۰ نفر

وضعیت زندانیان مهریه تعیین تکلیف شود

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۶:۳۲
کد خبر: 292497
وضعیت زندانیان مهریه تعیین تکلیف شود

بر اساس آمار در سال‌های اخیر بر میزان طلاق در کشور افزوده شده است. جامعه‌شناسان و اندیشمندان بر این باورند که بروز این مساله به‌دلایل متعدد از جمله مسائل اقتصادی مربوط می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در این شرایط باید گفت که هرگونه نوسان در بازار می‌تواند پایه‌های زندگی را دستخوش تغییر کرده و آن را با چالش مواجه کند. در این میان انتظار می‌رود تا نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان امر نسبت به‌ شرایط تعیین مهریه، وضعیت اقتصادی خانواده‌ها و خدمات حمایتی اقدامات مناسب انجام دهند

جمعیت زندانیان مهریه با وجود تبلیغات گسترده فرهنگی و به‌دلیل بالا رفتن ارزش ریالی سکه افزایش یافته است. این جملات را اسدا... جولایی، مدیرعامل ستاد دیه گفت و افزود: سه‌هزار و 550 نفر زندانی مهریه در کشور وجود دارد. همچنین در روزهای اخیر نماینده مردم تهران در مجلس نیز مشکل زندانیان مهریه را یک معضل عمومی یاد کرد و گفت: در تلاش هستیم بدون توجه به‌جنسیت با جلب کارشناسان خبره موضوع زندانیان مهریه و راهکاری برای ممانعت از حبس مردان این سرزمین را مجدانه پیگیری کنیم. پروانه مافی افزود: بنده درباره مهریه دوست دارم عدالت اجرا شود. عدالتی که خط‌کش قانون آن را تعیین می‌کند. به‌گفته او امروز اگر میزان مهریه‌های طلایی برای پیشگیری از حبس بدهکاران مالی نیازمند به‌روز‌رسانی است، این مهم را با رعایت حقوق همه شهروندان مرد و زن پیگیری می‌کنیم.

تراکم کار دادگاه‌ها به‌دلیل افزایش قیمت سکه

عضو هیات‌مدیره و رئیس کانون وکلای دادگستری البرز از افزایش دعاوی تعدیل اقساط مهریه و تراکم کار دادگاه‌های خانواده به‌دلیل افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر خبر داد. هما داوودی گرمارودی گفت: بسیاری از آقایان مهریه‌ای را که باید بپردازند، به‌دلیل مشکلات مالی نداشته و از همین‌رو دادگاه برای آنها تقسیط می‌کند و در این اقساط به‌وضع درآمد و سطح دارایی زوج نیز توجه شده است. بسیاری از مردان که محکوم به‌پرداخت مهریه بودند، پس از افزایش قیمت سکه با مشکل مواجه شده و قادر به پرداخت مهریه نیستند. او با اشاره به‌تشکیل پرونده‌های جدید درباره تعدیل اقساط مهریه خاطرنشان کرد: با توجه به‌افزایش قیمت سکه، تورم، گرانی و افزایش ندادن سطح حقوق افراد یک سیل عظیم از پرونده‌های در حال پرداخت ماهانه مهریه به‌صورت اقساطی در محاکم خانواده تشکیل شده است تا دوباره اقساط آنها کمتر شود. داوودی ادامه داد: در چنین شرایطی، التهاب قیمت سکه نه‌تنها سبب افزایش دعاوی تعدیل اقساط مهریه و تراکم کار دادگاه‌های خانواده می‌شود، بلکه شیرازه زندگی بسیاری از این بدهکاران از هم گسسته می‌شود. این وکیل پایه ‌یک دادگستری با بیان اینکه عندالاستطاعه شدن مهریه به‌تصویب نرسید، تصریح کرد: معمولا اکثر افراد خواهان این هستند که مهریه عندالمطالبه باشد، چراکه ممکن است، هیچ‌وقت استطاعتی برای مرد ایجاد نشود یا اینکه اموالش را به نام دیگران سند بزند از همین‌رو بیشتر افراد تمایل دارند مهریه عندالمطالبه در سند ازدواج قید شود.

افزایش قیمت سکه و کاهش ازدواج

این وکیل با بیان اینکه افزایش قیمت سکه باعث کاهش ازدواج شده است، تاکید کرد: افزایش قیمت‌ها به‌ویژه طلا و سکه باعث شده که جوان‌ها دیگر به سمت ازدواج نروند. داوودی درباره تعیین مهریه بالا از سوی برخی زنان گفت: زن با تعیین مهریه بالا می‌خواهد برای خود اهرم قدرت داشته باشد و با توجه به اینکه در زمانی که زوج‌ها دچار اختلاف و شکاف در خانواده می‌شوند، زن نمی‌تواند به‌طور مستقل برای طلاق اقدام کند، مگر در موارد خاص و عسر و حرج و از آنجا که احساس می‌کند اراده‌‌اش در طلاق دخالتی ندارد، از همین‌رو مهریه را با ارقام بالا تعیین می‌کند تا بتواند موازنه قدرت ایجاد کند. او با بیان اینکه بر اساس قانون حق طلاق با مرد است و زن حقی در این خصوص ندارد، خاطرنشان کرد: زن وقتی می‌بیند طبق قانون چنین حقی به او داده نشده، از مهریه به‌عنوان یک قدرت استفاده می‌کند، در حقیقت در حال حاضر کار به‌جایی رسیده که از طلاق و مهریه که حقوقی برای زن و مرد است، استفاده ابزاری می‌شود.

تقسیط‌ مهریه باید با فوریت انجام شود

همچنین یک نماینده مجلس نیز درباره افزایش پرونده‌های تعدیل اقساط در دادگاه‌های خانواده گفت: محاکم موظف هستند، براساس توان مالی فرد بدهکار و زوج مهریه را تقسیط کنند. قبل از افزایش قیمت سکه قاعدتا براساس قیمت‌های رایج بازار متناسب با توان اقساط ایجاد شده بود. محمد کاظمی با بیان اینکه باید ملاک دادگاه‌ها برای پرداخت مهریه قیمت روز بازار باشد، خاطرنشان کرد: قوه‌قضائیه می‌تواند دستورالعمل و بخش‌نامه‌ای را به محاکم صادر کند تا این تقسیط‌ها با فوریت انجام شود و به‌گونه‌ای نباشد که تا بررسی یک درخواست مدت‌ها زمان ببرد. او تصریح کرد: طبیعی است که با افزایش قیمت سکه شاهد افزایش اینگونه پرونده‌ها نیز باشیم، اما به هر حال قوه‌قضائیه باید این موارد را متعادل کند. به گزارش ایلنا، این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس قصد دارد، درباره میزان مهریه قانونی را تصویب کند، گفت: به قانونی در این خصوص نیازی نداریم و فقط باید از سوی قوه‌قضائیه برای رسیدگی هرچه سریع‌تر به این پرونده‌ها بخشنامه صادر شود.

وقتی صحبت از مهریه می‌کنیم مفهوم آن با کلمه همراه است، مهریه پیشکش و هدیه‌ای از طرف مرد به زن در هنگام ازدواج است. هرچند بدون وجود حمایت‌های اجتماعی و پشتوانه‌های قانونی از زنان در جامعه ما باعث شده که مهریه از جایگاه خود و تعریف کارکردی که برای آن در نظر گرفته شده کاملا فاصله بگیرد و خانواده‌ها مهریه سنگین را تضمینی برای دوام و بقای زندگی دختران خود در نظر می‌گیرند، حال آنکه پیامبر اکرم (ص) مهریه سنگین را نامبارک می‌دانسته و تجربه امروزی نیز نشان می‌دهد که این مهریه‌های سنگین نتوانسته تضمین و آرامشی برای کانون خانواده به همراه بیاورد یا مانعی بر سر طلاق باشد. هرچند نبود حمایت اجتماعی، فاصله گرفتن از ارزش‌ها در زندگی و خانواده‌ها و سست شدن هنجارهای فرهنگی باعث شده که بعضا جوانان ما و خانواده‌ها در صورت بروز کوچک‌ترین چالشی رو به سوی طلاق آورده و مهریه به‌جای ایجاد مهر و محبت به ابزاری برای تنگنا قراردادن و بعضا ابزاری تهدیدی تبدیل شده که این صداق، خود مصداقی برای یک آسیب اجتماعی شده است. اقدام مثبتی که در سال‌های اخیر لحاظ شد توجه به بحث تمکن مالی در لحاظ مهریه و پرداخت آن است که تا حدودی از برخی سودجویی‌هایی که در این مورد بود پرهیز شود، اما بازهم قانون نتوانسته از طلاق به بهانه اخذ مهریه جلوگیری کند. یک موضوعی را که در بحث‌های اقتصادی در سطح جامعه در شرایط فشار اقتصادی شاهدیم استفاده از هوش سیاه است، به این معنا که به‌جای تفکر برای اتخاذ بهترین راهبردها برای خروج از مشکلات افراد به طرف راحت‌ترین راهکارها پیش می‌روند برای کسب درآمد به مطالبه مهریه می‌پردازند، به‌جای کار تولیدی به طرف خرید و فروش ارز و سکه می‌روند. باید بپذیریم که برای رهایی از بسیاری از مشکلاتی که امروز جامعه دچار آن است ما نیاز به تغییر نگرش و افزایش اعتماد اجتماعی داریم. در نبود اعتماد اجتماعی جامعه هر روز با شکل نوینی از آسیب‌ها مواجه می‌شود که نمی‌توان فقط با وضع قانون و سختگیری‌های ناشی از آن مساله اجتماعی را مدیریت کرد. جامعه ما یک بازنگری فرهنگی در تمام عرصه‌های اجتماعی را نیاز دارد تا در مسیر توسعه‌ای که انتظار آن را داریم، بتوانیم گام برداریم و اصلاح در جامعه بر پایه خانواده‌ها امکانپذیر است.