۰ نفر

ابهام‌های جدید در حادثه سقوط هواپیما

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۶:۴۰
کد خبر: 254192
ابهام‌های جدید در حادثه سقوط هواپیما

وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس: 12 ساعت قبل از پرواز، سازمان هواشناسی اعلام کرد مسیر برای پرواز مناسب نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: «12 ساعت قبل از آخرین پرواز هواپیمایی ‌ای‌تی‌آر آسمان به مقصد یاسوج سازمان هواشناسی اعلام کرده بود که مسیر برای انجام پرواز مناسب نیست.» محمد علی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس این موضوع را عنوان کرد و گفت: با وجود چنین اخطاری اجازه پرواز به خلبان جای تعجب دارد. البته موضوع هواشناسی و بی‌توجهی شرکت آسمان به‌وضعیت جوی نامناسب، از چند روز پیش با صحبت‌های دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس رنگ و بوی جدی به‌خود گرفت و اکنون نوک پیکان به سمت سازمان هواشناسی است که طی چند روز اخیر سکوت کرده است.

چرا آسمان از خلبان خواسته  که پرواز کند؟

اکنون که تیم تجسس و نجات در حال یافتن جعبه سیاه و اجساد است تا چرایی این حادثه ناگوار مشخص شود نگاه‌ها به سمت منابع داخلی است و اینکه اطلاعات موجود چرا به صورت شفاف اعلام نمی‌شود. دامادی می‌گوید: سازمان هواشناسی موظف است این موضوع را رسیدگی کند و به صورت شفاف و روشن بگوید چه اطلاعاتی را به‌شرکت آسمان داده است.آن گونه که مطلع شدیم از 12 ساعت قبل موضوع نامناسب بودن مسیر پروازی به شرکت آسمان گوشزد شده بود. لذا هنوز نمی‌دانیم چرا شرکت آسمان از خلبان خواسته که پرواز داشته باشد.

ما نمی‌توانیم شرکت‌ها را  از پرواز منع کنیم

در عین حال احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با آنکه تمایلی به مصاحبه نداشت اما به بیان این جمله بسنده کرد که سازمان هواشناسی اطلاعات مربوط به وضعیت جوی را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهد و آنها باید تصمیم‌گیری کنند که به مقصد تعیین شده پرواز داشته باشند یا‌خیر. این سازمان نمی‌تواند هیچ شرکت هواپیمایی را منع به پرواز کند. در مورد هواپیمای ‌ای‌تی‌آر که به سمت یاسوج در حال پرواز بود و دچار سانحه شد، باید به‌صورت فنی صحبت کرد. این امر نیازمند بررسی‌های کارشناسی است.

خلبان با مجوز شرکت اجازه پرواز پیدا می‌کند

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم در مورد اینکه خلبان‌ها از وضعیت جوی مقصد مطلع می‌شوند، اظهار داشت:کادر پرواز قبل از آنکه وارد هواپیما شوند اطلاعات مسیر پرواز مانند ارتفاع و... را دریافت می‌کنند و بعد از دریافت پروفایل پرواز سوار هواپیما می‌شوند. اگر برج مراقبت و دیسپچ (دیسپچ به‌مراحل اعزام یک پرواز گفته می‌شود) اجازه دهد آن زمان خلبان می‌تواند استارت پرواز را بزند. در حقیقت شرکت هواپیمایی (دارنده هواپیما) با دردست داشتن اطلاعات، تعیین‌کننده پرواز است.

بر این اساس شرکت آسمان، از خلبان هواپیمایی ‌ای‌تی‌آر خود با 66سرنشین خواسته که به سمت یاسوج پرواز کند. البته این حادثه منجر به این شد که سازمان هواپیمایی پرواز هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر آسمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که 3 فروند هواپیمای این شرکت تا بررسی نهایی باید زمینگیر باشد. البته این اتفاق ربطی به هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر جدید پسابرجامی ندارد.

ایجاد  گروه‌های تخصصی 11 گانه

سخنگوی سازمان هواپیمایی توضیح داد که اکنون گروه تخصصی 11 گانه برای بررسی سانحه تشکیل شده است. این گروه ضمن پیدا کردن دلیل این سانحه می‌توانند به نتایجی برسند که پیشگیری‌کننده از سوانح آینده باشد. لذا گروه‌های تخصصی با زیرشاخه‌های متعدد در بخش‌های عملیات، سوابق فنی، مراقبت پرواز، سیستم‌ها، تجسس و نجات، عوامل انسانی، شاهدان عینی، هواشناسی، سازه هواپیما، موتورهواپیما و دستگاه ثبت پروازی تشکیل شده است. تمام پارامترهای دخیل در پرواز باید مورد بررسی قرار گیرند تا به‌صورت کارشناسی و دقیق علت سانحه مشخص شود.لذا تا زمانی که نتوانیم به اطلاعات کافی برسیم نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد و تمام گفته‌ها در حد حدس و گمان است.

هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است

وی با بیان اینکه هنوز جعبه سیاه هواپیمای ‌ای‌تی‌آر آسمان یافت نشده است ،تصریح کرد: اگر جعبه سیاه پیدا شود به مکالمات ثبت شده خلبان با مرکز کنترل فضای کشور، موضوعات تخصصی چون موتور و مابقی خواهیم رسید. جعفرزاده درباره حضور تیم فرانسوی در ایران برای بررسی این سانحه گفت: جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده است و بزودی این تیم به‌ منطقه اعزام می‌شود تا بررسی‌ها با دقت بیشتری صورت گیرد. اکنون تیم تجسس و نجات فعالیت خود را متوقف کرده  و هر زمان که امکان آن (حتی 10درصد) فراهم شود مجدداً بررسی‌ها آغاز می‌شود.

تنها پر ابر بودن مشکل مسیر یاسوج نبود

محمد علی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که مهر تأیید بروضعیت آب و هوای مسیر یاسوج زد، گفت: هواپیما به‌جهت پرش از تهران و مقصد با هیچ شرایط ناپایداری روبه‌رو نبود اما طول مسیر مشکل داشت و این موضوع 12 ساعت قبل از سوی سازمان هواشناسی به شرکت آسمان گفته شده بود لذا شرکت نباید اجازه پرواز به خلبان را می‌داد.طول مسیر به‌غیر‌از پر ابر بودن مشکل بارش باران هم داشته است.حتی زمانی که هواپیما به نزدیکی فرودگاه یاسوج رسیده بود، به گفته شاهدان امکان نشست پرواز نبود. وی خاطرنشان کرد: این گفته‌ها قضاوت اولیه است اما وقتی 12 ساعت قبل سازمان هواشناسی اعلام کرده است که مسیر پرواز مناسب نیست، اجازه پرواز جای تأمل و سؤال‌دارد.

تا جعبه سیاه بازخوانی شود ‌ ای‌تی‌آر آسمان اجازه پرواز ندارد

از طرفی محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته است: اصل موضوع حادثه هواپیما این است که در آن شرایط جوی هواپیما باید پرواز می‌کرد یا خیر که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران در حال حاضر روی شرایط جوی و وضعیت ایمنی هواپیما کار می‌کند، ادامه داد: هواپیماهای ATR72 سن بالایی دارند و اکنون باید وضعیت آنها بررسی شود.لذا سازمان هواپیمایی دستور توقف موقت (تا بازخوانی جعبه سیاه، دیگر این هواپیماها پرواز نمی‌کنند) فعالیت آنها را صادر کرده است.از طرفی باید منتظر جعبه سیاه هواپیمایی که سقوط کرده باشیم، شاید نقص فنی هم در این سقوط دخیل بوده است.

هواپیما 4 دقیقه قبل از سقوط وضعیت عادی داشته است

وی با بیان اینکه 4 دقیقه پیش از سقوط هواپیما مکالمه‌ای از یکی از مسافران هواپیما با فردی که در فرودگاه یاسوج منتظرش بوده وجود دارد، افزود: این مکالمه بسیار عادی بوده و نشان می‌دهد که شرایط هواپیما پیش از سقوط بسیار عادی بوده و مشکلی وجود نداشته است اما اینکه چرا به کوه برخورد می‌کند، از ابهاماتی است که باید به آن پاسخ داده شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حادثه سقوط هواپیمای ATR72 ابهامات زیادی برای همگان ایجاد کرده همانند نقص ارتفاع سنج و امکان یخ زدگی هواپیما که در کمیسیون عمران این موضوعات به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تکذیب نقش چوپان محلی در پیدا شدن لاشه هواپیمای ‌ای‌تی‌آر 72

در عین حال در واکنش به بیانیه شرکت آسمان که در آن تصریح شده بود از طریق اطلاعات یک چوپان محلی توانسته‌اند لاشه هواپیما را پیدا کنند، مدیر کل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی ضمن تکذیب این موضوع توضیحاتی را ارائه کرد. محمد سعید شرفی هرگونه دخالت و کمک یک چوپان در پیدا کردن لاشه ‌ای‌تی‌آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان در ارتفاعات دنا را رد کرد.

وی  با تشریح نحوه پیدا شدن لاشه هواپیمای‌ ای‌تی‌آر شرکت آسمان در منطقه کوهستانی دنا افزود: روز یکشنبه 29 بهمن ماه پس از ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادار سه ساعت بعد یک تیم 20 نفره متشکل از خلبانان، متخصصان شرکت فرودگاه‌های کشور و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری راهی منطقه شدند و در بخشداری بیده برای انجام عملیات جست‌و‌جو مستقر شدند.

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه اظهارداشت: روز دوشنبه 30بهمن ماه ساعت 6 صبح با خلبانان جمعیت هلال احمر، سپاه پاسداران، هوانیروز جلسات ما آغاز شد به‌طوری که 13 پهپاد توسط اتحادیه هوا فضا و سپاه پاسداران به‌منطقه اعزام و پنج بالگرد نیز در همان روز برای انجام عملیات جست‌و‌جو آماده شد. وی ادامه داد: پس از اینکه عکس‌ها و مدارک موجود مورد بررسی تیم کارشناسی قرار گرفت سه محلی که پیش‌بینی سقوط هواپیما مدنظر قرار گرفته بود در یک منطقه متمرکز شد. شرفی افزود: سه بالگرد در منطقه عملیات جست‌و‌جو را انجام دادند و در نهایت چهارمین بالگرد شرکت هلی کوپتری یاس موفق شد محل دقیق سقوط هواپیما را در ارتفاعات دنا شناسایی کند.