۰ نفر

حذف مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در ۳سال آینده

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰
کد خبر: 253272
حذف مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در ۳سال آینده

وزیر آموزش و پرورش حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی را عاملی برای بازگشت نشاط و شادابی به دانش آموزان دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صبح امروز (دوشنبه 30 بهمن) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی را عاملی برای بازگشت نشاط و شادابی به دانش‌آموزان دانست.

وی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای احساس مسئولیت گفت: اولویت اصلی برای وزارت آموزش و پرورش، حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان، حذف کتاب‌های کمک آموزشی و حذف کلاس‌های آمادگی برای آزمون است؛ بنابراین نباید نگرانی برای حذف مدارس سمپاد وجود داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس به دلیل وجود این آزمون‌ها به فراموشی سپرده شده است، بیان کرد: دانش‌آموزان وقت کافی برای حضور در خانواده، طبیعت و بهره‌مندی از مسائل تربیتی را به دلیل وجود این آزمون‌ها ندارند؛ از هر 17 دانش آموز تنها یک نفر می‌تواند وارد این مدارس شود و این خود عاملی برای استرس و اضطراب است.

بطحایی بیان کرد: مدارس برای موفقیت دانش آموزان در آزمون ورودی مدارس خاص، برنامه‌های تربیتی خود را کنسل می‌کنند و در برخی موارد عاملی برای سوءاستفاده سودجویان شده است در حالی که دانش آموز 8 ساله نمی‌تواند این استرس را تحمل کند.

وی با اشاره به طرح شهاب افزود: این طرح 4 سال مورد آزمایش قرار گرفت و قرار است دانش آموزان مستعد بدون جدا کردن و آثار مخرب آن، شناسایی شوند. برای آموزش دانش آموزان مستعد، با این طرح تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

بطحایی با بیان اینکه فضای مدارس باید تربیتی شود، اضافه کرد: در برخی مدارس به معلمان اجازه صحبت درباره مسائل تربیتی داده نمی‌شود، چرا که می‌گویند وقت کافی برای آماده سازی دانش آموزان برای آزمون ورودی مدارس وجود ندارد؛ حتی بچه‌ها در پیش دبستانی نیز تست کار می‌کنند و این سئوال مطرح است که دانش آموزان چه زمانی فرصت کافی برای تربیت می‌یابند؛ در پایه هفتم آزمون ورودی تمام مدارس، اعم از دولتی، غیردولتی، خاص، نمونه دولتی و ... حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که توسط آن شهریه‌ها و هزینه‌هایی که خانواده پرداخت می‌کنند، بررسی و نظارت می شود تا سوءاستفاده کنندگان نتوانند از این شهریه‌ها استفاده کنند و اجحافی برای دانش آموزان به وجود نیاید، خانواده‌ها نگرانی برای آموزش دانش آموزان مستعد نداشته باشند، آنها را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در پایان افزود: مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و خاص، طی 3 سال آینده حذف می شوند و امکانات این مدارس به مدارس دولتی واگذار می‌شود؛ اگر چه طرح شهاب اشکالاتی دارد، اما در حال پیشرفت است. قرار بر این است که دانش آموزان مستعد هفته ای 2 بار تحت آموزش ویژه و خاص قرار گیرند. این طرح تا اوایل مهرماه سال 97 عملیاتی و ابلاغ می شود.