۰ نفر

منوی افطار با چنجه کوهان و لابستر!

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 273337
منوی افطار با چنجه کوهان و لابستر!

در تنوع از هم پیشی می‌گیرند. هرکه منوی پر و پیمان‌تری داشته باشد، لابد در جذب مشتری از بقیه جلوتر است. این وسط بعضی‌ها دیگر واقعاً متنوع‌اند. می‌شود در منوی غذایشان اسم‌هایی را دید که در حالت عادی هم خیلی در منوی رستوران‌ها دیده نمی‌شود اما حالا به اسم «منوی افطار» جلوی چشم مشتری می‌گذارند تا حسابی دلبری کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، چنجه کوهان، کالاماری، ماهی مرکب، صدف، خوراک کوسه، لابستر، پنیر کبابی مخصوص، بلدرچین برشته و... از جمله خوراک‌هایی هستند که بعضی رستوران‌ها آنها را در منوی افطار خود جای داده‌اند. چرا؟! لابد چون مقوی است و برای روزه‌داران فایده دارد.

اصلاً تدارک منوی افطار از کی مد شد؟ تا چند وقت قبل، آنچه از ماه رمضان و افطارهایش یادمان می‌آید این بود که اعضای خانواده دور سفره می‌نشستند و روزه‌شان را با چای و خرما بازمی‌کردند. نان و پنیر و سبزی هم که خب، پای ثابت سفره‌های افطار بود. آش، سوپ، حلیم و زولبیا بامیه، دیگر اجزای سلیقه‌ای و هوسانه بودند که بود و نبودشان بستگی داشت به حال و هوس اعضای خانه. افطاری دادن هم تشریفات خاصی نداشت؛ شبیه همین خوراک‌ها را در مقدار زیاد تدارک می‌دیدند به اضافه یکی دو مدل غذا. حالا اما پای تشریفات چند سالی است که به افطاری‌های ماه رمضان هم باز شده. مراسم افطاری پرهزینه که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شود که خاطره خوشش تا رمضان‌های بعدی هم باقی بماند.

این یکی اما کمی عجیب‌تر است. همین منوی رمضان آن هم با غذاهایی که هیچ ربطی به افطاری ندارند و تنها نامی از آن را یدک می‌کشند.

«ما از شما می‌خواهیم بیایید و پولتان را پیش ما خرج کنید.» این، شعار یکی از رستوران‌هاست که پشت بندش عبارت «شب‌های رمضان» را می‌بینید. یک منوی بلند بالا هم دارد که خودش آن را هیجان انگیزترین منوی رمضان عنوان می‌کند!

«ما فکر کردیم چطور می‌توانیم شب‌های رمضان را به یادماندنی برگزار کنیم و این بود که منوی جذابمان را به مناسبت این شب‌ها رونمایی کردیم. منوی افطار با شام تفاوت اندکی دارد ولی تقریباً همان است.‌آش و حلیم را که همه جا می‌دهند. خواستیم کار جدیدی بکنیم. ما سوپ‌های مختلف و مقوی سرو می‌کنیم. مثل سوپ ماهی، سوپ صدف و سوپ انرژی که ابداع خودمان است و بشدت توصیه‌اش می‌کنیم. در پخت این سوپ انواع مواد خوراکی انرژی‌زا استفاده می‌شود و تمام منابع پروتئین در آن هست.»

این را مدیر یکی از رستوران‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: «به هرحال بحث رقابت هم هست. در این اوضاع باید کاری کنیم که مشتری برایمان بیاورد. ما از همان لحظه افطار در خدمت مشتری‌ها هستیم تا پاسی از شب.» قیمت سوپ انرژی در این رستوران هر کاسه، 38هزار تومان است و باقی سوپ‌ها هم قیمتی بین 25 تا 35 هزار تومان دارد. بجز سوپ صدف که 45هزار تومان است. غذاهای منو هم از پرسی 40هزار تومان شروع می‌شود و تا 75هزار تومان می‌رسد. هر قوری چای همراه با مخلفات مرسوم هم 45هزار تومان برایتان تمام می‌شود. البته تمام اینها را به گفته خودشان در محیطی زیبا و دلپذیر صرف می‌کنید.

«با صدای استاد شجریان در باغی زیبا میهمان خدا باشید.» این هم شعار یکی از مؤسسات خدمات مجالس است که با منوهای مختلف آماده پذیرایی از مراسم افطاری است. کافی است منوی مورد نظرتان را انتخاب کنید و تعداد بدهید و شب مراسم را انتخاب کنید و بعد صدر مجلس بنشینید و از فضا و غذا لذت ببرید.

«ما علاوه بر اینکه با پخش ربنای استاد شجریان به استقبال اذان مغرب می‌رویم، گروه‌های تواشیح و قرائت قرآن هم داریم که بسته به نظر شما در مراسم، برنامه معنوی اجرا می‌کنند. برنامه نماز جماعت داریم که به امامت امام جماعت مدعو برپا می‌شود. اما منوها. چهار مدل منو داریم که منوی ویژه را توصیه می‌کنیم. در منوی ویژه انواع دمنوش‌ها و شربت‌ها و عرقیات سنتی سرو می‌شود. سینی‌های رنگین هم داریم که شامل انواع شیرینی‌جات همچون رنگینک و ترحلواست. شام هم شامل غذاهای خیلی سنتی ایرانی مثل آبگوشت بزباش، نارنج پلو، رشته پلو و رنگین پلو و مرصع پلو است. علاوه بر اینها یک بازارچه سنتی هم در باغ داریم که انواع تنقلات در آن سرو می‌شود. یادم رفت بگویم که در منوی ویژه، زولبیا و بامیه را همان جا بالای سر میهمان‌ها درست و داغ داغ سرو می‌کنند.» این منوی پر و پیمان نفری 220 هزار تومان برای میزبان خرج برمی‌دارد اما حتماً ارزشش را دارد.

«بوفه افطار با غذاهای ملل.» این یکی دیگر هیچ حرف و حدیثی باقی نمی‌گذارد. انواع پیش غذاها، غذاها و دسرهای لبنانی، هندی، چینی، ترکی، یونانی، فرانسوی و غیره. حالا تبوله و حمس لبنانی و خوراک دال هندی و اسکندر کباب ترکی را یک جوری می‌شود توجیه کرد اما «کسوله» فرانسوی که مخلوطی از لوبیا و گوشت اردک است، اصلاً چه تناسبی با افطار دارد؟! یا نودل کرسیپی با میگوی تند و شیرین که یک  غذای چینی است، چطور در سفره افطار طرفدار پیدا خواهد کرد؟!

«بوفه ملل تمام سلیقه‌ها را جواب می‌دهد. حالا بماند اینکه خیلی مشتری‌های ما خارجی هستند اما ایرانی‌ها هم به این بوفه علاقه‌مند و اصولاً هم بوفه ملل جذاب است و همه جای دنیا طرفدار دارد. اینجا هم در کل سال غذاهای ملل را سرو می‌کنیم اما می‌توانم بگویم این همه تنوع را فقط در ماه رمضان داریم که امسال کامل‌تر هم هست و همه سلیقه‌ها را تأمین می‌کند. البته برای شب‌های تعطیل حتماً باید رزرو کنید چون خیلی شلوغ می‌شود.»

اگر فکر می‌کنید بوفه ملل رستوران مذکور برای افطار قیمت مناسبی دارد و برای همین شلوغ می‌شود، سخت در اشتباهید. شما برای استفاده از بوفه افطار با غذاهای ملل، نفری 175 هزار تومان باید بپردازید و هرچه دلتان می‌خواهد بخورید. اگر هم علاقه زیادی به غذاهای ملل ندارید، مدیر داخلی رستوران بوفه افطاری دیگرشان در طبقه پایین رستوران را بهتان پیشنهاد می‌کند که آن هم به گفته خودش خیلی خوب است و برای هر نفر 99 هزار تومان دریافت می‌کنند و شامل خوراک‌های مرسوم افطار به علاوه انواع سالاد و سوپ است.

«با پذیرایی بی‌نقص در مکان وی‌آی‌پی به استقبال ماه رمضان می‌رویم.» این جمله را زیر یک فیلم کوتاه که در اینستاگرام منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند. در فیلم حرکت آرام دوربین با پس‌زمینه موسیقی ملایم، یک رستوران خصوصی خیلی شیک و مجلل را به شما نشان می‌دهد. تمام فضا را با گلدان‌های بزرگ و گل‌های طبیعی آراسته‌اند. رنگ‌ها ملایم و آرامش‌بخش است. لوسترهای مجلل، سقف را روشن کرده‌اند و روی میز‌های خوش تراش، ظروف را با سلیقه خاصی چیده‌اند. اینجا تمام آن خصوصیاتی را دارد که یک رستوران وی‌آی پی باید داشته باشد. نیازی هم به لیست کردن غذاها در منو برای جذب مشتری نیست. تنها همان نام وی‌آی پی کافی است تا مشتری خودش را دربست به حسن توجه و سلیقه مثال زدنی دست‌اندرکاران رستوران بسپارد و شب خوشی را سپری کند و ضیافتش بی‌کم و کسر برپا شود. هرچه باشد وی‌آی پی است؛ شخص خیلی مهم.

برای اینکه شما هم شبی از شب‌های رمضان حس کنید یک آدم خیلی مهم هستید، باید نفری 400 هزار تومان ورودی بدهید و سر سفره مجلل افطاری بنشینید. بله، تعجب نکنید، ورودی رستوران همین قدر است و اتفاقاً مشتری خودش را دارد؛ مشتری‌های خیلی مهم.

آن سادگی سفره‌های افطار قدیمی گرچه هنوز طرفداران زیادی دارد اما پدیده‌ای به نام «مُد» گاهی پایش را به همین سفره‌های ساده و معنوی باز می‌کند. منوهای افطار با تنوع عجیب و غریب هم یک جورهایی شاید بشود گفت مد امسال است وگرنه چه کسی تا به حال شنیده که برای افطار چنجه کوهان و لابستر سرو کنند؟!