۰ نفر

۳هزار بدهکار مهریه در زندان‌های کشور

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 275273
۳هزار بدهکار مهریه در زندان‌های کشور

رئیس ستاد دیه کشور گفت: در حال حاضر بیش از 3 هزار نفر از زندانیان جرائم غیر کلاه‌برداری و غیر عمد در کشور وجود دارند که بدهکار مهریه هستند و به‌منظور کاهش و از بین بردن این آمار، قانون بدهکاری مهریه اصلاح خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید اسدالله جولایی شامگاه سه‌شنبه در حاشیه جشن گل‌ریزان ستاد دیه، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ستاد دیه کشور حدود سه دهه در حال فعالیت است و در این مدت‌زمان بیش از 113 هزار زندانی بدهکار در جرائم غیر عمد را آزاد کرده است.

وی افزود: این افراد بدهکاران دیه در تصادفات رانندگی، کارگاهی، شبه غیر عمد، محکومین پرونده‌های غیر کلاه‌برداری همچون مهریه و نفقه بوده‌اند که با جمع‌آوری میزان مبلغ دیه توسط خیرین به آغوش خانواده‌های خود بازگشته‌اند.

رئیس ستاد دیه کشور در ادامه بابیان اینکه تمام استان‌های کشور نماینده ستاد دیه دارند، تأکید کرد: رئیس‌کل دادگستری، مدیرکل زندان‌ها و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) در هر استان ارکان اصلی ستاد دیه در هر استان هستند همچنین چهار نفر از افراد معتمد در این ستاد حضور خواهند یافت.

جولانی با اشاره به اینکه ارائه خدمات در ستاد دیه طبق دستورالعمل‌ها و قوانین انجام خواهد شد، یادآور شد: ستاد دیه موظف است برای هر یک از محکومین تحقیقات لازم را انجام دهد، میزان نقدینگی فرد را مشخص کرده سپس با بررسی پرونده فرد و مراجعه به شکات در زمینهٔ ورود به پرونده اقدام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ستاد دیه هم‌وطنان محبوس در کشورهای دیگر را آزاد کرده است، گفت: افراد محبوس در زندان‌های عراق و ترکیه و همچنین فردی ارمنی که در زندان اصفهان گرفتار شده بود توسط ستاد دیه آزاد شده است.

رئیس ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه 10 هزار و 697 نفر در کشور آزاد شده‌اند، گفت: بالغ‌بر 970 میلیارد تومان بدهی این افراد ارزیابی‌شده است.

جولانی با بیان اینکه تلاش خود را در ستاد دیه بر اخذ گذشت شاکیان گذاشته‌ایم، یادآور شد: از مبلغ 970 میلیارد تومان بدهی، 396 میلیارد مشمول گذشت شاکیان شد؛ که حدود 40 درصد از کل مبلغ اعلام‌شده است و مابقی هزینه نیز توسط خیرین تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مدیرکل زندان‌ها تعداد زندانیان مشمول طرح را 18 هزار نفر ارزیابی کرده است، تصریح کرد: 9 هزار نفر از این افراد تک جرمی بوده و واجدالشرایط هستند تا از درآمد گل‌ریزان بهره‌مند شوند چراکه در قبال کمک‌های مردمی مسئول هستیم.

رئیس ستاد دیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از سال 78 آغاز اصلاح قانون رانندگان بدهکار انجام‌شده است، اظهار کرد: پس از بررسی قانون بیمه اجبار شخص ثالث و کارشناسی و تصویب این مسئله در سال 95 موجب شد راننده بدهکاری در زندان نباشد.

جولانی از احساس رضایت در رابطه با عدم حضور رانندگان بدهکار در زندان خبر داد و یادآور شد: اگر این قانون انجام نمی‌شد هم‌اکنون شاهد حضور 300 هزار راننده بدهکار در زندان‌ها می‌بودیم.

وی در ادامه از حضور 3 هزار نفر بدهکار مهریه و نفقه در زندان‌ها خبر داد و گفت: گروه دیگری که در زندان‌ها حضور دارند، افرادی هستند که بدون پشتوانه مالی چک داده‌اند که میزان بدهکاری این افراد 2 هزار میلیارد تومان ارزیابی‌شده است.

رئیس ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه سال گذشته 13 هزار زندانی واجدالشرایط آزادی در سطح کشور وجود داشته است، تصریح کرد: در این میان 10 هزار و 679 نفر توسط کمک خیرین آزاد شده‌اند.

جولانی در بخش پایانی سخنان خود از تلاش کمیسیون قضایی مجلس برای اصلاح قانون بدهکاری چک خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از به تصویب رسیدن این قانون، قانون جرائم غیر کلاه‌برداری بدهکاران مهریه نیز اصلاح خواهد شد.