۰ نفر

قول معاونت مطبوعاتی برای اعطای وام‌های ۳۰میلیون تومانی به خبرنگاران

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۵
کد خبر: 290883
قول معاونت مطبوعاتی برای اعطای وام‌های ۳۰میلیون تومانی به خبرنگاران

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در آستانه روز خبرنگار وعده استفاده فراگیر از تسهیلات اینترنت بدون فیلتر را برای جامعه رسانه ای داد همچنین از توافقات صورت گرفته برای ارائه تسهیلات ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی به خبرنگاران گفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم،  سید محمدرضا دربندی پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود در معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد به ارائه گزارش عملکردی از فعالیت 6 ماهه خود در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی پرداخت و به بعضی دغدغه‌های اهالی رسانه پاسخ گفت.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره تاثیر دو سه برابر شدن نرخ دلار بر ارزش کاغذ مطبوعات و تبعات که این موضوع به همراه داشته است، گفت: با توجه به اتفاقاتی که در این حوزه شاهد بودیم و زمانی که این موضوع وارد بحران شد، کمیته رسیدگی به مسئله کاغذ مطبوعات را شکل دادیم اما این موضوع جزو وظایف وزارت ارشاد نیست و تنها خواستیم کمک حالی برای مطبوعات باشیم.

وی افزود: البته تنها نرخ ارز بر قیمت کاغذ تاثیرگذار نبوده و تصمیماتی که در عرصه بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست اتخاذ شده نیز بر این مهم اثر گذاشته است؛ به عنوان مثال در راستای این تصمیم، چین که بزرگترین صادر کننده کاغذ بود اکنون به بزرگترین واردکننده تبدیل شده است.

دربندی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی دستور منع قطع درختان برای مصارف کاغذ را صادر کرده و صنایع چوب مازندران و کارخانه پارس دیگر اجازه قطع درختان برای تولید کاغذ را ندارند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با تاکید بر اینکه کارگروه کاغذ را برای اولویت‌بخشی به بخش واردات تشکیل دادیم، ابراز کرد: براین اساس درخواستی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم تا واردات 35 هزار تن کاغذ مطبوعات را در اولویت کالاهای اساسی قرار دهد که به گمانم امروز هم درخواست دیگری مبنی بر واردات حجم 25 هزار تن کاغذ داشته باشیم که مجموعا 60 هزار تن کاغذ خواهد داشت.

وی افزود: درخواست‌های مجاز را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که بتوانند تا دو ماه آینده نسبت به واردات این کاغذها همچنین ترخیص مقادیری از آنها که در گمرکات متوقف مانده است، اقدام کنند.

 قیمت مطلوب کاغذ مطبوعات

وی در پاسخ به این سؤال که چرا رسانه‌ای مانند روزنامه همشهری در این شرایط بازار اقدام به خرید 20 هزار تن کاغذ کرده است، گفت: ما هم گزارشی در این باره داشته‌ایم که دو سوم نیازش را از کارخانه چوب و کاغذ مازندران خرید کرده اما خرید این رسانه به قبل از تشکیل کارگروه ساماندهی کاغذ مطبوعات بازمی‌گردد؛ براساس تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه روزنامه‌های مانند خراسان جنوب، همشهری و جام‌جم که پورتفوی خریداری کاغذ را داشتند، متعهد شدند که دیگر در بازار خریدی انجام ندهند ثانیا مازاد مصرف‌شان را به روزنامه‌های دیگر بفروشند.

دربندی خاطرنشان کرد: به غیر از این تصمیم 5 وارد کننده معروف کاغذ را نیز فراخواندیم و به آنها گفتیم که پورتفوی واردات‌شان باید قبل از توزیع به تایید این کارگروه برسد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره قیمت مطلوب کاغذ روزنامه در شرایط فعلی نیز گفت: براساس قیمت بازار جهانی قیمت مطلوب حدود 780 یورو در هر تُن است.

اعطای وام‌های 20، 30 میلیون تومانی به خبرنگاران

وی از رایزنی برای اعطای تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به روزنامه‌نگاران خبر داد و گفت: در جهت حمایت از روزنامه‌نگاران این کار را انجام داده‌ایم تا تسهیلات بدون بهره‌ای به خبرنگاران و عکاسان مطبوعاتی ارائه شود که قطعا روال نیز به این شکل خواهد بود که معرفی خبرنگاران از سمت رسانه‌ها و با تایید وزارت ارشاد است تا تسهیلات بدون فوت وقت و با هدف تجهیز امکانات و یا حل برخی از مشکلات اصحاب رسانه پرداخت شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی افزود: در راستای تامین منابع مورد نیاز نیز حجم بالایی از اعتبارات را خود وزارت ارشاد و بیش از آن مقدار را بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تامین خواهد کرد تا بتوانیم وام‌های 20، 30 میلیون تومانی را برای اصحاب رسانه داشته باشیم.

وی نیز همچنین در ادامه صحبت‌های خود به برخی تسهیلات دیگر برای جامعه رسانه‌ای کشور اشاره کرد و اینترنت بدون فیلتر برای رسانه‌ها و خبرنگاران را یکی از آنها دانست و گفت: با هماهنگی صورت گرفته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه توانستیم موافقت لازم برای ارائه اینترنت بدون فیلتر را اخذ کنیم؛ با توجه به ضرورت دارا بدون اینترنت بدون فیلتر برای فعالیت روزنامه‌نگاران از این به بعد به خبرنگاران مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اینترنت بدون فیلتر ارائه می‌شود.

دربندی ادامه داد: تاکنون برای حدود 300 خبرنگار این تسهیلات ارائه شده که لیست دومی نیز با همین تعداد متقاضی برای ارائه این تسهیلات از سمت ما ارسال شد که گمان می‌کنم تسهیلات آنان نیز برقرار شده است، لذا تاکنون حدود 600 خبرنگار توانسته‌اند از تسهیلات اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ارائه تسهیلات اینترنت بدون فیلتر را منوط به احراز صلاحیت شده سامانه جامع رسانه‌های کشور نکردید یا به عبارت دیگر چرا در ابتدا تمامی خبرنگارانی که از نظر معاونت مطبوعاتی خبرنگار شناخته شده‌اند امکان استفاده از این خدمات را برقرار نکردید تا بعد از آن اگر کسی خواهان استفاده نبود، درخواستش را ارائه دهد؟ گفت: این پروسه با محدودیت‌هایی مواجه است، زیرا برای اعلام اسامی در مراحل اولیه با محدودیت مواجه بودیم که از طرفی تعداد زیادی از خبرنگاران علاقه‌ای به استفاده از اینترنت بدون فیلتر را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اما اکنون پروسه به این شکل است که هر خبرنگاران تقاضا برای استفاده از اینترنت بدون فیلتر داشته باشد می‌تواند با ارائه معرفی‌نامه از سمت رسانه‌اش به روابط عمومی معاونت مطبوعاتی درخواستش را ارائه دهد.

در تکمیل پاسخ‌های ارائه شده، مدیر کل روابط عمومی معاون مطبوعاتی اشاره‌ای به برخی همکاریها از سوی اپراتورهای تلفن همراه داشت و اعلام کرد: برخلاف اینکه تصور می‌شود روند اضافه کردن اسامی خبرنگاران به لیست دریافت کنندگان اینترنت بدون فیلتر کار آسانی است اما برخی محدودیت‌های فنی به زعم اپراتورهای موبایل و وزارت ارتباطات وجود دارد که ما مجبور هستیم به این شکل عمل کنیم اما اعلام می‌کنیم که هیچ محدودیتی در ارائه لیست نداریم و هر خبرنگاری گمان می‌کنند علاقه‌مند به استفاده از این خدمات است معرفی‌نامه‌اش رسمی‌اش از رسانه خود را به ما ارائه کند.

نقش معاونت مطبوعاتی در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات!

با توجه به عدم تأثیر قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» بر دامنه گسترده اسناد و قراردادهای محرمانه که سیر صعودی آن در این دولت بیش از پیش شد و در اسناد و توافقاتی نظیر "برجام"، "قراردادهای اقتصادی خودرویی"، "قرارداد کرسنت"، "قرارداد توتال" و... که نظایر آنها در دولتهای قبل جزء اطلاعات دم‌دستی و عادی تلقی می‌شد، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره وضعیت اجرای این قانون و کوتاهی‌هایی که از سمت دستگاه‌ها برای پیوستن به سامانه در نظر گرفته شده برای انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات صورت گرفته و نقشی که معاونت مطبوعاتی برای اجرای این قانون ایفا کرده است، گفت: موضوع پیگیری قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برعهده کمیسیونی با همین عنوان است که در وزارت ارشاد تشکیل شده و ریاست آن با آقای انتظامی است؛ اجرای این قانون در حوزه وظایف ما نیست و خودمان هم به عنوان یک دستگاه باید به عضویت این سامانه اقدام کنیم.

وی افزود: بر این اساس ما هم شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و پرداخت‌هایمان را باید در این سامانه اعلام کنیم.

دربندی درباره تعلل معاونت مطبوعاتی در پیوستن به این سامانه و انتشار اطلاعات نیز گفت: در نظر داشتیم تا تمامی پرداخت‌ها که تحت برنامه‌های اجرایی ماست انجام شود تا گزارش موثق و دقیقی را در این سامانه ارائه کنیم.