۰ نفر

آلودگی‌های دم‌دستی را جدی بگیرید

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۳۷
کد خبر: 271088
آلودگی‌های دم‌دستی را جدی بگیرید

هر روز اخبار متعدد درباره اینکه تلفن همراه، منوی غذا در رستوران‌ها، تبلت، گوشی تلفن و دیگر وسایل به ظاهر ساده و دم‌دستی چندین برابر سرویس بهداشتی آلودگی را منتشر می‌کنند، به گوش می‌رسد. این در حالی است که همین آلودگی‌های به ظاهر ساده می‌توانند در بروز بیماری‌های حاد و نوظهور نقش داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هر روز از سوی مسئولان در وزارت بهداشت و درمان افزایش بیماری‌های نوظهور و سونامی سرطان به گوش می‌رسد. با این تفاسیر مسائل اجتماعی، محیط‌زیستی و انواع تغییرات در روند زندگی افراد تاثیر داشته و می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری‌ها شود. باید دانست که آلودگی‌های زیست‌محیطی عوامل ناشناخته‌ای نیستند، اما اینکه دقیقا کدام تک عامل موجب بروز سرطان و بیماری نوظهور است، کار ساده‌ای نیست. از سوی دیگر تاکنون نسبت به تاثیرات مخرب پارازیت‌ها اخبار متعدد به گوش رسیده است، اما متخصصان در این‌باره پاسخ قطعی ندادند. برای مثال برخی از نمایندگان مجلس قبل‌تر نیز  عدم انجام بررسی‌های علمی را دلیلی برای نداشتن پاسخ قطعی برای تاثیرات مخرب یا عدم تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت جامعه می‌دانند. در این نوشته نیز مواردی به ظاهر کم‌اهمیت اما با تاثیرات مخرب فراوان بر روی سلامتی مطرح شده است.

فروش اجناس لبنی با تاریخ مصرف مخدوش!

در برخی سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌ها اجناس تاریخ مصرف گذشته به خریداران عرضه می‌شود؛ در این شرایط توجهی به تاریخ انقضای محصولات نمی‌شود. همچنین در برخی سوپر مارکت‌ها بعضی از محصولات لبنی تاریخ انقضایشان مشخص نیست، چون چاپ تاریخ انقضا مخدوش می‌شود. این اقدام شانس فروش محصولات را برای فروشنده افزایش می‌دهد، اما برای خریداری این اجناس بی‌کیفیت و بدون تاریخ مصرف به غیراز مسمومیت، بیماری و دیگر نارسایی‌ها نتایج دیگر به‌همراه ندارد.

مراقبت از تغذیه در فصل گرما

همچنین از دیگر کم توجهی‌ها در عرضه محصولات خوراکی می‌توان به نحوه عرضه محصولاتی همچون نان و تخم‌مرغ بیرون محوطه سوپرمارکت‌ها و جلو نور خورشید اشاره کرد. در این اقدام محصولات خوراکی در مقابل تابش مستقیم نور خورشید فاسد می‌شوند. این در حالی است که فروشنده‌ها نیز فقط به‌دنبال فروش وسایلشان هستند و در پاسخ مشتری می‌گویند که این جنس به‌تازگی برایمان آمده است. بر اساس آمار مصرف غذا و دیگر مواد خوراکی به‌دلیل فساد در فصل تابستان باعث بروز انواع مسمومیت‌ها می‌شود. همچنین در فصل تابستان مصرف بستنی، مواد یخی، غذاهای آماده و چرب که در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، از جمله عوامل مسمومیت‌های غذایی هستند. در این بین وبا از جمله باکتری‌های رایج در فصل تابستان است. این باکتری با خوردن غذای آلوده، دست آلوده وارد بدن می‌شود و با ایجاد اختلال در روده باریک باعث از دست رفتن میزان زیادی آب از بدن می‌شود.

انتقال بیماری درمراکز درمانی با تلفن همراه

از دیگر عوامل تولید بیماری و باکتری در جامعه می‌توان به استفاده از تلفن همراه در بین کادر درمانی اشاره کرد. این در حالی است که کادر درمانی در کنار معاینه و مجاورت با انواع بیماری‌ها در مراکز درمانی از تلفن همراه نیز استفاده می‌کنند، این مساله باعث بروز بیماری‌های نوپدید می‌شود. در این فرآیند عدم پاسخگویی سیستم درمان به آنتی بیوتیک‌ها را کند می‌کند، چون در این فرآیند ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم شده و دیگر نمی‌توان از طریق درمان‌های متداول اقدام کرد.

نکات بهداشتی اولیه رعایت شود

از دیگرآلودگی‌هایی که در جامعه به کرات منتشر می‌شود می‌توان به عدم رعایت نکات اصولی در جلوگیری از عطسه و سرفه اشاره کرد. هنوز برخی از افراد به رعایت نکات ایمنی و بهداشت فردی توجه نمی‌کنند. برای مثال برخی از افراد تمایلی به جلوگیری از عطسه و سرفه خود ندارند و به این شکل ویروس را در هوا منتشر می‌کنند. این در حالی است که به کودکان نیز در مهد کودک رعایت نکات بهداشتی در جلوگیری از عطسه، سرفه و ممانعت از دست دادن و ارتباط نزدیک با فرد بیمار تاکید می‌شود.

انتشار آلودگی در نانوایی‌ها ممنوع

همچنین از دیگر آلودگی‌های شایع در جامعه می‌توان به وضعیت فروش نان و هدر رفت آن اشاره کرد. اغلب در بیرون از مغازه‌های نانوایی یک نیمکت آلومینیومی قرار دارد که افراد پس از خرید، نان را بر روی آن قرار می‌دهند. در این میان باید توجه داشت که این وسیله به ظاهر مناسب برای قرار دادن نان داغ به‌طور تمام وقت در فضای بیرون در مجاورت نور خورشید، تردد حیوانات موذی، ذرات ناشی ازآلودگی هوا و سرب قرار دارد. از سوی دیگر افراد فعال در نانوایی‌ها هم هیچ‌اهمیتی به رعایت نکات اصولی این وسیله نداده یا از اطلاعات لازم در این‌باره برخوردار نیستند. از سوی دیگر برخی از افراد نیز برای خریداری نان تازه و برشته به خود اجازه می‌دهند که به تمامی نان‌ها دست بزنند تا به این شکل نان مورد علاقه‌شان را دریافت کنند. در حالی که با این اقدام آلودگی‌های فراوان به نان منتقل می‌شود. اغلب افراد نان داغ را بعد از خریداری در کیسه‌های نایلونی قرار داده که همین داغی نان با کیسه نایلونی واکنش داده و می‌تواند باعث بروز آلودگی‌های متعدد شود. هر چند بر اساس گفته‌های پزشکان تمامی ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف اعم از نایلون‌ها و بطری‌های نوشیدنی اگر گرم یا سرد شوند در هر دو صورت فعل و انفعالات شیمیایی در آنها ایجاد شده و مواد خوراکی داخل آن با مواد شیمیایی این ظروف و نایلون‌ها ایجاد بیماری از جمله سرطان می‌کند.

ارتقای بهداشت عمومی و فردی با فرهنگسازی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آلودگی‌های محیطی و چگونگی توجه به آنها  می‌گوید:‌ وسایلی که در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند با آلودگی‌های متعدد همراه بوده و آنها می‌توانند نقش اساسی در ابتلای افراد به بیماری بازی کنند. سیامک مره صدق می‌افزاید: همگان درباره رعایت بهداشت عمومی و شخصی در جامعه اطلاعات دارند، اما در برخی مواقع نسبت به رعایت این نکات کم توجهی می‌شود. برای مثال اسکناس، پول خرد و وسایل مورد استفاده عموم می‌تواند منشأ انتقال آلودگی‌های فراوان باشد. به‌گفته او نگهداری مواد غذایی مستلزم رعایت نکات متعدد است. برای مثال فروش تخم‌مرغ یا نان در هوای آزاد و در زیر نور خورشید یک اقدام غیربهداشتی و منشأ فساد در این مواد خوراکی است. این در حالی است که در اغلب موارد نسبت به رعایت نکات بهداشتی در نگهداری بهینه از مواد غذایی توجه نمی‌شود. هر چند باید دانست که توجه به این مسائل جزو ابتدایی‌ترین و مقدماتی‌ترین نکات در رعایت بهداشت فردی و عمومی است. این پزشک داخلی تاکید می‌کند: باید با اقدامات فرهنگی نسبت به ارتقای وضعیت بهداشت عمومی و فردی اقدامات فراوان انجام داد. مره صدق با بیان اینکه می‌توان با استفاده از ظرفیت رسانه‌های عمومی برای ارتقای بهداشت عمومی و فردی در جامعه اقدامات مناسب انجام داد، می‌افزاید: در میان رسانه‌های تاثیرگذار رسانه ملی با انبوه مخاطب می‌تواند در ساعات پر بیننده به پخش برنامه‌هایی با هدف نشر دانستنی‌های بهداشتی عمومی بپردازد تا تمامی مردم نکات مناسب را بیاموزند. همچنین در این اقدام می‌توان از طریق برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون به شکل غیرمستقیم نکات متعدد را درباره رعایت بهداشت عمومی و شخصی آموزش داد. به‌گفته او از سوی دیگر آموزش‌ها درباره بهداشت فردی در مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها نیز لازم است. این پزشک داخلی درباره کم‌وکیف رعایت بهداشت فردی و عمومی در جامعه ما می‌گوید: بی‌شک با تاکیدات بر روی بهداشت بعد از انقلاب در کشور و با گسترش امکانات شاهد توسعه بهداشت در جامعه هستیم. همچنین با پیشرفت فضای دیجیتال و افزایش سطح سواد در جامعه وضعیت بهداشت فردی هم‌اکنون در مقایسه با 40 سال گذشته در کشور ما مناسب‌تر است. هر چند برای ارتقای بهداشت فردی و عمومی نیازمند فعالیت‌های فراوان هستیم.

بهبود تغذیه با ارتقای کیفیت زندگی

در کنار آلودگی‌های محیطی در بروز انواع بیماری‌ها می‌توان به نقش تغذیه اشاره کرد. این در حالی است که مصرف فست فود، وجود نیترات در آب، سرب در هوا و محصولات تراریخته از سوی بسیاری از پزشکان مستلزم رعایت نکات بهداشتی است. باید دانست که در کشور ما سرطان دستگاه گوارش بعد از سرطان پوست بیشترین فراوانی را دارد. این مساله نشان‌دهنده بی‌توجهی یا کم توجهی افراد جامعه به سبک زندگی و تغییر آن تحت تاثیر الگوهای نامناسب است. هم‌اکنون با توجه به بیلبوردهای اتوبان‌ها و صحبت های پزشکان در رسانه‌ها تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب مورد تاکید قرار می‌گیرد، اما همچنان میزان مصرف فست فود در کشور از فراوانی قابل توجهی برخوردار است. هم‌اکنون میزان مصرف فست ‌فود در کشور ما از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم بیشتر است. اغلب والدین شاغل و افراد در سفر از فست‌ فود استفاده می‌کنند. این در حالی است که برخی افراد از گرم‌ کردن و مصرف فست ‌فود باقیمانده از شب گذشته ابایی نداشته و همین موضوع آنها را به بیماری‌های متعدد مبتلا می‌کند. همچنین روغن‌هایی که در طبخ این مواد استفاده می‌شود، نه‌تنها بی‌کیفیت است، بلکه برای سرخ‌ کردن بار اول هم مناسب نیست، اما در فست‌ فودفروشی‌ها بارها و بارها از این روغن نامناسب استفاده می‌کنند، طوری که این روغن به‌شدت سرطان‌زا می‌شود. این نوع سبک تغذیه از هیچ‌الگوی ایرانی و خارجی پیروی نمی‌کند و باعث بروز و تشدید بیماری در بین افراد می‌شود.