۰ نفر

چطور می‌توان روی مریخ زندگی کرد

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۵۶
کد خبر: 293016
چطور می‌توان روی مریخ زندگی کرد

شرکت "اسپیس ایکس" ( SpaceX) که برنامه اعزام انسان به کره ماه را در برنامه‌های خود دارد، با برگزاری یک کارگاه بایدها و نبایدهای این ماموریت مهم را بررسی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شرکت هوافضایی"اسپیس ایکس"( SpaceX) که توسط "الون ماسک"تاسیس شده است، در هفته جاری کنفرانسی هدفدار در "کلرادو"( Colorado) برگزار کرد تا بررسی‌هایی را برای امکان اعزام انسان به مریخ انجام دهد.

"اسپیس ایکس" در این کارگاه برای حدود ۶۰ محقق و مهندس دعوتنامه ارسال کرد و از آن‌ها درخواست کرد که رویدادهای "کارگاه" را به بیرون منتقل نکنند و محرمانه باقی بماند.

مدیران برنامه "اکتشفات مریخ" ناسا نیز در این کارگاه حضور داشتند.  

افرادی که در این جلسه حضور داشتند، در مورد چگونگی امکان سفر به مریخ به گفت و گو پرداختند.

شاید بتوان گفت که این کارگاه، اولین جلسه‌ای بوده است که با این قدرت، تلاش "اسپیس ایکس" برای فرود انسان روی مریخ و زندگی رو ی این سیاره را مورد بررسی قرار داده است.

ماسک امیدوار است که زمان اعزام اولین خدمه به مریخ اواسط سال ۲۰۲۰ باشد.

"مارشال پورترفیلد"( Marshall Porterfield) مدیر سابق بخش فضایی و علوم فیزیک ناسا گفت: پیش از این نیز ناسا فناوری‌های ساخت موشک برای فرود روی مریخ را داشته است و چند دهه در تلاش بود تا این مهم میسر شود.

وی ادامه داد: مانع اصلی در عدم امکان زندگی انسان روی مریخ، عوامل انسانی است چراکه اگر قرار باشد که انسانی روی مریخ فرود آید، نیارهای تغذیه‌ای و سلامتی وی باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن، زیستگاه آن‌ها نیز باید ساخته شود.

مریخ

ماموریت اعزام انسان به مریخ

"الون ماسک" در سال ۲۰۰۲ میلادی، شرکت "اسپیس ایکس" را تاسیس کرد. یکی از اهداف وی از راه‌ اندازی این شرکت این بود که تصور می‌کرد "ناسا" هیچ‌گونه برنامه عملی برای اعزام انسان به مریخ ندارد.

از آن زمان تاکنون، شرکت وی موشک‌های بزرگ و ارزان بسیار زیادی را ساخته است. از اهداف بزرگ این شرکت تلاش برای فراهم کردن شرایطی است که انسان روی کره مریخ زندگی کند.

برای اولین بار ماسک در نظر داشت که در سال ۲۰۱۶ میلادی، به مریخ برسد که دراین برنامه، موشک بزرگ " فالکون"( Falcon) را ساخت.

این موشک دارای دوقسمت اصلی است. یک قسمت آن کشتی فضایی بزرگی است که در بالای تقویت‌کننده موشک قرار دارد و قادر به حمل ۱۰۰ نفر به کره مریخ است.

ماسک اظهار کرد: این شرکت قصد دارد با استفاده از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها، ساخت تاسیساتی را آغاز کند که امکان رشد گیاه در آن وجود داشته باشد.

پیش از اینکه انسان بتواند روی مریخ زندگی کند، اسپیس ایکس نیاز دارد که چندین موشک "فالکون" را بسازد تا کشتی‌های فضایی را به مریخ ببرند.

نمونه اولیه اولین کشتی فضایی "اسپیس ایکس" برای موشک "فالکون" نیز در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی آزمایش خواهد شد.

مریخ 2

"اسپیس ایکس" برای دستیابی به مریخ نیازمند کمک‌های زیادی است

برای اینکه "اسپیس ایکس" بتواند به مریخ دست یابد، به ده‌ها و حتی صدها میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد.

پیش از این "اسپیس ایکس" موفق به کسب جایزه‌ی نقدی سه میلیارد دلاری از دولت آمریکا شده است و برای انجام ماموریت‌های "فالکون ۹"( Falcon ۹ ) و کشتی فضایی "دراگون"( Dragon) همکاری‌های زیادی را انجام داده است.  

ولی ماموریت اعزام انسان به مریخ بسیار بلندپروازنه و خطرناک است.

این در حالی است که ماسک از احتمال شکست این ماموریت نمی‌ترسد. او در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده است که احتمال مرگ افراد اعزامی در اولین ماموریت بسیار بالا است و به همین دلیل است که خودش قصد رفتن به این مسافرت را ندارد.

57726382

مشکلات بقا روی مریخ

مشکل اصلی زندگی روی مریخ وجود غذا، هوا و آب کافی روی این سیاره است.

کره مریخ به طور میانگین ۱۴۰ میلیون مایل از "زمین" فاصله دارد.

یکی از مقامات "اسپیس ایکس" گفت: بر اساس برنامه‌های پیشین ناسا، برای تهیه غذای مورد نیاز خدمه مریخ ۱۰ تن غذا لازم است.

یکی از راه‌های رفع این مشکل، رساندن غذا به مریخ از سالیان قبل از آغاز ماموریت است.

یکی دیگر از مشکلات "ویتامین  سی" است که به سرعت کاهش پیدا می‌کند و ممکن است موجب افزایش"پوکی استخوان" در میان افراد اعزامی باشد.

علاوه بر آن، آب نیز بسیار سنگین است و فیلترها و ماشین‌آلاتی نیز برای پاک کردن "دی اکسید کربن" از کشتی فضایی نیاز است.

57726381

حال باید دید که با وجود مشکلات و سختی های زیاد، رویای زندگی انسان روی مریخ به حقیقت مبدل می‌شود یا خیر!؟