، هنوز برنامه‌های ثابت سفر خود را دارند. تورهای ارزان‌قیمت یک روزه هم هنوز از رونق نیفتاده است.

سفرهایی که بلای جان طبیعتند

در میان انواع تورهایی که توسط آژانس‌های مختلف برگزار می‌شود، نوع جدیدی از سفر در حال شکل‌گیری است که نگرانی‌های بسیاری برای فعالان گردشگری و محیط زیست ایجاد کرده است. مدتی است که تورهای «جشن رنگ» در مناطق بکر طبیعی برگزار می‌شود که با وجود تمام هشدارهایی که فعالان محیط زیست و گردشگری به مسوولان جهت نظارت به این تورها می‌دهند هنوز هم این تورها با استقبال افراد ناآگاه که صرفا به دلیل مهیج بودن در این تورها ثبت‌نام می‌کنند، در حال برگزاری است. آسیب جدی رنگ‌هایی که بعد از اتمام تور در مراتع و رودخانه و زمین‌های کشاورزی باقی می‌ماند، یکی از تبعات این تورهاست که برگزار‌کنندگان آن چندان توجهی به آن ندارند و در پاسخ معترضان به برگزاری این تورها اعلام می‌کنند که این رنگ‌ها طبیعی است و هیچ عوارضی برای طبیعت و دام‌هایی که در این مناطق به چرا می‌آیند ندارد، در حالی که کارشناسان نظر دیگری دارند.

سفر و مصرف بنزین

شکل کلاسیک سفر، یعنی سفر با خودروی شخصی هنوز هم طرفداران خود را دارد، همین است که در ماه‌های تابستان آمار مصرف بنزین با توجه به افزایش تعداد خودروهای شخصی، روندی رو به افزایش دارد. طبق آخرین آمار اعلام شده در مورد مصرف بنزین ایرانیان، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا آخر تیرماه ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده که ۹.۶ درصد رشد داشته است. همچنین متوسط مصرف بنزین در خردادماه سال جاری ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است که ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.