۰ نفر

جانفشانی در دنا ادامه دارد

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۵:۰۵
کد خبر: 278222
جانفشانی در دنا ادامه دارد

١٠٥ روز از آغاز عملیات سخت در ارتفاعات ٤‌هزارمتری قله دنا می‌گذرد. ماموریت‌های خطرناکی که در دل برف و سرما از سوی امدادگران پرتلاش اجرا می‌شد.

٢٩ بهمن‌ماه، آن یکشنبه غم‌انگیز ٦٦ خانواده را داغدار کرد و امدادگران کل کشور را به صحنه حادثه دردناک کشاند. برف و یخبندان، مسیر سخت و صعب‌العبور و خطر جانی هیچ‌کدام نتوانست امدادگران داوطلب کشورمان را از اجرای ماموریت و جست‌وجوهای خطرناک در دل کوه منصرف کند. از آن یکشنبه تلخ هر روز اکیپ‌های هلال‌احمر با سختی زیاد وارد محل شدند و هر بار با دست‌های خودشان تکه‌تکه اجساد و لاشه هواپیما را پیدا کرده و به خانواده‌های تحویل دادند. حالا ١٠٥روز از آن حادثه دلخراش می‌گذرد و همچنان این ماموریت‌ها ادامه دارد. نه‌تنها آسان‌تر نشده، بلکه امدادگران با سختی‌های بیشتری در دل کوه به جست‌وجو می‌پردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، محمد عزیزمنش یکی از امدادگرانی است که از همان روزهای نخست با دلسوزی و تنها با هدف تسکین دل خانواده‌های داغدیده، در دل کوه به جست‌وجو پرداخته است. او که همچنان با اکیپ‌های مختلف امدادی به محل حادثه می‌رود، در رابطه با روند این ماموریت‌ها می‌گوید: «از همان روزهای نخست خودم به محل حادثه رفتم. وضع خیلی وحشتناکی بود. برف و بوران می‌آمد و هوا خیلی سرد بود. خود من دو بار با اکیپ‌های ٣٠نفره به محل حادثه رفتیم و شب را در آن‌جا ماندیم. خیلی سخت بود. واقعا زنده ماندنمان معجزه بود. ولی با جان‌و‌دل این کار را انجام دادیم. می‌خواستیم در این وضع دردناک خانواده‌های داغدیده، تسکینی باشیم بر دلشان؛ هیچ سختی‌ای ما را از ماموریت‌هایمان منع نکرد. اما دیگر اواخر اسفندماه امکان ورود به آن منطقه وجود نداشت، برای همین عملیات تا اواسط فروردین‌ماه متوقف شد. بعد از تعطیلات نوروز بود که دوباره عملیات‌ها آغاز شد، تا الان هم ادامه دارد. هر روز اکیپ‌های مختلف امدادی به همراه چند نفر از اهالی محل که خودشان داوطلب می‌شوند، به محل حادثه می‌روند و جست‌وجو می‌کنند. شاید همه فکر کنند حالا که دیگر زمستان نیست و برف نمی‌آید، ماموریت‌ها و عملیات‌ها راحت‌تر شده است، اما اصلا این‌طور نیست. آن زمان برف‌ها پودر بود و راحت‌تر می‌شد با بیل آنها را کنار زد. اما حالا برف‌ها یخ‌زده و کنار زدن آنها بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. هوا هم که همچنان سرد است و امدادگران با سختی بسیار زیاد جست‌وجو می‌کنند. بیشتر اجسادی که پیدا شده، تکه‌تکه‌اند، دو هفته پیش بود که سه جسد سالم پیدا کردیم و آن را به پزشکی قانونی تحویل دادیم. هفته گذشته هم که جسد خلبان و کمک‌خلبان را پیدا کردیم.»

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تلاش سرسختانه امدادگران هلال‌احمر می‌گوید: «از همان روزهای نخست خانواده‌ها تقریبا قانع شدند که جست‌وجو در محل حادثه بسیار سخت است، برای همین عملیات با کندی پیش می‌رود. با این حال، هر روز اکیپی از امدادگران با بالگرد به محل حادثه می‌روند. تقریبا در هفته ٥٠ تا ٦٠ امدادگر به محل حادثه می‌روند و با سختی بسیار و با دستان خودشان جست‌وجو را ادامه می‌دهند. هنوز دو جسد دیگر و تکه‌های دیگر هواپیما پیدا نشده است، برای همین تلاش‌ها ادامه دارد. امدادگران استان‌های دیگر نیز هربار داوطلب بودن خود را برای عملیات به ما اعلام می‌کنند. با هماهنگی و برنامه‌ریزی هربار اکیپی از یک استان می‌آیند و بعد از مشخص شدن آب‌وهوای منطقه به آن‌جا می‌روند. ما تا آخرین لحظه و پیدا شدن آخرین بقایا نیز ماموریت‌ها را اجرا می‌کنیم و قرار نیست که کار متوقف شود. تنها توصیه ما این است که اهالی و مردم عادی تنهایی به محل حادثه نروند و جان خود را به خطر نیندازند، چراکه این‌کار تخصصی است و فقط از عهده امدادگرانی باتجربه برمی‌آید. کسانی که بتوانند دو سه شب را در دل سرما بمانند و آن‌جا بخوابند. خوشبختانه در این مدت هم اتفاق خطرناکی برای امدادگران و مردم عادی در محل حادثه رخ نداده است، فقط پای یکی از امدادگران پیچ خورده و آسیب جزیی دیده بود.»

محیط‌زیست هم باید به منطقه ورود پیدا کند

هاشم کاشفی، نیروی عملیاتی و سرپرست تیم اعزامی از استان فارس هم در مورد اقدامات جدید هلال‌احمر در قله‌های دنا جزییات بیشتری مطرح می‌کند و می‌گوید: «ما دوباره دوشنبه ١٤خردادماه، بعدازظهر از شیراز راه افتادیم. روز سه‌شنبه بالای قله بودیم. کار تفحص را در کنار نیروهای امدادی اردبیل، شهرکرد، خوزستان و ده‌دشت و محلی‌ها و کوهنوردان انجام دادیم. جایی که ما جست‌وجو می‌کردیم، تکه‌های بقایای اجساد پیدا می‌شد. معمولا از ٨ صبح تا ١٢ ظهر و بعد دوباره از ساعت ٣ظهر تا ٧شب عملیات ادامه داشت. هوا هم خوب بود. نه خیلی سرد و نه خیلی گرم بود، اما سختی کار این‌جا بود که برف‌ها یخ‌زده و کار را با دشواری مواجه می‌کرد. ما سه‌روز را آن‌جا بودیم. هوا دیگر مثل گذشته سرد نبود، اما به‌ خاطر یخ‌زدگی برف‌هایی که همچنان تا روی زانو هستند، مجبور بودیم به سختی و تلاش زیاد به دنبال بقایای اجساد بگردیم. همچنین هوا هم آلوده بود. لگدمال برف‌ها و پیداشدن بقایای اجساد و هواپیما، هوا را آلوده کرده است. از طرفی پشه‌های زیادی هم در منطقه هستند که امدادگران را با مشکلات زیادی مواجه کرده و ممکن است حتی سلامت آنها به خطر بیفتد. برای همین به ‌نظر من الان باید محیط‌زیست هم ورود کند و منطقه را بررسی کند. به خاطر نبود امکانات و این سختی‌های پیش‌رو، امدادگران دارند از جان‌گذشتگی می‌کنند. هر روز با سختی عملیات را ادامه می‌دهند. پاهای آنها در برف است و بدنشان گرم؛ همین ممکن است سلامتشان را به‌ خطر بیندازد. در آن سه‌روز ما بقایای ٨نفر از قربانیان را پیدا کردیم. البته ما به صورت تجربی می‌گوییم که این بقایا برای ٨نفر بودند. یعنی از لحاظ بدنی تشخیص می‌دادیم. بعد از آن هم این بقایا را تحویل دادستان دادیم که درنهایت پزشکی قانونی مشخص می‌کند که این بقایا متعلق به چندنفر هستند. هنوز هم عملیات ادامه دارد. یک‌سری نقطه‌های مشخص وجود دارد که به خاطر حجم برف هنوز تفحص نشده‌اند. درحال ‌حاضر نیز ٢٥ کوهنورد و ٢٥ نیروی امدادی در منطقه حضور دارند و ماموریتشان را ادامه می‌دهند.»