۰ نفر

رییس سازمان نظام مهندسی:

دولت از ظرفیت مهندسان استفاده نمی‌کند

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 280112
دولت از ظرفیت مهندسان استفاده نمی‌کند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه دولت از ظرفیت مهندسان استفاده نمی‌کند گفت: خوشحالم بعد از حدود یک سال که انرژی جامعه مهندسی اسیر موضوعات کم اهمیت بود، امروز صحبتهایی از جنس مهندسی و مواردی همچون مدیریت انرژی مطرح می کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرج الله رجبی در نخستین همایش بین المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوری‌های مرتبط اظهار کرد: در یک سال گذشته ما اسیر موضوعات بسیار کم اهمیت‌تر و کم بارتری بودیم که انرژی و اعصاب همه ما را چه داخل و چه بیرون سازمان درگیر کرد. خوشحالم که امروز درباره موضوعی صحبت می کنیم که از جنس مهندسی است و می توانیم به عنوان مهندسین کشور راهکار ارایه دهیم.

وی افزود: از دست اندرکاران این همایش بخصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشکر می کنم و خوشحالم که همکاران من در این حوزه از پایه گذاران بسیاری از همایشها و مباحثی هستند که مهندسی کشور با آن درگیر است. از کمیته ملی انرژی و همکاران خودم در شورای مرکزی و نیز وزارت راه و شهرسازی نیز تشکر می کنم.

رجبی با اشاره به مقوله مدیریت انرژی گفت: اگر امروز وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی حضور داشتند تقریبا همه حرفهای مشابه می زدیم که نشان می داد ما ظاهرا درد را خوب می فهمیم ولی از این مرحله به بعد اتفاق مهمی نمی‌افتد. همان آمارها نگران کننده و تهدیدآمیز دوباره تکرار می شود و می‌بینیم که همه زبانهای برانی در آمارهای موجود داریم ولی درباره حل معضل، اقدامات، خیلی کند است.

رییس سازمان نظام مهندسی بر اهمیت حکمرانی مطلوب تاکید و تصریح کرد: نظام مسوولیتی انرژی و آب مشخص نیست و نمی دانیم چه کسی مسوول است. نکته دیگر اینکه عادت کرده ایم از ظرفیتهای دولتی و حکومتی استفاده کنیم. مثلا در سیاست خارجی از ظرفیتهای غیردولتی استفاده نمی کنیم. در بحث انرژی نیز همینطور است.

وی ادامه داد: امروز خوشحالیم که سازمان نظام مهندسی همایشی را برگزار می کند که گوشه ای از بار دولت را بردارد ولی متاسفانه دولت از ظرفیتهای این سازمان استفاده نمی کند. باید ظرفیتهای مردمی و ظرفیتهای بیرون از دولت استفاده شود. اگر قرار است بحث مدیریت آب، شهرهای هوشمند یا شرکتهای دانش بنیان شکل بگیرد نمی‌توان صرفا به ظرفیتهای دولتی تکیه کرد. دولتی که اینقدر سنگین است و بودجه ها صرف این بدنه می شود. باید دولت بپذیرد که برای حل معضلات اینچنینی به طور جدی و اساسی و نگاه راهبردی استفاده کند.

به گفته رجبی، هنر وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی می تواند این باشد که از نظریه پردازی به مرحله عملیاتی برسیم. درست است که شاید هدررفت انرژی در جاهایی خیلی زیاد باشد ولی اگر بتوانیم در حوزه ساختمان، انرژی را مدیریت کنیم هم ایجاد فرهنگ کرده‌ایم و هم قدم‌های عملی برداشته ایم.