۰ نفر

قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا را ببینید +عکس

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۵۵
کد خبر: 265927
قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا را ببینید +عکس

دانشگاه "بولونیا" از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا با قدمت بیش از 900 سال در ایتالیا است که تاکنون فعالیت‌های علمی چشمگیری در این دانشگاه صورت گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، "دانشگاه بولونیا"(University of Bologna) قدیمی‌ترین دانشگاه در جهان غرب است که از سال 1088 نگاه به آینده دارد. این دانشگاه برخاسته از تلاش جوامعی از دانشجویان خارجی موسوم به "ملت‌ها"(nations) بوده است که برای محافظت از خود در برابر قوانین بولونیا شکل گرفتند،‌ براساس این قانون، تمامی "ملت‌ها" یا همان شهروندان خارجی به واسطه ارتکاب یک یا چند نفر از اعضای آنها به قتل یک بولونیایی و یا بدهکاری به یکی از شهروندان بولونیا،‌ به صورت گروهی مجازات می‌شدند. این دانشجویان سپس اساتیدی را استخدام کردند تا به آنها آموزش دهند. در آن زمان بود که "ملت‌های" مختلف تصمیم گرفتند انجمنی بزرگتر یا" universitas" و در نهایت دانشگاه را تشکیل دهند.

 ساختار سازمانی دانشگاه بولونیا از 33 گروه آموزشی و 11 دانشکده تشکیل می­‌شود که فعالیت‌های آموزشی را هماهنگ نموده، ترکیب یکنواختی ایجاد می­‌کنند، مکمل حوزه‌های آموزشی هستند و ارائه دهنده کیفیت تدریس و خدمات دانشجویی در حوزه‌های کشاورزی و دامپزشکی، هنر، علوم انسانی و میراث فرهنگی، اقتصاد، مدیریت، آمار، مهندسی و معماری، زبان و ادبیات خارجی، تفسیر و ترجمه، حقوق، داروسازی، بیوتکنولوژی، علوم ورزشی، علوم سیاسی، روانشناسی و علوم تربیتی هستند.

این دانشگاه دو هزار و 850 نفر عضو هیئت علمی، 52 هزار و 787 نفر دانشجوی کارشناسی، 29 هزار و 576 نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد. 

بولونیا

توزیع رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف دانشگاه بولونیا ایتالیا:

رشته­‌های مقطع دکتری 48 رشته، تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای، 71 رشته است که 14 رشته از این تعداد بین‌المللی است و به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

دانشکده‌های دانشگاه بولونیا ایتالیا:

دانشکده کشاورزی و دامپزشکی
دانشکده اقتصاد، مدیریت و آمار
دانشکده مهندسی و معماری
دانشکده زبان‌های خارجی و ادبیات، تفسیر و ترجمه
دانشکده حقوق
دانشکده هنر، علوم انسانی و میراث فرهنگی
دانشکده پزشکی و جراحی
دانشکده داروسازی، بیوتکنولوژی و علوم ورزشی
دانشکده علوم سیاسی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشکده علوم

بولونیا

در این دانشگاه تسهیلات پژوهش‌های علمی به دانشجویان اعطا می‌شود و تحقیقات علمی گوناگونی در این دانشگاه صورت می‌گیرد.

مسئولان این دانشگاه نیز انجام پروژه‌های علمی را خط‌مشی این دانشگاه می‌دانند.

از امکانات این دانشگاه برای تحقیقات علمی می‌توان به دپارتمان‌های تحقیقاتی، دپارتمان تحقیقاتی تخصصی صنایع اشاره کرد که از ارکان اساسی تحقیقاتی در این دانشگاه است.

" AlmaCube" یکی از بخش‌های این دانشگاه است که دانشجویان جوان را برای ارائه یک کسب و کار موفق همراهی می‌کند.

بولونیا

کمیته ارزیابی تحقیقات(VRA) این دانشگاه نیز مسئول هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های تحقیقاتی است.

این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، رتبه 204 جهان است. سال گذشته روزنامه ایتالیایی "La Repubblica" به این دانشگاه رتبه اول در میان دانشگاه‌های ایتالیا را داد. 

"گولیلمو مارکنی" مخترع رادیو، "دانته" شاعر نام‌ آشنای ایتالیایی و "اراسموس" فیلسوف هلندی از دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.