۰ نفر

وضعیت سدهای کم بارش‌ترین استان کشور در آستانه ورود به فصل تابستان

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۰
کد خبر: 279689
وضعیت سدهای کم بارش‌ترین استان کشور در آستانه ورود به فصل تابستان

کل حجم آب ورودی به سدهای هرمزگان از ابتدای سال آبی تاکنون به 11 میلیون مترمکعب رسیده است که این روند حکایت از افت 97 درصدی ورودی به مخازن سدهای این استان دارد. از این حیث سدهای هرمزگان بدترین شرایط را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، حجم بارش‌های استان هرمزگان از ابتدای سال آبی 96-97 تاکنون به 51 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با 243 میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش 79 درصدی نسبت به سال پیش داشته و در مقایسه با مدت متوسط دراز مدت هم افت 67 درصدی را نشان می‌دهد.

افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان آب‌های استان نیز با افت محسوسی روبه‌رو شده و به طبع آن سدهای استان نیز با کاهش بی سابقه ورودی آب به مخزن مواجه شوند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای سه گانه استان هرمزگان(شمیل و نیان، استقلال و جگین) حکایت از افت 97 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد که از این حیث سدهای استان هرمزگان بدترین شرایط را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای هرمزگان از ابتدای سال آبی تاکنون به 11 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود 366 میلیون مترمکعب بوده است.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای سه گانه استان هرمزگان 144 میلیون مترمکعب بوده و 26 درصد حجم این سدها نیز پر است. کاهش بارش‌ها و به موجب آن افت ورود روان آب‌ها باعث شده تا مخازن استان با ذخیره آب 331 میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله داشته باشند و افت 57 درصدی منابع آبی ذخیره شده را نسبت به سال پیش تجربه کنند.

در ادامه این گزارش نیز وضعیت هر یک از سدهای سه‌گانه هرمزگان به صورت جداگانه تشریح است.

سد استقلال

سد استقلال در شهرستان میناب استان هرمزگان واقع شده است و حجم عظیمی از آب این سد به مصرف شرب بندرعباس می‌رسد. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت این سد حکایت از کاهش 99 درصدی ورودی آب به این سازه دارد. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون 500 هزار مترمکعب بوده است که سال گذشته در همین بازه زمانی حجم ورودی روان آب‌ها به سد از مرز 104 میلیون مترمکعب گذشته بود.

مخزن سد استقلال سال گذشته در همین ایام تقریبا پر شده بود و 88 میلیون مترمکعب آب داشت اما امسال ذخیره آب سد به 22 میلیون مترمکعب رسیده و تنها 9 درصد حجم آن پر است و 91 درصد باقی مانده سازه خالی از منابع آبی است. براین اساس ذخیره آب این سد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هم کاهش 75 درصدی داشته است. که از لحاظ آب موجود در مخزن منفی‌ترین شرایط را در میان سدهای سه‌گانه هرمزگان نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند.

سد شمیل و نیان

کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به 200 هزار مترمکعب رسیده است که در مقایسه با حجم سال گذشته سازه که حدود 107 میلیون مترمکعب بوده، سد شمیل و نیان کاهش 100 درصدی ورودی آب به مخزن داشته است.

افت ورودی روان آب‌ها به این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سد هم اکنون به 10 میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته 83  درصد افت پیدا کرده و تنها 11 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

سد جگین

حجم کل آب ورودی به این سد که در 107 کیلومتری شـمـال شـرقـی بندر جاسک واقع شده است به 10 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با 123 میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به سد افت 92 درصدی را نشان می‌دهد.

این سد هم در مقایسه با سال گذشته در شرایط خوبی به سر نمی‌برد به طوری که در حال حاضر 47 درصد مخزن این سد دارای آب است و حجم ذخیره مخزن آن نیز به 111 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 39 درصدی را نشان می‌دهد.