۰ نفر

ماجرای ممنوعیت کاشت چمن در تهران

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۴۶
کد خبر: 270815
ماجرای ممنوعیت کاشت چمن در تهران

«علی‌محمد مختاری» با همه شهرداران تهران پس از انقلاب همکاری کرده و بیش از سه دهه است که مسئولیت مدیرعاملی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران را برعهده دارد. او که طراح پارک ملت هم هست و گروهی از او به‌عنوان باغبان تهران یاد می‌کنند، منتقدان زیادی هم دارد و در ماجرای قطع درختان خیابان ولیعصر بارها مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، مختاری در این گفت‌وگو درباره طرح ممنوعیت کاشت چمن در تهران، سرانه فضای سبز و برنامه‌های مصوب در این زمینه سخن می‌گوید.

  ممنوعیت کاشت چمن در تهران پیش از این هم مطرح شده بود. بخشنامه‌ای در این زمینه وجود دارد؟

بله، وجود دارد. ما بخشنامه کردیم، هم پارسال و هم دوسال پیش و حتی امسال هم چنین بخشنامه‌ای وجود دارد. این‌که می‌گویند چنین بخشنامه‌ای وجود ندارد، درست نیست.

  در این سه‌سال که چنین ممنوعیتی ایجاد شده، تا چه اندازه کاشت چمن کاهش پیدا کرده است؟

خیلی کاهش پیدا کرده است. الان ببینید که چقدر جای چمن، گیاهان پوششی قرار داده‌ایم. در این دو، سه سال چون جای کاشت درخت نداشتیم، در چمن‌ها درخت کاشتیم که با بزرگ شدن درخت، سایه‌انداز ایجاد می‌شود و در این سایه چمن از بین می‌رود.

  دلیل این ممنوعیت به کمبود آب برمی‌گردد؟ جایگزین چمن چه خواهد بود؟

از گونه گیاهی پوششی به جای چمن استفاده می‌کنیم. دلیل ممنوعیت کاشت چمن فقط آب نیست، بلکه اصلاح چمن و کود آن هم بسیار هزینه‌بر است و در تابستان هم باید هر روز آب بخورد. علاوه‌بر این، نقش درخت را در تولید اکسیژن، چمن ندارد. در طراحی‌ها ممکن است به صورت نواری استفاده کنند ولی ما باید ببینیم که چه گونه گیاهی با شرایط آب‌وهوایی تهران سازگار و مقاوم به کم‌آبی است. برنامه ما این است و الان هم این کار را می‌کنیم. این‌طور نیست که چمن را خراب کنیم، بلکه با گونه‌های گیاهی مقاوم این جایگزینی صورت می‌گیرد.

  الان در تهران چقدر فضای سبز وجود دارد؟

الان و در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران بیش از ۴۰‌هزار هکتار جنگل‌کاری داریم. در داخل شهر هم حدود ۱۴‌هزار هکتار فضای سبز درون‌شهری شامل بوستان‌ها، حاشیه بزرگراه‌ها و... است. درباره طرح کمربند سبز، تاکنون ۴۰‌هزار هکتار آن اجرایی شده و هنوز ۱۰‌هزار هکتار باقی ‌مانده است که با استفاده از اراضی ملی این کار هم انجام خواهد شد.

  در مورد سرانه فضای سبز تهران هم اعداد متفاوتی بیان می‌شود. میزان سرانه درحال‌حاضر چقدر است و برنامه پیش‌بینی‌شده برای ‌سال ۹۷ چگونه است؟

سرانه فضای سبز درون‌شهری هر تهرانی ۱۶.۱۵ مترمربع است. این عدد در طولانی‌مدت و براساس برنامه مصوب شورای اسلامی شهر تهران، تا پایان سال ۹۷ باید به ۱۷ متر افزایش پیدا کند. البته هدف این است که در مناطق کم‌برخوردار که سرانه فضای سبز پایینی دارند، این کار انجام شود و در این مناطق توسعه فضای سبز بیشتری داشته باشیم که توزیع عادلانه‌ای صورت بگیرد.

 کدام مناطق تهران الان کمترین سرانه فضای سبز را دارند؟

مناطق ۷-۱۰-۱۱ و ۱۷ که بافت فشرده مسکونی دارند و جمعیت زیاد است، سرانه فضای سبز آنها پایین است و باید این سرانه را افزایش دهیم که این توسعه به صورت عادلانه صورت بگیرد. این موضوع در دستور کار مناطق قرار گرفته است و درحال کارکردن هستند.

  «روف گاردن» یا همان بام سبز هم در این سال‌ها مطرح شده و کارشناسان زیادی از لزوم توجه به ایجاد فضای سبز روی بام‌ ساختمان‌ها سخن گفتند. این موضوع تا چه اندازه در برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران قرار دارد؟

روف‌ گاردن‌ یا بام سبز به نمای شهر کمک می‌کند ولی نمی‌توان روی بام هر ساختمانی فضای سبز ایجاد کرد چون به مصالح و عوامل ایمنی دیگری هم بستگی دارد. مهمتر این‌که هیچ‌کس نباید برای فضای سبز از آب‌ شرب استفاده کند. بنابراین باید حتما آب‌ مورد استفاده برای این کار غیر شرب باشد. از نظر استحکام، مصالح و بقیه موارد ایمنی باید این نکات لحاظ شود؛ چه بام سبز و چه نمای سبز. در حقیقت هزینه این کار هم زیاد است. فضای سبز عمودی یا بام سبز می‌تواند نقش افزایش سرانه و زیبایی شهر را داشته باشد که الان در حاشیه بزرگراه‌ها مثل مدرس هم وجود دارد. در این موارد از چمن استفاده نشده و از گیاهان پوششی استفاده کردیم که در فصول مختلف زیبایی و رنگ خود را دارد و در مقابل آلودگی هوا هم مقاومند. این‌که چه گیاهی انتخاب کنیم که در آلودگی از بین نرود و رشد کند، مهم است که به همین دلیل بعضی گونه‌ها جایگزین شدند.