۰ نفر

بازتاب نشست سه جانبه آستانه در رسانه های عربی

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۵۶
کد خبر: 258901
 بازتاب نشست سه جانبه آستانه در رسانه های عربی

نشست و مذاکرات در باره سوریه که امروز (جمعه) با حضور وزیران خارجه ایران ، روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد در رسانه های عربی بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه های عربی زبان با اشاره به حضور وزیران خارجه ایران ، روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه نوشتند: شرکت کنندگان در این نشست درباره آخرین تحولات و بحران سوریه گفت و گو کردند.

شبکه خبری المیادین اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تهدیدهای آمریکا و بمباران خاک سوریه را غیرقابل قبول خواند.

وی گفته است روند مذاکرات آستانه نشانه اهمیت آن و کمک به حل بحران سوریه است.

وی از شرکت کنندگان در این نشست خواست به حمایت از سوریه در مبارزه با تروریسم و حل سیاسی بحران این کشور ادامه دهند و به آن پایبند باشند.

وزیر خارجه روسیه از ائتلاف آمریکایی خواست از حمایت تروریست ها از جمله جبهه النصره دست بردارند و به طور قاطعانه علیه سازمان های تروریستی مبارزه کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز گفت که پیروزی ارتش سوریه در برابرتروریسم به پیشرفت روند آستانه کمک کرده است.

وی گفت که کنفرانس گفت و گوهای ملی سوری - سوری در سوچی بسیار موفقیت آمیز بود چرا که آینده سوریه را به دست خود سوری ها ترسیم می کند.

وزیرخارجه ایران بر ضرورت ادامه نشست های آستانه تا شکست تمامی تروریست ها در سوریه تاکید کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفت که ادامه نشست سوچی در استانبول و سپس در ایران خواهد بود.

شبکه خبری اسکای نیوزعربی نیز به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گزارش داد: شهروندان سوری در غوطه شرقی نزدیک به دمشق تحت محاصره و کنترل مخالفان مسلح قرار دارند.

لاوروف گفت که نزدیک به 12هزار تن از محاصره شدگان موفق شدند روز گذشته (پنجشنبه) غوطه شرقی را ترک کنند.

خبرگزاری اینترفاکس نیز پیشتر به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که نزدیک به دو هزار تن نیز امروز از غوطه شرقی خارج شده اند.

خبرگزاری رویترز نیز در بخش عربی خود به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی وزیران خارجه روسیه ، ایران و ترکیه بعد از نشست آستانه اشاره و اعلام کرد مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این کنفرانس مطبوعاتی وضعیت غوطه شرقی را فاجعه بار خواند و گفت که درگیری ها باید پایان یابد.

شبکه خبری العربیه تحت نظارت عربستان با انتشار بخش هایی از سخنان وزیران خارجه روسیه و ترکیه در خبرهای خود هیچ اشاره ای به سخنان وزیر خارجه ایران در نشست آستانه نکرد.

شبکه خبری الجزیره نیز ادعا کرد: مذاکرات آستانه درعمل هیچ چیز جدیدی نداشت و تنها توافقی که حاصل شد آن بود که وزیران ایران، ترکیه و روسیه بر روند مذاکرات آستانه و ادامه آن تاکید کردند.

الجزیره مدعی شد که شکاف های بزرگی بین مواضع سه کشور به خصوص بین روسیه و ترکیه در باره غوطه شرقی و مسایل دیگر وجود دارد.

به گفته الجزیره، در این نشست هیچ نماینده ای از سوی دولت سوریه و یا مخالفان سوری و یا نماینده ای از سوی آمریکا شرکت نکرده بود ولی رمزی عزالدین معاون استفان دی مستورا نماینده بین المللی در سوریه حضور داشت.

پایگاه خبری مصری ' عربی 21' نیز تنها به شروع مذاکرات آستانه اشاره کرد.

سه کشور ایران ، ترکیه و روسیه مذاکرات خود را در باره سوریه از ژانویه 2017 میلادی آغاز کرده اند.

آخرین نشست بین سه کشور یاد شده در 21 و 22 دسامبر 2017 میلادی در آستانه برگزار شد.

وزیران خارجه سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه در نشست امروز (جمعه) تصمیم گرفتند نشست بین‌المللی بلندپایه بعدی درباره سوریه در اواسط ماه می 2018 میلادی در آستانه برگزار شود.