۰ نفر

۷ روزنامه استان فارس در آستانه تعطیلی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۲۱
کد خبر: 266747
۷ روزنامه استان فارس در آستانه تعطیلی

صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول روزنامه‌ی عصر مردم با ابراز نگرانی از وضعیت نشریه‌های مکتوب در کشور و استان فارس، تصریح کرد که هفت روزنامه‌ی فعال استان فارس، به دلیل ناتوانی در رفع مشکلات مالی، در آستانه‌ی تعطیلی قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد عسلی سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به معضلات تداوم فعالیت رسانه‌های مکتوب و تبعات تداوم این مشکلات، گفت: گرانی مستمر کاغذ روزنامه و مواد اولیه چاپ از یک سو و کاهش شدید یارانه‌های کاغذ، افزایش ۲۰ درصدی دستمزدها، عدم وصول مطالبات به موقع اشتراک ادارات و نهایتاً پرهزینه شدن هر نسخه روزنامه در شرایط فعلی موجب شده تمامی روزنامه‌های فارس به جز یکی از آنها که از تمکن مالی افزون بر نیاز برخوردار است، به چاپخانه‌ها و کاغذفروش‌ها بدهکار شوند و ادامه کار برایشان جز ضرر حاصلی نداشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات را با مسؤولان استان خصوصا مدیران فرهنگ و ارشاد فارس، مطرح کرده‌اند یا خیر؟ گفت: اخیراً هفت نفر از مدیران مسؤول روزنامه‌ها در نشستی با استاندار فارس کاملاً مشکلات مالی و موانع موجود را بررسی و به اطلاع ایشان رساندیم. ایشان گفتند در جلسه شورای اداری موضوع را به مدیران انعکاس می‌دهم تا پرداخت هزینه اشتراک روزنامه‌ها تسهیل شود.

این روزنامه‌نگار باسابقه تصریح کرد: البته این تصمیم آقای استاندار ممکن است تا حد جزیی تأثیرگذار باشد اما مشکل اساسی گرانی بی‌رویه کاغذ که خوراک اولیه روزنامه‌ها است و تدارکات مواد چاپ که آنها هم به شدت گران شده‌اند مانند زینگ، مرکب، داروی آب و مواد دیگر از اهم مشکلات مالی است.

او در پاسخ به این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه اقداماتی باید انجام دهد تا رسانه‌های مکتوب امکان ادامه‌ حیات داشته باشند، گفت: وقتی در سال ۷۴ اولین نسخه روزنامه عصرمردم را منتشر کردم هر بند کاغذ ۷۰ گرمی ۱۰۰×۷۰ را ۱۴ هزار تومان از بازار آزاد خریداری می‌کردیم و اداره حمایت وزارت ارشاد در حد تیراژ، کاغذ کاهی و زینگ و فیلم را سهمیه‌بندی کرده بود و رایگان می‌داد، یا نسبت به نرخ بازار آزاد ۵۰ درصد ارزان‌تر حساب می‌کرد و به بعضی روزنامه‌ها هم برای خرید کاغذ از خارج ارز دولتی اختصاص می‌داد که معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان نسبت به بازار آزاد ارزان‌تر بود اما به مرور سهیمه ارزی و حواله‌های کاغذ خارجی و داخلی هم قطع شدند و ارشاد خرید کاغذ از خارج را هم که توسط شرکت تعاونی یا مؤسسات فرهنگی مانند نشرآوران و یا شرکت فار انجام می‌شد، قطع کرد و نهایتاً برای چند سالی یارانه‌ها نقدی بود که چون میزان آن نسبت به فعالیت ناشران بد نبود، تا حدودی هزینه کاغذ را جبران می‌کرد.