۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

گردش مالی ۶هزار میلیاردی بازار لوازم التحریر در ایران

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 292861
گردش مالی ۶هزار میلیاردی بازار لوازم التحریر در ایران

وزیر آموزش و پرورش به بحث آثار اقتصادی استفاده از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: عنوان می‌شود گردش مالی بازار لوازم التحریر ۴ هزار میلیارد تومان است البته حدس بنده بازار ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل را ایجاد می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، ششمین نمایشگاه ایران نوشت امروز با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

بطحایی در این مراسم به بحث آثار اقتصادی استفاده از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: عنوان می‌شود گردش مالی بازار لوازم التحریر ۴ هزار میلیارد تومان است البته حدس بنده بازار ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل را ایجاد می‌کند؛ این عدد بزرگی است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم

وی با بیان اینکه یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به بیکاری باز می‌گردد، افزود: عنوان می‌شود سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار لوازم التحریر، ۱۰ تا درصد است.

بطحایی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، به این دلیل است که بازار ۶ هزار میلیارد تومانی دارد که می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد کند و این فرصت شغلی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌انجامد.

وی به بار فرهنگی لوازم التحریر اشاره کرد و افزود: بار فرهنگی لوازم التحریر برای ما بیشتر اهمیت دارد زیرا لوازم التحریر حامل بار فرهنگی برای دانش‌آموزان است حتی ترکیب رنگ‌ها آثار مثبت و منفی دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کشور ما بیش از هر کشوری دارای قهرمان در عرصه‌های مختلف است و ما نیاز به الگوسازی از سوی کشورهای خارجی نداریم.

وی ادامه داد: این دو بخش با بخش سلامت موجب شد که مسؤولانه‌تر وارد حوزه فرهنگی شویم و همه ما در بخش‌های مختلف مسؤولیم؛  در سال‌های اول انقلاب، استفاده از کالای ایرانی یک فضیلت بود و آنهایی که کالای خارجی داشتند در انباری گذاشته بودند ولی کم‌کم کالاهای تجملی تبدیل به فضیلت شد.

بطحایی افزود:  ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و ۳۰ میلیون نفر  از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند و اقدامات فرهنگی موثری می‌توانیم در آموزش و پرورش انجام دهیم.

وی به اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه انجام می‌دهد، گفت: استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه ‌های مرتبط با آموزش و پرورش از اقدامات است و ما اعلام کردیم به هیچ عنوان در فروشگاه ‌های مرتبط با آموزش و پرورش است نباید کالای خارجی عرضه شود.

وزیر آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی که دارای نماد خارجی باشند در مدارس تأکید کرد و افزود: به عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کنند و در این مسیر به کمک والدین نیاز داریم.

وی تصریح کرد: توجیه دانش آموزان و والدین در استفاده از کالای ایرانی از دیگر اقدامات است به طوری که رغبت به خرید لوازم التحریر ایرانی بیشتر شود.

بطحایی به ایجاد سامانه‌‌ای برای معرفی کالای با کیفیت و استاندارد ایرانی به خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: باید نمایشگاه دائمی در آموزش و پرورش داشته باشیم زیرا دسترسی به کالای ایرانی سخت است اما کالای خارجی به وفور مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: رقابت ناجوانمردانه بین کالای ایرانی و خارجی وجود دارد و ما نیازمند کمک  بخش‌های دولتی هستیم؛ باید به کالای ایرانی رانت دهیم تا بتوانند این فاصله را کاهش دهند و باید از کالای ایرانی حمایت شود و فرصت بهتر ‌و بیشتر فراهم شود.