۰ نفر

سربازی کماکان به قوت خود باقی است

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۹
کد خبر: 253340
سربازی کماکان به قوت خود باقی است

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد که باید سربازی را تا جایی که ممکن است بهینه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سردار موسی کمالی در نشست بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سربازان در دوران قبل، حین و پس از خدمت سربازی که پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، گفت: بخش عمده‌ای از توان و نیاز نیروی انسانی نیروهای مسلح را سربازان شامل می‌شوند و بسیاری از نیروهای ما همچون نیروی زمینی، پدافند و ... نیروهایی سرباز محورند.

وی با بیان اینکه سربازان یکی از ارکان توان رزم و بنیه دفاعی نیروهای مسلح هستند اظهار کرد: در دنیا مدل‌هایی برای تامین نیروی انسانی نیروهای مسلح وجود دارد. یک مدل استخدام و تامین سرباز به شکل پیمانی است. یک مدل استفاده از نیروهای داوطلب و دیگری نیز سربازی به شکل نظام وظیفه است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سربازان نشاط را به نیروهای مسلح تزریق می‌کنند گفت: در جمهوری اسلامی مدل نیروی داوطلب ما همان نیروی بسیج است و بسیجیان در زمان‌های مختلف همچون دوران جنگ و دیگر وقایع به کمک نیروهای مسلح می‌آیند و در واقع آنها به کمک مردم آمدند و این نیروها نیز کاملا مردمی و داوطلب محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه مدل سربازی در کشورمان مدل نظام وظیفه است، افزود: مدل‌های مختلف سربازی بر اساس تهدیدات، وضعیت سوق‌الجیشی شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... تعریف می‌شود و علاوه بر آن راهبرد دفاعی هر کشوری نیز در تعیین این مدل تاثیرگذار است. بنابراین با توجه به اینکه در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی مردم نقش محوری دارند، بنابراین هیچ راهی به جز تعیین نیروی انسانی نیروهای مسلح از طریق نظام مردمی یا همان نظام وظیفه وجود ندارد.

سربازی کماکان به قوت خود باقی است

روایت کمالی از عده‌ای که مدل‌های «سرباز حرفه‌ای» را پیشنهاد می‌دهند

کمالی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط موجود سربازی کماکان به قوت خود باقی است اظهار کرد: یک سری افراد مدل‌های سرباز حرفه‌ای و نظایر آن را برای سربازی پیشنهاد می‌دهند که نشان می‌دهد این عزیزان چندان به مسائل دفاعی کشور آشنا نیستند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وضعیت فعلی سربازی که فعلا نیز تغییر چندانی در آینده نخواهد کرد، گفت: حالا که می‌خواهیم سربازی را با همین شکل داشته باشیم باید از این ظرفیت استفاده بهتری داشته باشیم و تا جایی که می‌توان سربازی را بهینه کنیم.

کمالی با بیان اینکه برای بهینه کردن سربازی راه‌های مختلفی وجود داشته و ستاد کل نیز از پیشنهادات خوب در این زمینه استقبال می‌کند، گفت: یکی از این راه‌ها سربازی از طریق انجام پروژه تحقیقاتی است. راه دیگر طی کردن دوران سربازی در خدمت تولید کشور، بهداشت، آموزش و ... است که تحت عنوان سرباز امریه اجرا می‌شود و افراد از طریق آن وارد دستگاه‌های دولتی شده و از ظرفیت‌هایشان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به دستور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص مهارت آموزی به سربازان اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در راستای بهینه سازی خدمت سربازی با دستور ریاست ستاد کل نیروهای مسلح به شکل جدی در سال جاری اجرایی شد، موضوع مهارت آموزی به سربازان است.

کمالی ادامه داد: در همین راستا مهارت آموزی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و ... در دستور کار قرار گرفت و قرار شد تا امسال 100 هزار نفر تحت این آموزش‌ها قرار بگیرند و سال آینده نیز 200 هزار نفر در این گروه جای خواهند گرفت.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح افزود: با اجرای این طرح سربازانی که از نیروهای مسلح خارج می‌شوند دارای مهارت بوده و باید دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز از ظرفیت این سربازان برای تامین نیروی کار خود استفاده کنند.