۰ نفر

امید آذربایجان برای احیای دریاچه ارومیه قوت گرفت

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۰
کد خبر: 266735
امید آذربایجان برای احیای دریاچه ارومیه قوت گرفت

سخنان دکتر روحانی در تبریز مبنی بر برنامه افزایش یک متری ارتفاع دریاچه ارومیه تا پایان فعالیت دولت دوازدهم، امید مردم غیور آذربایجان به احیای نگین آبی کشور را قوت بخشید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رییس جمهوری در این سخنرانی در ورزشگاه تختی تبریز به تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم برای احیای دریاچه ارومیه از سال 1392 تاکنون اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه هزینه کرده است و اگر اقدامات چند سال اخیر نبود، شهریور پارسال مردم چیزی به نام دریاچه ارومیه نداشتند.
وسعت نگین آبی آذربایجان در روز جاری به 2 هزار و 288 کیلومترمربع و ارتفاع آن به یکهزار و 270 متر و 75 سانتی متر از آبهای آزاد رسیده و به گفته کارشناسان و مردم تبریز، وعده رییس دولت تدبیر و امید مبنی بر افزایش یک متری این تراز، خوشحالی و رضایت ساکنان شمالغرب کشور از عملکرد دولت را در پی خواهد داشت. 
یکی از مدیران ستاد حیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه برای تحقق وعده رئیس جمهوری از هیچ تلاشی دریغ نمی شود، گفت: وعده دکتر روحانی مبنی بر افزایش یک متری ارتفاع دریاچه ارومیه تا پایان دولت دوازدهم را جامه عمل می پوشانیم. 
فرهاد سرخوش با بیان اینکه برای افزایش یک متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه نیازمند انتقال بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب به پیکره دریاچه ارومیه هستیم، اظهار کرد: مشکل اصلی احیای دریاچه ارومیه، تبخیر بالای آب آن در فصل گرما به دلیل بسته بودن حوضه آبریز دریاچه است. 
وی ادامه داد: بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه موجب وارد شدن آب به نگین آبی آذربایجان در فصل گرما و مانع از کاهش تراز آن در تابستان خواهد شد. 
امید بحری، یکی از شهروند تبریزی نیز با ابراز خرسندی از وعده امروز رییس جمهوری برای افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه گفت: حل بحران دریاچه ارومیه بزرگترین دستاورد برای دولت تدبیر و امید به شمار می رود و مردم آذربایجان با سخنان امروز دکتر روحانی نسبت به این امر امیدوارتر شدند. 
آیدین آصفی، یکی دیگر از شهروندان تبریزی که دارای مدرک کارشناس ارشد معماری است، با اشاره به اینکه افزایش یک متری تراز دریاچه بسیار قابل توجه است، ادامه داد: احیای دریاچه ارومیه اصلی ترین وعده دولت دکتر روحانی به مردم آذربایجان است. 
مهناز اسلامی، مدیرعامل انجمن سبزاندیشان تبریز که در سال های اخیر در زمینه دریاچه ارومیه و مسایل زیست محیطی فعالیت می کند نیز گفت: برای احیای دریاچه و افزایش تراز آن باید مشارکت مردم جلب شود و کشاورزان از طریق سازمان های مردم نهاد پا به میدان بگذارند.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست تشکیل آن در آغاز فعالیت دولت یازدهم، مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت. 
ارتفاع دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین تراز ثبت شده برای آن بیش از 71 سانتی متر فاصله دارد و این نتیجه تلاش های دولت تدبیر و امید در تحقق وعده احیای دریاچه است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی نظیر لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده و برخی از این طرح ها در ورود آب به دریاچه مفید بوده است.
دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای تامین می شود. 
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تا سر مزرعه است. 
دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد. 
تصفیه خانه فاضلاب ارومیه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طی سال جاری به بهره برداری می رسد؛ طبق اعلام رسمی ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از رودخانه زاب نیز 60 درصد پیشرفت دارد و تا پایان 1398 شمسی عملیاتی می شود.