۰ نفر

کمک وزارت علوم به لذت بخش شدن سربازی

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۹
کد خبر: 293906
 کمک وزارت علوم به لذت بخش شدن سربازی

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اجرای طرح مهارت آموزی دانشجویان در دانشگاه ها، گفت: دانشگاه‌ها ملزم هستند وضعیت فارغ التحصیلان را از نظر جذب بازار کار رصد کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد سعید سیف شنبه (27 مرداد) در نشست هم اندیشی معاونان پژوهشی دانشگاه‌های کشور که امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه موجود، دانش آموختگان دانشگاه‌ها که در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان و فنی و حرفه‌ای کشور شرکت کرده و امتیازات لازم را کسب کنند می‌توانند به عنوان «سرباز آزمایشگاه»، «سرباز محقق» و «سرباز مربی» بخشی از طول دروه خدمت سربازی خود را در محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی طی کنند.

وی افزود: در بررسی‌های آماری مشخص شد که ۳۷ درصد مراجعه‌کنندگان به مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای، فارغ التحصیل دانشگاه هستند و بر همین اساس تصمیم گرفته شد تفاهم نامه‌ای میان وزارت علوم و سازمان و حرفه‌ای امضا شود و دانشجویان در حین تحصیل، مهارت شغلی کسب کنند.

دکتر سیف گفت: البته دانشگاه‌ها منتظر تصمیم‌های وزارت علوم نمانده و خودشان طرح‌های مختلفی در خصوص «افزایش مهارت اشتغال پذیری دانشجویان» ارائه و اجرا کرده‌اند که در این زمینه دانشگاه‌های صنعتی شریف، خوارزمی، صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی و صنعتی بهبهان تجربیات موفقی دارند و می‌توانند این تجربیات را به سایر دانشگاه‌ها منتقل کنند.

مروری بر وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: بر اساس تکالیف ابلاغ شده ازسوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم، رصد میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت و در اسفندماه سال ۱۳۹۶ به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: براساس ابلاغ وزارت علوم، روسای دانشگاه‌ها باید آمار اشتغال دانش آموختگان خود را که چهار سال از زمان فارغ التحصیلی آنان گذشته باشد به وزارت علوم ارسال کنند و تا کنون ۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی آمار خودرا ارسال کرده‌اند.

دکتر سیف گفت: اگر هر دانشگاه بتواند با ۲۰ درصد فارغ التحصیلان خود ارتباط گرفته و وضعیت اشتغال آنان را مشخص کند در مجموع خواهیم توانست یک جمع بندی و الگوی خوبی از وضعیت اشتغال دانشگاهیان را ترسیم کنیم.

وی اظهار کرد: براساس تجزیه و تحلیل چهار رشته «علوم ریاضی، برق، عمران و مکانیک» در آمار ارسالی ۱۸ دانشگاه، میزان اشتغال فارغ التحصیلان در رشته ریاضی، ۳۹، در رشته برق ۵۴، در رشته عمران ۵۷ و در رشته مکانیک ۵۹ درصد است.

سیف در پایان گفت: لینک مربوط به «آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی» در سامانه مپفا معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم قرار داده شده است و مسئولان دانشگاه‌ها به آسانی می‌توانند از این طریق آمار خودرا ارسال کنند.