۰ نفر

مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان مهر ۹۷

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۵
کد خبر: 273315
مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان مهر ۹۷

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ۵ساله شدن دوران تحصیل هنرستان‌ها گفت:‌ از سال‌های آینده زمان برگزاری کنکور تغییر خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه یکی از ضروریات امروز جامعه با توجه به بحث اشتغال و اقتصاد مقاومتی توسعه آموزش‌های مهارتی است، اظهار کرد:‌ وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگترین دستگاه‌های آموزش مهارتی کشور است و سالانه 600 هزار دانش‌آموز در هنرستان‌ها مشغول تحصیل هستند که در سال تحصیلی جدید این تعداد به 900 هزار نفر افزایش می‌یابد و در این میان وزارت آموزش‌وپرورش نقش چشمگیری در آموزش‌های مهارتی به‌عهده دارد اما در این مسیر به مشارکت سایر دستگاه‌ها نیاز داریم که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یکی از این مجموعه‌هاست.

وی افزود: تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای توسط وزارت آموزش‌وپرورش برای این بود که تقویت آموزش‌های مهارتی دبیرستان و امتداد یادگیری در دوره کاردانی توسط آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای انجام شود اما در برنامه پنجم توسعه این آموزشکده‌ها به آموزش عالی واگذار شد و مسئولیت ارائه آموزش‌های کاردانی پیوسته به‌عهده این دانشگاه گذاشته شد.

* برنامه درسی 5ساله هنرستان‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به تغییر ساختار آموزشی و استقرار نظام 6.3.3 تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه فنی‌‌وحرفه‌ای منعقد کردیم که چند محور دارد و نخستین محور تنظیم برنامه درسی 5ساله است تا دانش‌آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند به‌شکل پیوسته تا مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهند یعنی سه سال در آموزش و پرورش و دو سال در دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین ورود آنها به این دانشگاه بدون کنکور است و پس از اخذ مدرک کاردانی به‌عنوان تکنسین وارد بازار کار می‌شوند.

وی افزود: دانش‌‌آموزانی که تمایل دارند به‌صورت تکنسین وارد بازار کار شوند می‌توانند از طریق دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل بدهند و برای دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای این امکان فراهم است البته اگر دانش‌آموزان شاخه کاردانش تمایل به ورود به دانشگاه داشته باشند این امکان برای آنها نیز وجود دارد اما باید حدنصاب لازم در نمرات را کسب کنند البته دوسوم ظرفیت مخصوص دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تأسیس دبیرستان‌های وابسته کنار دانشگاه فنی و حرفه‌ای مدنظر است یعنی کنار هر پردیس دانشگاه یک دبیرستان وجود داشته باشد که دانش‌آموزان در محیط دانشگاه دوران دبیرستان را طی کنند البته مدیریت این دبیرستان‌ها با دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و طبق ضوابط آموزش و پرورش باید اداره شوند.

زرافشان با اشاره به اینکه تنها راه تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است، افزود: در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای 41 رشته و کاردانش 150 رشته داریم اما دانشگاه شهید رجایی که وظیفه آموزش نیروهای مورد نیاز در بخش فنی را به‌عهده دارد تمام رشته‌ها را ندارد بنابراین با همراهی سایر دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی انجام می‌شود که یکی از بهترین ظرفیت‌های در اختیار دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با طی دوره یک‌ساله تربیت معلم به‌عنوان استادکار در هنرستان‌ها جذب خواهند شد؛ هم‌اکنون 38.5 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند اما طبق قانون برنامه ششم توسعه این سهم باید به 50 درصد برسد که در این رابطه نیازمند همکاری بیشتر سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش هستیم و از سه سال گذشته کارگروه مشترکی را بابت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با حضور متخصصان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأسیس کردیم تا برنامه درسی دوره پنج‌ساله را تدوین کنند براین اساس دانش‌آموزان علاوه بر سه سال دوره هنرستان دو سال نیز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نخستین ورودی‌های دوره سه‌ساله هنرستان‌ها در سال 98 وارد دانشگاه می‌شوند بنابراین یک سال فرصت داریم تا برنامه را تهیه و تصویب کنیم و از سال 98 آن را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارائه دهیم. هم‌اکنون برنامه فعلی دانشگاه منطبق بر دوره دوساله فنی و حرفه‌ای است که پاسخگوی نیاز این گروه از دانش‌آموزان نیست.

* افزایش 300هزار نفری دانش‌آموزان هنرستان‌ها در مهر 97

زرافشان در ادامه با اشاره به اینکه رشته‌های هنرستانها متناسب با نیاز بازار کار طراحی می‌شوند، گفت: در طراحی رشته‌های تحصیلی هنرستان‌ها به دو نیاز بازار کار و بازار آموزش توجه می‌شود که استانداردهای بازار کار از سوی اصحاب حرف و مشاغل تعیین خواهد شد.

وی اضافه کرد: از مشارکت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آموزش دانش‌آموزان به‌خصوص در سال تحصیلی 98‌ــ‌97 استفاده خواهیم کرد چرا که در این سال 300هزار دانش‌آموز به هنرستان‌ها اضافه می‌شوند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی که از میان دانش آموزان هنرستانها ورودی جذب می‌کردند، ورودی نخواهند داشت و دانشجویان آنها منحصر به افرادی می‌شود که مدرک دیپلم دارند و برآورد شده است تعداد آنها حدود 30 هزار نفر باشد بنابراین بخشی از ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای خالی می‌ماند و می‌توان از این ظرفیت برای آموزش دانش‌آموزان هنرستانی به‌ویژه در پایه دوازدهم بهره برد.

* تغییر زمان کنکور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است زمان کنکور تغییر پیدا کرده و در دهه سوم تیر برگزار شود، اظهار کرد: کنکور 97 در دهه اول تیر برگزار خواهد شد و ممکن است برای سال‌های آینده زمان برگزاری کنکور به دهه سوم تیر موکول شود و علت این است که امتحانات نهایی دانش‌آموزان قبلاً در پایه یازدهم برگزار می‌شد که از سال تحصیلی جدید به پایه دوازدهم منتقل می‌شود و دانش‌آموزان تا پایان خردادماه درگیر امتحانات نهایی هستند که اگر کنکور در دهه اول تیر برگزار شود آنها باید بلافاصله بعد از امتحانات نهایی وارد کنکور شوند اما به‌منظور آمادگی دانش‌آموزان پیشنهاد این است که زمان برگزاری کنکور به دهه سوم تیر موکول شود.

* مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان مهر 97

زرافشان گفت: با بخش‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، وزارت ارشاد، اصناف، نیروی دریایی و سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌های مشترکی را امضا کرده‌ایم تا در حوزه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای همکاری داشته باشیم و در دوره متوسطه اول برنامه ایران مهارت با مشارکت سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای برای آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

وی در پایان در خصوص اجرای مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان گفت: هدف از رتبه‌بندی ارتقای شایستگی‌های معلمان به‌منظور افزایش کیفیت آموزش و توجه به جایگاه و منزلت آنهاست که پیش‌بینی شده فاز دوم آن مهر 97 اجرا شود.