۰ نفر

شام آخر با البغدادی از زبان یک داعشی

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۲۲
کد خبر: 294175
شام آخر با البغدادی از زبان یک داعشی

یک رسانه آمریکایی اطلاعات جدیدی از حال و روز ابوبکر البغدادی سرکرده ارشد گروه تروریستی داعش منتشر کرد که در صحرای سوریه پنهان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به اطلاعاتی از یکی از سرکردگان عراقی گروه تروریستی داعش به نام الحیثاوی دست یافته است که حال و روز البغدادی را در آخرین ملاقاتش با او روایت کرد.

الحیثاوی هم اکنون در عراقی زندانی است. او در ترکیه دستگیر و تحویل عراق شد.

روزنامه وال استریت ژورنال با الحیثاوی 47 ساله که دکترای فقه اسلامی دارد، در داخل زندانش در عراق مصاحبه کرد و وی گفت که مسئول تهیه نظام آموزشی موسسه اسلامی وابسته به گروه داعش در شهر رقه سوریه بوده است.

الحیثاوی افزود که با البغدادی در مخفیگاهش در ماه مه سال 2017 میلادی در چارچوب نشست فراگیر رهبری داعش ملاقات کرده است.

الحیثاوی افزود که وی از نزدیکان حلقه تصمیم گیری در رهبری داعش بود اما بخشی از این رهبری نبود.

الحیثاوی درباره محل ملاقات گفت: محلی بیابانی در نزدیک شهر المیادین در صحرای سوریه بود که یک روز کامل طول کشید تا به آنجا رسیدم. این امر تحت تدابیر امنیتی پیچیده ای انجام شد؛ به گونه ای که نگهبانان ساعت های مچی و خودکارها و همه ابزاری که ردیابی آنها از سوی دستگاه های اطلاعاتی متعدد امکانپذیر بود، گرفتند.

به گفته الحیثاوی، این ملاقات به رهبران بلندپایه داعش محدود بود. البغدادی در آن زمان در انتهای اتاق ملاقات نشسته بود و با صدای آرامی با دو نفر از سران داعش که آخرین تحولات نظامی را تشریح می کردند، حرف می زد.

وی افزود: طولی نکشید که صدایش بلند شد و آنها را به بی کفایتی متهم کرد و در پایان جلسه ملاقات این دو نفر از عضویت شورای رهبری عزل شدند.

الحیثاوی درباره برداشتش از البغدادی گفت که از وخامت وضعیت جسمی او شوکه شدم. او بسیار لاغر بود و ریشش سفیدتر شده بود.

وی افزود: البغدادی اولین کسی بود که اتاق ملاقات را بعد از پایان جلسه ترک کرد.

الحیثاوی گفت که مسئولان امنیتی داعش هنگام خروجش وی را به خاطر شک و تردید داشتن درخصوص وفاداری اش بازداشت و بازجویی کردند.

وی افزود که دیری نپایید که مرا بعد از چند هفته آزاد کردند و با همسر و دخترم به ترکیه فرار کردیم و بعد از عبور از مرز بازداشت شدم.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مسئول امنیتی عراقی نوشت: اطلاعات الحیثاوی از جمله ملاقاتش با البغدادی باعث تسهیل کشف اهداف دیگری شده و داده های بیشتری را درباره رفتار سران این گروه و طرز تفکر و اخلاق آنها ارائه کرده است.

وی افزود: ما اطلاعاتی درباره وخامت وضعیت جسمی البغدادی داریم و سخنان الحیثاوی تاییدی بر این اطلاعات است.

یک منبع امنیتی عراق روز 13 اوت جاری گفت که البغدادی بعد از زخمی شدن در حمله هوایی عراق دچار مرگ مغزی شده است و داعش ابوعثمان التونسی را نامزد جانشینی وی کرده است.