۰ نفر

آموزش سه‌گانه بدو خدمت محیط‌بانان

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 265553
آموزش سه‌گانه بدو خدمت محیط‌بانان

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به برگزاری اولین دوره آموزش بدو خدمت محیط‌بانان، بخش‌های سه‌گانه این دوره‌های آموزشی را تشریح کرد و گفت: آموزش بدو خدمت محیط‌بانان در پنج دوره، برای ۵۰۰ محیط‌بان برنامه‌ریزی شده که شامل آموزش‌های اختصاصی، انتظامی و صحرایی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالقاسم موسوی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ محیط‌بان به‌صورت رسمی، پیمانی و قراردادی در کل کشور داریم، گفت: حدود ۱۰۷۰ نفر از این تعداد آموزش‌های عمومی محیط‌بانی را نگذرانده‌اند و قرار است دوره‌های آموزش بدوخدمت محیط‌بانی - که از سوی معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست برنامه‌ریزی شده - در سه حوزه اختصاصی، انتظامی و صحرایی برگزار شود.

او با اشاره به اینکه محیط‌بانان کارشناسان حرفه‌ای هستند که در خط مقدم حفاظت از محیط زیست کشور قرار دارند، در مورد آموزش‌های اختصاصی اظهار کرد: محیط‌بانان بر اساس ماموریت‌ها و وظایف تعریف شده در حوزه‌ معاونت‌های انسانی، طبیعی و دریایی نقش دارند و حتی در زمینه آموزش و مشارکت‌های مردمی به ماموریت‌های کلان سازمان حفاظت محیط زیست کمک می‌کنند بنابراین باید در همه این حوزه‌ها سرفصل‌هایی برای آموزش آنان تعریف شود که آموزش اختصاصی سازمان حفاظت محیط زیست به این امور می‌پردازد.

آموزش‌های انتظامی محیط‌بانان

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از محیط‌بان‌ها بر حسب وظیفه‌ای که در برخورد با متخلفان، مخربان و شکارچیان محیط زیست دارند، مسلح هستند، گفت: لازم است که محیط‌بانان نحوه به‌کارگیری سلاح و قوانین و مقررات مربوط به آن را آموزش ببینند که آموزش‌های انتظامی به همین منظور تعریف شده است و بخش دوم دوره‌ آموزشی بدو خدمت را به خود اختصاص می‌دهد.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه بخش سوم دوره‌ آموزشی بدو خدمت محیط‌بانان مربوط به آموزش‌های میدانی و صحرایی است، تصریح کرد: محیط‌بان‌ها باید به زندگی در شرایط سخت عادت و با امور محیط‌بانی آشنایی کامل داشته باشند چون مناطق تحت مدیریت محیط زیست محل خدمت محیط‌بانان است و امکان دارد برخی از آنها در مناطقی خدمت کنند که تا ۲۰۰ کیلومتر به هیچ شهر و روستایی دسترسی نداشته باشند بنابراین لازم است به این شرایط سخت عادت کنند و برای انجام ماموریت‌ها آمادگی بدنی کافی داشته باشند.

آموزش‌های صحرایی محیط‌بانان در باشگل قزوین

او از برگزاری آموزش‌های میدانی و صحرایی در منطقه کوهستانی باشگل در استان قزوین خبر داد و گفت: در این مرحله دفاع شخصی، آموزش‌های رزمی و زندگی در شرایط سخت تعلیم داده می‌شود و منطقه حفاظت شده‌ باشگل به عنوان یک منطقه کوهستانی برای این آموزش‌ها انتخاب شده است.

سرپرست دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: اولین دوره آموزش بدو خدمت محیط‌بانان از ۲۸ فروردین ماه شروع شده است و در سه مرحله انجام می‌شود. هر مرحله پنج روز طول می‌کشد. دوره‌های آموزش بدو خدمت محیط‌بانان بر اساس برنامه‌ریزی‌های معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در پنج دوره انجام خواهد شد و در این دوره‌ها ۵۰۰ نفر از محیط‌بانان مورد آموزش قرار می‌گیرند به طوری که هر دوره آموزشی ۱۰۰ نفر را پوشش می‌دهد و هر دوره به مدت ۱۵ روز و ۱۲۰ ساعت خواهد بود.

آغاز آموزش‌های پیشرفته محیط‌بانی بعد از پایان آموزش‌های بدو خدمت

موسوی افزود: بعد از تکمیل دوره‌های آموزش بدو خدمت برای همه محیط‌بانان آموزش پیشرفته را شروع می‌کنیم همچنین با توجه به برنامه استخدام محیط‌بان، آموزش‌های بدو خدمت را برای نیروهای جدید نیز برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آموزش محیط‌بانان بر اساس طرحی که معاونت آموزش و پژوهش ارائه کرده، انجام می‌شود، گفت: خوشبختانه اساتید خوبی در این حوزه وجود دارند و نکته مهم آن است که در این دوره روی محتواهای آموزشی تمرکز بسیاری داشتیم و هدف این بود که محتواهای آموزشی کاملا کاربردی باشد.

او همچنین در مورد محل تامین مالی برای برگزاری دوره‌های آموزشی بدو خدمت محیطبان‌ها اظهار کرد: هزینه آموزشی محیط‌بان‌ها از محل طرح آموزش و توانمندسازی سازمان حفاظت محیط زیست تامین شده است و هزینه‌های اقامتی آن بالاست البته آموزش‌ها توسط دانشکده محیط زیست و مرکز آموزش محیط‌بانی داده می‌شود و در حال حاضر دوره‌ها در اردوگاه امام علی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشکر از ریاست دانشکده محیط زیست گفت: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نیز همراهی خوبی با این طرح داشت و خواهش می‌کنم همچنان پای کار باشند تا دوره‌های آموزشی به بهترین شکل برگزار شود. همچنین از سایر حوزه‌های سازمان از جمله معاونت‌های طبیعی، دریایی و انسانی دعوت می‌کنم که پای کار باشند چون برگزاری این دوره‌های آموزشی شرایطی را فراهم کرده که این معاونت‌ها می‌توانند ضمن حضور،‌ ارزیابی‌هایشان را از نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی و نقطه نظرات خود را اعلام کنند تا دوره‌های بعدی با غنای بیشتری برگزار شود.

موسوی در مورد ارزیابی دوره‌های آموزشی محیط‌بان‌ها ‌گفت: طی دوره بحث‌های مختلف اعم از مسائل رفاهی و اقامتی، نحوه برگزاری کلاس‌ها، سرفصل‌ها و محتواهای آموزشی و اساتید مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین بعد از پایان دوره محیط‌بانان با سوالات کتبی ارزیابی خواهند شد تا از کاربردی بودن و اثرگذار بودن آموزش‌ها اطمینان حاصل کنیم.

تربیت مربیان محیط‌بانی

او در ادامه از اجرای طرح آموزش مربیان محیط‌بانی نیز خبر داد و گفت: در رویکردهای جدید معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست قصد داریم که تعدادی از کارشناسان سازمان را به عنوان مربی آموزش محیط‌بانی تحت تعلیم قرار دهیم که این آموزش‌ها شامل شناخت حیات وحش، شناخت گونه‌های گیاهی، آشنایی با بیماری‌های حیات وحش، مسائل حقوقی و قضایی و ... می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری ۱۰۰ نفر از کارشناسان سازمان آموزش می‌بینند و برای مربیگری آماده خواهند شد.

موسوی در پایان با بیان اینکه برنامه تربیت مربی محیط زیست به زودی اجرا خواهد شد، گفت: این کارشناسان مدارک مربیگری دریافت می‌کنند و جزو بخش آموزش یگان حفاظت محیط زیست به حساب می‌آیند. این مربیان در محل خدمت محیط‌بان‌ها حاضرمی‌شوند و به آنان آموزش می‌دهند. قطعا این طرح باعث کاهش هزینه‌های سازمان حفاظت محیط زیست و ارتباط بیشتر کارشناسان با محیط‌بان‌ها و مناطق تحت مدیریت محیط زیست می‌شود.