۰ نفر

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران:

سالانه یک میلیارد دلار خرج دخانیات در ایران می‌شود

۴ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۳۷
کد خبر: 274101
سالانه یک میلیارد دلار خرج دخانیات در ایران می‌شود

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت:سالانه یک میلیارد دلار از بودجه کشور خرج دخانیات می‌شود که 70 درصد آن نیز به جیب کشورهای دیگر می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا مسجدی در نخستین همایش ملی پاد پیشگیری از استعمال دخانیات که در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد شهرستان ورامین برگزار شد، اظهار کرد: با فعالیت‌هایی که نیروهای پاد (پیشگیری استعمال دخانیات) داشتند، استقبال عموم مردم و دانش‌آموزان برای مبارزه با استعمال دخانیات در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده است.

وی بیان کرد: شهر بدون دخانیات باید آغاز شود، هرچند که اجرای کامل آن سال‌ها به طول انجامد، اما از شهرداری ورامین می‌خواهیم که این تابلو را ابتدای شهر ورامین نصب کند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تصریح کرد: پارک شقایق ورامین نخستین پارک بدون دخانیات کشور است و شهردار سابق ورامین قول داد که این کار را برای تمام پارک‌های شهرستان اجرایی کند.

مسجدی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که رسانه‌ها فعالیت شهر ورامین را در سطح کشور اطلا‌ع‌رسانی کنند تا دیگر شهرهای کشور نیز به اجرای این طرح اشتیاق پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برجام فعلاً مشکل سیاسی و اقتصادی کشور است، توضیح داد: کل بودجه کشور به لحاظ ارزی بین 50 تا 60 میلیارد است و این تأسف‌بار است که یک میلیارد دلار آن خرج دخانیات شود و 70 درصد آن نیز به جیب کشورهای دیگر می‌رود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اظهار کرد: کارخانه‌های مشترک لاستیک‌سازی با ژاپن تعطیل شده است، اما در حال حاضر ژاپن کارخانه تولید دخانیات احداث کرده است.

مسجدی مطرح کرد: برای کالاهای استراتژیک کشور باید محصولات را وارد کشور کنیم در حالی که کارخانه‌های خارجی اعلام می‌کنند که زمین، کشاورز، کارگر، تولید، فروش و ضرر بیماری‌های گیاهان دخانیات برای ایران و فقط سود مالی بسیار خوب آن برای خارجی‌هاست.

وی با بیان اینکه دخانیات برای ایران تحریم نخواهد شد و نشده است، تصریح کرد: با دخانیات نیروهای نوجوان و جوان ما به سمت مشکلات اجتماعی می‌روند تا جایی که روزانه 3 میلیارد تومان خرج قلیان شده و سالانه 3 هزار میلیارد تومان خرج سرطان‌های ناشی از استعمال دخانیات می‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران خاطرنشان کرد: بدانیم اگر می‌خواهیم که جلوی اعتیاد را بگیریم باید روی همین نوجوانان و کودکان سرمایه‌گذاری کنیم.

 مسجدی در پایان متذکر شد: امیدواریم که موج «ورامین شهر بدون دخانیات» به تمام کشور صادر شود.