۰ نفر

تعطیلی زمستانی مدارس امسال اجرایی نمی‌شود

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر: 270838
تعطیلی زمستانی مدارس امسال اجرایی نمی‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیروز از طرح دو هفته‌ای تعطیلات زمستانی مدارس در کشور خبر داد وگفت که این طرح را به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال کرده‌ایم تا بر اساس آن مدارس کشور پانزده روز زودتر شروع به کار کنند و در عوض دانش‌آموزان پانزده روز انتهای دی ماه تعطیل خواهند شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این خبر در حالی روی خروجی برخی از خبرگزاری‌ها قرار گرفته است که معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «هنوز درباره تغییر تقویم آموزشی مدارس به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و تا وزارت آموزش و پرورش تقویم جدید را تدوین نکند تعطیلی دو هفته‌ای مدارس اجرایی نخواهد شد.» تعطیلات دو هفته‌ای مدارس مدت‌هاست که از سوی دولت پیگیری می‌شود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه سازمان محیط زیست پیگیر تعطیلات زمستانی دانش‌آموزان هستند. مسئولان دولتی بر این باورند با تعطیل شدن مدارس در زمستان گردشگری رونق می‌گیرد و آلودگی هوا هم کمتر می‌شود. موضوعی که البته مد نظر مسئولان آموزشی کشور هم است. آنها هم با کلیات تعطیلات زمستانی مدارس به شرط اصلاح تقویم آموزشی کشور موافق هستند. موضوعی که معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر آن اشاره می‌کند و می‌گوید: از منظر سند تحول یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا شهریور سال آینده ادامه پیدا می‌کند، برای این یکسال باید برنامه داشته باشیم و کل یک سال را مدیریت کنیم. هرگونه مصوبه‌ای برای تغییر شرایط تقویم آموزشی حتماً باید همه جوانب را در نظر بگیرد. با تنوع شرایط اقلیمی در کشور مواجهیم به گونه‌ای که در برخی استان‌ها درجه حرارت در تابستان بسیار بالاست و در برخی دیگر سرمای شدید در زمستان حاکم است. بنابراین باید به طور جدی در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

 وی می‌گوید: طبق مصوبه مجلس یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا می‌کند و خرداد زمان امتحانات است. اگر بخواهیم این تقویم آموزشی را تغییر دهیم و به‌عنوان مثال زمان شروع سال تحصیلی را عقب کشیده و به شهریور بیاوریم مخالف و مغایر این مصوبه و قانون مجلس است. برای تغییر تقویم آموزشی ابتدا باید با مجلس توافق کنیم. البته که ما در شورای معاونان هنوز به جمع‌بندی لازم در این زمینه نرسیده‌ایم. چرا که با بحث امتحانات هماهنگ مدارس مواجه هستیم و نمی‌توانیم شتابزده اقدامی در این باره انجام دهیم. حکیم‌زاده با اشاره به اینکه تعطیلی زمستانی مدارس ممکن است فوایدی برای گردشگری و محیط زیست داشته باشد اما نباید مسأله آموزش به حاشیه برود تأکید می‌کند: موضوع تعطیلات زمستانی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده است و فکر می‌کنم به سال تحصیلی جدید هم نرسد چرا که ما نمی‌توانیم بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان‌ها تصمیم‌گیری کنیم. علاوه بر این باید به پیوستگی زمان یادگیری نیز توجه شود. تقویم آموزشی با توجه به سند بالادستی و در نظر گرفتن شرایط خاص و اقلیم متنوع نیازمند بررسی همه جانبه از ابعاد زیست محیطی، تربیتی، اقتصادی و آب و هوایی است.

تعطیلات زمستانی مدارس امکان‌پذیر نیست

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: اگر بخواهیم در برقراری تعطیلات مدت‌دار، به اقتضائات منطقه‌ای فکر کنیم باید برای هر اقلیمی یک تقویم آموزشی خاص داشته باشیم، این موضوع فعلاً امکان عملیاتی شدن ندارد و به نظر نمی‌رسد که سیستم آموزشی کشور برای چنین کاری آماده باشد. حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، معتقد است که نماینده‌ها به چنین پیشنهادی روی خوش‌نشان نمی‌دهند و می‌گوید:اگر موضوع رونق گردشگری در زمستان باشد، مدارس مناطق سردسیر نباید تعطیلات زمستانی داشته باشند. از طرفی در بسیاری از روستاها دانش‌آموزان در تابستان در کار زراعت به خانواده‌هایشان کمک می‌کنند، پس باید تقویم آموزشی در شهر و روستا هم متفاوت باشد. یک سری شهرها هم که هوای متعادلی دارند ممکن است در برخی از ماه‌های سال با مشکلات دیگری مواجه باشند. این یعنی نمی‌توان با پیش کشیدن یک مشکل خاص که به اقلیم یا وضعیت زیست‌محیطی یک شهر یا منطقه مربوط می‌شود، تقویم آموزشی را دستخوش تغییر کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، می‌گوید: اگر بخواهیم در برقراری تعطیلات مدت‌دار، به اقتضائات منطقه‌ای فکر کنیم باید برای هر اقلیمی یک تقویم آموزشی خاص داشته باشیم، این موضوع فعلاً امکان عملیاتی شدن ندارد و به نظر نمی‌رسد که سیستم آموزشی کشور برای چنین کاری آماده باشد. او ادامه می‌دهد: به نظر نمی‌رسد که از بین بردن یکپارچگی آموزشی در کشور کار خوبی باشد از طرفی دلایل دیگر مانند به هم خوردن نظم درسی دانش‌آموزان با ایجاد یک وقفه در سال تحصیلی مخالفان زیادی بین نماینده‌ها دارد.