۰ نفر

رایزنی‌ با شرکت‌های بیمه‌ای برای تغییر بیمه تکمیلی فرهنگیان

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 263539
رایزنی‌ با شرکت‌های بیمه‌ای برای تغییر بیمه تکمیلی فرهنگیان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۳۱۵۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت پرداخت کردیم که باید از محل بند ج تبصره ۱۹ سود شرکت‌ها تامین اعتبار می‌شد که تحقق نیافت گفت: بدلیل اینکه این رقم تامین اعتبار نشد به صورت تنخواه در اختیار ما قرار گرفت که همان بلای جان آموزش و پرورش شد.

علی الهیار ترکمن در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سال گذشته سال متفاوتی برای آموزش و پرورش بود که آغاز به کار دولت دوازدهم و تغییر وزیر آموزش و پرورش از جمله اتفاقات مهم در حوزه آموزش و پرورش بود افزود: با تاکید ویژه بر اجرای سند تحول بنیادین از مراجع مختلف و ماموریت مشخص معاونت ها و تاکید بر مدرسه محوری روبرو هستیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تمرکز زدایی و تفویض اختیار در بخش های مختلف را از جمله سیاستهای وزارت خانه دانست و گفت: نیازمند وحدت و یکپارچگی در ساختارها و اهداف هستیم تا بتوانیم امور را طبق سیاست های محوله پیش ببریم.

الهیار ادامه داد: نیازمند اتخاذ راهکارهای اساسی برای حل مشکلات و تحقق اهداف هستیم تا متناسب با آن وارد فرایند برنامه ریزی شویم. اصلی ترین دغدغه ما اجرای برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است. وظیفه داریم از راه حل‌های موقت استفاده کنیم اما نباید در آن متوقف شویم و اگر به دنبال آموزش و پرورش چابک هستیم باید از این مرحله عبور کنیم و به سمت اجرای راهکارهای بلندمدت، اساسی و اثربخش برویم.

وی افزود: از زمان ورودم به معاونت توسعه همین دیدگاه را دارم و معتقدم مشکلات آموزش و پرورش زیاد است اما لاینحل نیست. حاکم شدن یک تفکر سیستمی با بکارگیری مفروضات علمی در این معاونت لازمه پیشبرد امور است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به بیان گزارش عملکردی از سال ۹۶ پرداخت و گفت: اجرای بودجه، تخصیص و به پایان رساندن آن و تصویب بودجه ۹۷،بیمه‌ها، وام ها، اسکان فرهنگیان، مدیریت ساختار و نیروی انسانی از جمله اقدامات انجام شده است. بودجه سال گذشته دارای ۱۳ ردیف هزینه‌ای با اعتبار ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۵ تنها ۸.۵ درصد رشد داشت که پنج درصد اعتبار ملی و ۹۵درصد در قالب اعتبارات استانی بود.

تنخواهی که بلای جان آموزش و پرورش شد

الهیار ادامه داد: از پنج درصد اعتبارات ملی تنها سه درصد صرف فعالیت های آموزشی و پرورشی و... می‌شود. سال گذشته سه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت پرداخت کردیم که باید از محل بند ج تبصره ۱۹ سود شرکت‌ها تامین اعتبار می‌شد که تحقق نیافت و چون تامین اعتبار نشد به صورت تنخواه در اختیار ما قرار گرفت و همان بلای جان آموزش و پرورش شد.

وی افزود: به علت عدم تسویه تنخواه از شهریور، تخصیص های ما در خزانه بلوکه شد و آنها می‌گفتند این مبلغ بدهی است و باید آن را برگردانیم. این موضوع روی دوش ما سنگینی می‌کرد. از آبان ماه تلاش کردیم و در بهمن ماه توانستیم محل تامین اعتبار این مبلغ را تغییر و به سمت درآمد ناشی از حقوق و عوارض گمرکی ببریم. اصلی‌ترین علت بسیاری تاخیرهای ما در پرداخت های پرسنلی همین مورد بود.

۹۶۰ میلیارد تومان از مطالبات آموزش و پرورش به سال ۹۷ منتقل شد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ و تخصیص ۱۱۰ درصدی بودجه در سال گذشته گفت: مشکل دوم کمبود نقدینگی در خزانه بود و پیگیری های بسیاری انجام دادیم تا در نهایت ۲۹ اسفندماه این مبلغ تامین و اعتبار به استان ها ابلاغ شد.هرچند باز هم ۹۶۰ میلیارد تومان از مطالبات ما به سال ۹۷ منتقل شد.

آخرین وضعیت پرداخت حق‌الزحمه‌ها؛ تاخیر حداقلی در پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها و سرباز معلمها

الهیار افزود: برآیند کاری ما در سال ۹۶ این بود که حقوق و عیدی رسمی ها، سربازمعلم ها و حق التدریس‌های آزاد به طور کامل تسویه شود. از حق التدریس شاغلین بدهی سه ماهه اول ۹۶ و دو ماه مهر و آبان را پرداخت کردیم. اضافه کار اداری تا ۷.۵ ماه و حق الزحمه امتحانات سال ۹۵ تا ۸۰درصد تسویه شد و حق الزحمه سال ۹۶ در دستورکار ست.

الهیار ادامه داد: همچنین حق الزحمه نیروهای خرید خدمات تا دو ماه اول سال ۹۶ پرداخت شده است که یک ماه از خرداد و نیمه دوم سال باقی می ماند.

با این همه ۹۶۰ میلیارد از مطالبات ما به سال جاری منتقل شده و در حال رایزنی برای تامین اعتبار هستیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هرچند این اقدامات را اقدامات ارزشمندی نمی دانیم و وظیفه ما پیگیری امور بود اما یک دستاورد خوب ما این بود که سعی کردیم تاخیر در زمان پرداخت برخی بخش ها چون سرباز معلم ها و حق التدریس های آزاد را به حداقل برسانیم عنوان کرد: تامین اعتبار از محل یک درصد اعتبار شرکت ها در لایحه بودجه از سوی مجلس برای سال ۹۷هم پیش بینی شده که رقمی بیش از پنج هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که همانطور که گفته شد در سال ۹۶ تنها ۹۰۰ میلیارد تومان از ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی از محل اعتبار شرکت ها محقق شد ، در واقع این بند از جمله چالش های بودجه ۹۷ نیز هست.

آموزش و پرورش همچنان در حال  کار به‌روی رتبه‌بندی معلمان؛ اجرای رتبه بندی منوط به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده تا لایحه را برای قانون شدن به مجلس ارائه کند. همکاران ما در شورای عالی آموزش و پرورش در حال کار بر روی آن هستند.

وی افزود: یک مرتبه رتبه بندی انجام شده و یک مرحله جلوتر هستیم و در واقع می توان گفت شش هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۹۷ در راستای رتبه بندی است. اگر بخواهیم یک مرحله جلوتر برویم ۳۰۰۰ میلیارد اعتبار نیاز داریم و برای اجرای مراحل تکمیلی ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است. همانطور که گفته شد اکنون ۶۰۰۰ میلیارد تومان را در بودجه آموزش و پرورش داریم و مبنای کار همین است.

وی افزود: مبنای امتیاز دهی طرح شورای عالی آموزش و پرورش هم همین امتیازات موجود است که با تغییرهایی روبرو می‌شود. هرچند اجرای رتبه بندی نهایتا منوط به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان است.

ادغام معاونتها تا یک ماه آینده نهایی می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره ادغام معاونت ها در آموزش و پرورش اظهار کرد: اصلاح ساختار مصوبه شورای عالی اداری است و با نامه ریاست جمهوری مکلف به انجام این کار شده ایم. اما به علت حساسیت بالا تا کنون این کار را نهایی نکردیم.

وی افزود: در حال حاضر کارگروهی با حضور تعدادی از خبرگان مشغول بررسی جوانب و اثرات اجرایی اصلاح ساختارها در استان ها هستند. هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده اما تصور می‌کنم تا یک ماه آینده نهایی و به سازمان اداری و استخدامی ارائه شود.

 رایزنی‌ با شرکتهای بیمه‌ای برای تغییر بسته و تعرفه بیمه تکمیلی

الهیار درباره تغییر در بیمه طلایی درمان فرهنگیان نیز عنوان کرد: به دلیل اینکه وزارتخانه اعتبار کمک رفاهی ندارد دو سه سالی بیمه تکمیلی به شکل بیمه صندوقی اجرا شد ولی اثربخشی طولانی ندارد. با شرکت های بیمه‌ای در حال رایزنی هستیم تا تعرفه مشخصی را در قالب بسته ویژه‌ای برای ما تعیین کنند.

راه اندازی باشگاه پیشکسوتان فرهنگی

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی باشگاه پیشکسوتان فرهنگی خبر داد و عنوان کرد: طرح اکنون در ۱۰استان در حال اجراست و تا هفته معلم حداقل در پنج استان دیگر راه اندازی می‌شود. این باشگاه‌ها دارای سالن مطالعه، استراحت، ورزش، مشاوره، کافی نت و... هستند.

به گزارش ایسنا، گودرز کریمی فر در نشست خبری معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به اسکان نوروزی فرهنگیان گفت: وظیفه و رسالت اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان خودباور و خداباور از سوی معلمان توانمند است. با این حال تلاش کردیم اسکان نوروزی را نیز در حد توان و به شکل مطلوبی ارائه دهیم.

وی افزود: ۳۴۵ مرکز آموزشی با ۱۴ هزار و ۴۶۰ تخت در خوابگاه های فرهنگیان، ۱۲ هزار مدرسه در قالب ۱۰۰ هزار کلاس درس در ۷۰۷ پایگاه پذیرش با ۲۵ هزار نیروی خدماتی را با شعار کیفیت مطلوب و مسافرت ارزان در اختیار فرهنگیان در ایام نوروز قرار دادیم. در این میان کمتر از ۹ درصد مربوط به اسکان غیرفرهنگیان بود.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برپایی نمایشگاه‌ها و پایگاه‌های بومی و سنتی، استفاده از سیستم نوبت دهی در پایگاه‌های اسکان، کنترل روزانه اسکان، توسعه نظارت‌های همه جانبه، ارائه گزارش روزانه آنلاین، تشکیل جلسات و کارگروه‌های تخصصی در سطح استان و منطقه عنوان کرد:

بیش از ۸۳ درصد فرهنگیان که فرم های نظرسنجی ما را پرکردند از اسکان نوروزی اعلام رضایت کردند.

کریمی فر به آماده سازی و ساماندهی نظام نامه رفاهی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این نظام نامه مشمول ۱۸۶ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است و تقویت خانه های معلم، بهبود وضعیت درمانی فرهنگیان با رویکرد بیمه تکمیلی که در سال جاری مورد بازنگری قرار می گیرد، بهره‌وری مدیریت با رویکرد کاهش هزینه‌ها از جمله سیاست کلان و راهبردی آن است.

کریمی فر همچنین از راه‌اندازی باشگاه پیشکسوتان فرهنگی خبر داد و عنوان کرد: طرح اکنون در ۱۰ استان در حال اجراست و تا هفته معلم حداقل در پنج استان دیگر راه اندازی می‌شود این باشگاه‌ها دارای سالن مطالعه، استراحت، ورزش، مشاوره، کافی نت و... هستند.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام کم بهره مرابحه و مسکن در نظر گرفته شده که از چندی پیش شروع شده و ادامه دارد. راه اندازی اتاق ایده، راه اندازی مطب پزشک در ساختمان مرکزی وزارت و اجرای بیمه منازل مسکونی فرهنگیان و راه اندازی تورهای سیاحتی زیارتی برای فرهنگیان با مشارکت آموزش و پرورش به صورت ۵۰ درصد تسهیلات قرض الحسنه از دیگر برنامه های ماست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم حضور و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش با مجلس در تصویب برخی طرح ها عنوان کرد: بر اساس برنامه زمانی که مجلس مشخص می کرد و همچنین سطح دسترسی به کمیسیون در مجلس حضور یافتیم و سطح ارتباط ما با مجلس خوب بود. چندی پیش طرح تنظیم برخی مقررات مالی و اداری آموزش و پرورش در کمیسیون اقتصادی مجلس رد شد ولی در کمیسیون آموزش مطرح و با آن موافقت شد ولی نهایتا در کمیسیون بودجه مورد مخالفت قرار گرفت البته این طرح تداخل قوانین بسیاری داشت و اگر هم در کمیسیون برنامه به تصویب می‌رسید از سوی شورای نگهبان رد می‌شد.