۰ نفر

نورگیرهای گنبدی شکل تزئینی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 269065
نورگیرهای گنبدی شکل تزئینی

ساخت گنبدهای شیشه‌ای در معماری معاصر به عنوان عنصری بصری و کاربردی، همچون نگینی رنگی، درخششی بی‌نظیر را پدید می‌آورد.

 استین گلاس یا همان معرق شیشه، هنری وابسته به شیشه می‌باشد که سر‌منشأ غربی داشته و خواستگاه آن به  دوره گوتیک در فرانسه و آلمان باز می‌گردد. در این دوران این هنر با نام تیفانی کار می‌شد که امروزه در معماری نوین جای خود را به خوبی باز کرده و با مقداری تغییر در متریال به استین گلاس (Stained Glass) شهرت یافته است.

زطز

این هنر گنبد‌سازی به عنوان فرمی خاص و دکوراتیو وارد فضاهای داخلی و نماهای بیرونی شده‌است و توانسته با فرم‌های گنبدی یا کروی، فرم بیضوی و حتی چند ضلعی شکل بگیرد. فضاهای کاربردی این گنبد‌ها بسیار متنوع می‌باشد، مانند اماکن مذهبی، فضاهای اداری، ساختمان‌های مسکونی و تزئینات فضاهای‌ داخلی و شهری به‌عنوان المانی کاربردی، روشنایی بخش و تزیینی به زیبایی خود را نمایان کند. در آپارتمان‌ها و برج‌های لوکس نگین رنگین درخشان و کروی در ارتفاع این بناها مکمل زیبایی می‌باشد.

شیشه‌های تزئینی در سال‌های گذشته‌ی ایران بعد از دوره‌ی صفوی که ارسی پا به تزئین امارت‌های تاریخی گشود، در معماری داخلی عنصری شناخته شده نبوده و صرفا به عنوان شیشه‌های ساده‌ای که حائل محسوب می‌شده کاربرد داشته است. با نفوذ فرهنگ و هنر غربی و ابتکار هنرمندان خوش ذوق ایرانی و تلفیق عناصری جدید در همدیگر، تکنیک استین گلاس در ادامه‌ی تکنیک تیفانی شگل گرفت و امروزه جای بسیار خوبی در تزئینات فضاهای داخلی، خارجی و شهری ما باز کرده‌است.

طظز

هم‌خوانی طرح، فرم ورنگ‌بندی این نورگیر‌های سقفی نیاز به ایده‌پردازی و طراحی مطابق با فضا و سلیقه‌ی شخصی دارد تا تناقضی میان اثر گنبدی و محیط پیرامونش نباشد. گنبد‌ شیشه ای استین گلاس بعد از اندازه‌گیری درمحل پروژه بر اساس اولویت‌های کلی در بنا و سازگاری با فضا از هر نظر، طراحی و رنگ بندی شده و با اصول تخصصی وارد مرحله‌ی اجرایی در کارگاه‌های شیشه‌گری شده، مونتاژ و ساخته می‌شود.

برش شیشه‌های متنوع رنگی بر اساس طرح، مونتاژ و اتصال آن‌ها و در نهایت خم-کاری که با اصولی حرفه‌ای انجام می‌شود مراحل قبل از نصب پروژه می‌باشد. قطعات به محل نصب انتقال و در فریم‌ها جاسازی و آب بندی می‌شود. اتصال قطعات و خم کاری فرم گنبد بر اساس شیبی از پیش تعیین شده، با اصولی ایمن و مطمئن انجام می‌شود که ماندگاری، استحکام و نفوذ‌ناپذیری مطمئنی به خود می‌گیرد.

تنوع شیشه‌های رنگی در نهایت اصول زیبایی شناسانه انتخاب شده و طوری در فرم‌ها رنگ‌بندی می‌شود که معنی و مفهوم به جایی را تداعی کند. در طی مراحل کار روش‌هایی در جهت خاص کردن و زیبا سازی قطعات انجام می‌شود که بسیار به‌روز و خاص می‌باشد از جمله تراش‌های پخی که در حاشیه‌ی قطعات خورده می‌شود و بٌعدی خاص به قطعات می‌دهد.

ظرظزر

 بازی نور و رنگ در سرتاسر گنبد و انعکاس بی‌نظیر این زیبایی در فضای داخلی گنبد، شگفتی متحیر کننده‌ای را ایجاد می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر و درچشم بیننده آن، صحنه‌ ای ماندگار را ثبت می‌کند. متخخصان ایراچی تونسته‌اند با انجام پروژه‌های متعدد، معتبر و درخشانی در نقاط گوناگون کشور به عنوان اولین تولید کننده‌ی تخصصی گنبد‌های شیشه‌ای در ایران به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابند.