۰ نفر

آخرین اخبار از دومین روز عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای تهران- یاسوج

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۲۹
کد خبر: 253181
آخرین اخبار از دومین روز عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیمای تهران- یاسوج

پرواز بالگردها از صبح امروز دوشنبه بر فراز رشته کوه دنا در منطقه 'دناکوه' و پادنای سمیرم در جنوب اصفهان برای یافتن لاشه هواپیمای ساقط شده تهران - یاسوج آغاز شد.

آخوندی: تصاویر ماهواره‌ای هنوز دریافت نشده /گروه تجسس فردا از قله به سمت یاسوج می‌روند

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که آیا تصاویر ماهواره‌ای منطقه دریافت شده یا خیر، گفت: تصاویر ماهواره‌ای هنوز دریافت نشده اما قرارداد آن امضا شده و قرار است که عکس‌ها را به ما تحویل دهند.

عباس آخوندی اظهار داشت: جست‌وجوها درباره این هواپیما هنوز ادامه دارد اما هنوز قطعات هواپیما پیدا نشده است.

وی با اشاره مناطق احتمالی سقوط این هواپیما اظهار داشت: منطقه‌ای به طول 15 کیلومتر و عرض 6 کیلومتر در این بخش وجود داشت که مساحت آن 90 کیلومتر مربع بوده و این منطقه در حال جست‌وجو است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان دلایل جست‌وجوی صورت گرفته در این منطقه تصریح کرد: با توجه به اینکه مسیر هواپیما از تهران به سمت یاسوج بوده، در این منطقه مسیر و حاشیه اطرافش وجود داشته و احتمال سقوط در آن وجود دارد. همچنین سمت چپ این مسیر، منطقه‌ای بوده که موبایل در آنجا مشاهده شده و تا ساعت 19 دیشب نیز سیگنال از آن شنیده شده است.

وی افزود: همچنین در سمت راست مسیر نیز نقطه‌ای بود که امکان دور زدن هواپیما و ورود به یاسوج در آن وجود داشته و در صورت دور زدن و سقوط هواپیما، در آن نقطه برخورد کرده است.

آخوندی با بیان اینکه این منطقه به 3 قسمت تقسیم شد و هر قسمت سیستم جستجوی خاصی داشت، تصریح کرد: در حال حاضر جستجوی هوا و جستجوی زمین انجام می‌شود.

وی افزود: در جست‌وجوی هوایی، از طریق سازمان ماهواره‌ای ایران و ماهواره‌های بین‌المللی عکس‌هایی گرفته شده و در اختیار ما برای آنالیز قرار گرفته می‌گیرد. البته هنوز از ماهواره‌ها اطلاعاتی دریافت نشده اما قرار است که ماهواره‌ها عکس‌ها را در اختیار ما قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین از طریق پهپادها نیز عکس‌هایی تهیه شده و منطقه را کاملاً تحت نظر قرار می‌گیرد و تمام شیارهای مختلف را کنترل می‌کنند تا احتمال پیدا شدن هواپیما ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: تیم تجسس تا امروز از سمت سمیرم به قله، تمام منطقه را کنترل کردند و فردا از پادنا به سمت یاسوج می‌روند که اگر سقوط کرده باشد، آن را بررسی کرده و اقدام کنند.

آخوندی افزود: همچنین از طریق زمین نیز 40 تیپ از طرف هلال‌احمر بسته شده و کوهنوردان حرفه‌ای ایران و مردم محل کاملاً منطقه را می‌شناسند که در کنار سپاه و بسیج و نیروهای نظامی، به فعالیت‌هایی در این زمینه مشغول هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تصاویر ماهواره‌ای منطقه دریافت شده یا خیر، گفت: تصاویر ماهواره‌ای هنوز دریافت نشده اما قرارداد آن امضا شده و قرار است که عکس‌ها را به ما تحویل دهند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به شایعه پیدا شدن قطعاتی از هواپیما گفت: تا این لحظه هیچ قطعه‌ای که قابل اطمینان باشد پیدا نشده است و این موضوع تأیید نشده است.

وی بیان کرد: گروه تجسس فردا از قله به سمت یاسوج می‌روند و اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهند.

آخوندی با اشاره به وضعیت آب و هوایی و تأثیر آن بر روند جست‌وجو گفت: امروز هوا بد نبود و می‌شد در این هوا جستجو کرد و خود بنده نیز با دقت کامل آنجا را رصد کردم. امروز هوا خوب بود و فکر می‌کنم فردا تا ظهر و بعدازظهر امکان ادامه کار وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: من با رئیس جمهور، فرمانده کل ارتش، وزیر کشور و وزیر دفاع در تماس بودم و امیدوارم فردا امکانات بیشتری در اختیار ستاد تجسس قرار دهند و بتوانیم با هلی‌کوپترهای بیشتر، قبل از ظهر با تعداد بیشتری پرواز داشته باشیم و امیدوار هستیم این اتفاق صورت گیرد.

*عملیات جستجوی هواپیما روزسه شنبه درمحدوده شهرستان دنا آغاز می شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت : علاوه بر جست و جو در مناطق پیش بینی شده سقوط هواپیما درپادنای سمیرم ، روزسه شنبه عملیات جست وجو در محور جنوبی رشته کوه دنا بویژه منطقه سخت گذر و برفگیر بیژن در محدوده شهرستان دنا آغاز می شود.

علی محمد احمدی افزود: از فردا سه شنبه یک پایگاه بحران با تجهیزات و امکانات لازم برای ادامه عملیات جست و جو در سی سخت مستقر می شود.

وی تصریح کرد که آخرین گمانه زنی‌ها و نظر کارشناسی مبنی بر این است که قله بیژن محل سقوط احتمالی هواپیما است.

وی اظهار داشت: گروه‌های جست و جوی زمینی و هوایی این منطقه را بررسی کرده‌اند اما به دلیل شرایط جوی منطقه در ارتفاع بیش از چهار هزار و400متری که در بیشتر مواقع سال پوشیده از برف است عملیات تجسس به ‌دشواری صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از روز یکشنبه توسط چندین فروند بالگرد وجمعیت هلال احمر و هوانیروز از استان های کهگیلویه وبویرحمد، اصفهان ، فارس و بوشهر ،هشت پهپاد و صدها نیروی امدادی ،عملیات جست و جو در مناطق احتمالی به ویژه در محدوده ارتفاعات مشرف به منطقه پادنای شهرستان سمیرم انجام شد اما لاشه هواپیما یافت نشد.

احمدی تاکید کرد که عملیات جست و جو علاوه در مناطق پیش بینی شده در پادنای سمیرم با بسیج تمامی امکانات و نیروهای امدادی در منطقه سخت گذر بیژن نیزانجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن تلاشها و یافتن هواپیمای سقوط کرده از نیروهای نظامی سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی هم کمک گرفته ایم .

*شرایط جوی، جست وجو برای کشف محل سقوط هواپیما را دشوار کرده است

سردار سرتیپ دوم پاسدار «رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به فعال بودن پهپاد سپاه در منطقه سقوط هواپیمای 'ای تی آر' گفت: شرایط نامساعد جوی کشف محل دقیق سقوط هواپیما را برای پهبادها دشوار کرده است.

سردار شریف، درباره آخرین وضعیت جست وجو برای یافتن هواپیمای سقوط کرده در ارتفاعات دنا، با تسلیت این سانحه غم انگیز به خانواده های جان باختگان اظهار کرد: از دیروز تکاوران نیروی زمینی سپاه و نیروی امدادی پاسدار و بسیجی در کنار نیروهای سایر سازمان ها و مراکز امدادی در استان کهکیلویه و بویر احمد، عملیات جست وجو برای پیدا کردن محل سقوط هواپیما را آغاز کرده اند.

وی افزود: عملیات جست وجو با هماهنگی و مشارکت همه دستگاه ها ادامه دارد اما تاکنون خبر موثقی از پیدا کردن محل دقیق سقوط هواپیما دریافت نشده است.

سردار شریف با اشاره به دستور فرمانده نیروی هوافضا سپاه برای فعال شدن ایستگاه پرواز پهپادی در منطقه خاطر نشان کرد: شرایط نامساعد جوی و صعب العبور بودن منطقه علاوه بر سخت کردن تلاش نیروی های میدانی و زمینی، جست وجو برای کشف محل دقیق سقوط هواپیما و بقایای آن را برای بالگردها و پهپادها دشوار کرده است.

سخنگوی سپاه ابراز امیدواری کرد، با بهترشدن شرایط جوی به سرعت محل سقوط هواپیما و ابعاد سانحه مشخص شود.

*جاده برف گیر گردنه بیژن دنا برای ادامه عملیات امدادی بازگشایی شد

جاده برف گیر گردنه بیژن در شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد که از بهمن امسال با بارش برف مسدود شده بود با تاکید وزیر راه و شهرسازی و تلاش راهداران این استان برای کمک به عملیات جست و جوی هواپیمای تهران- یاسوج بازگشایی شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با بازگشایی این جاده عملیات جست و جو به ویژه تردد خودروهای امدادی تا حدود زیادی تسهیل خواهد شد.

عزیز فیلی گفت: گردنه بیژن یکی از مناطق برف گیر و سخت گذر در شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در برخی سال های گذشته این محور نزدیک به 6 ماه هم مسدود می شد.

وی با بیان اینکه گردنه بیژن، منطقه ای سخت گذر در مسیر بین استانی روستای نورآباد از توابع پادنای سمیرم تا شهر سی سخت مرکزشهرستان دنا است که در ایام سردِ سال، ارتفاع بارش برف در آن زیاد و سنگین است.

به گفته فیلی این مسیر که از اوایل بهمن امسال به دلیل بارش سنگین برف و احتمال ریزش سنگ و صخره های کنار جاده مسدود شده بود توسط اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای دنا بازگشایی شد.

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: عملیات ایمن سازی مسیر شامل نصب علائم و حفاظ ها از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد صورت خواهد گرفت.

فیلی یادآور شد: طول این مسیر، از انتهای روستای نورآباد سمیرم تا سی سخت 20 کیلومتر است که 12 کیلومتر در حوزه استان اصفهان و هشت کیلومتر در حوزه کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

گردنه سخت گذر بیژن در جنوب استان اصفهان و شهرستان سمیرم در میانه ارتفاعات سخت گذر دنا و زاگرس مرکزی واقع شده و یکی از مسیرهای سخت گذر بین استانی بویژه درفصول سرد سال است.

*عملیات جستجوی هواپیما تهران- یاسوج همچنان ادامه دارد و متوقف نشد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: عملیات جستجوی هواپیما تهران- یاسوج همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.

جلال پورانفرد افزود: گروه های پیاده امداد و نجات هلال احمر، سپاه و بسیج، نیروهای انتظامی و نیروهای مردمی هنوز در ارتفاعات دنا در حال جست و جو هستند.

وی بیان کرد: این گروه ها تا امشب نیز در ارتفاعات به جست و جوی خود ادامه می دهند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: عملیات جستجوی هواپیمای تهران – یاسوج همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.

پورانفرد اضافه کرد: از صبح فرادسه شنبه پروازها شروع می شوند و همچنان گروه های امدادی پیاده نیز در حال جستجو هستند.

*ارتش مختصات تقریبی محل سقوط هواپیمایATR را در اختیار ستاد بحران گذاشت

سخنگوی ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور روسیه محل تقریبی سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان را در اختیار ستاد بحران کشور گذاشت.

سرتیپ دوم تقی خانی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: با تلاش دفتر وابسته نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه و با همکاری مقامات دفاعی این کشور و نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری؛ از طریق انجام یک کار اطلاعاتی و فنی دقیق، ضمن مشخص کردن طول و عرض جغرافیایی تقریبی محل سقوط هواپیمای ATR، نقشه و عکس های هوایی مربوط به این محل در اختیار سازمان هواپیمایی و ستاد بحران کشور قرار گرفت.

وی افزود: به دستور فرمانده کل ارتش در حال حاضر جانشین نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز ارتش با دو فروند بالگرد و چند تیم نیروی مخصوص و اساتید کمیته تکاور شیراز در منطقه حضور دارند تا همکاری های لازم را با ستاد بحران انجام دهند.

اخذ ۱۵۰۰ عکس از محل حادثه/ تصاویر ماهواره ای روس کاربرد ندارد

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تاکنون ۱۵۰۰ قطعه عکس با استفاده از پهپادها از محل سانحه گرفته شده است که به دلیل شرایط جوی منطقه، عکس ها از وضوح کافی برخوردار نیستند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: مشکل کمبود امکانات و نیروی انسانی نداریم و مشکل اصلی ما شرای جوی است ضمن اینکه تلاش می‌شود در ضلع جنوبی کوه دنا نیز جستجوها ادامه یابد.

وی گفت: عکس های بدست آمده از پهپادها نیاز به بررسی بیشتر دارد و به دلیل شرایط منطقه نمی توان گفت اشیایی که در عکس ها دیده می‌شود آیا قطع ای از هواپیما هست یا نه ضمن اینکه وضوح عکس هان نیز مناسب نیست.

دهقان در پاسخ به پرسشی درباره درخواست کمک سازمان هواپیمایی کشوری از چین و روسیه نیز اظهار داشت: از آنجایی که عملیات امداد و نجات سوانح هوایی یک موضوع بین المللی است از برخی کشورها تصاویر ماهواره ای را دریافت کرده ایم ولی باید ماهواره هایی که از این نقاط عکس گرفته اند مختص این کار باشد. از این رو نتایج خاصی از عکس های ماهواره ای استخراج نشده و عکس های این ماهواره ها برای شناسایی قطعات کوچک کاربردی ندارند.

وی تاکید کرد: همکاری با روسیه و فرانسه در خصوص جانمایی محل سقوط شکل گرفته و اطلاعاتی که از این دو کشور آمده در حال آنالیز است ولی نمی شود از این تصاویر مشخص کرد آیا این تصاویر قطعات هواپیماست یا نه.

*ارتفاع زیاد برف در در قله دنا

میزان ارتفاع برف در دنا و حضور تیم امداد کوهستان لردگان در منطقه پادنا محل سقوط هواپیما تیم امداد و نجات هلال احمر را با مشکل مواجه کرده است.

06

*اظهارات استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد و معاون هواپیمایی درباره قطعات هواپیمای تهران - یاسوج

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: درست است که فرماندار سمیرم گفته است اشیائی از هواپیمای حادثه دیده، مشاهده شده است اما نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصد تایید کرد که این اشیاء قطعاتی از هواپیمای سانحه دیده است.

 احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: مختصات منطقه احتمالی سقوط هواپیمای تهران - یاسوج شرایط ویژه‌ای دارد، بر اساس اطلاعات هواپیمایی این منطقه به طول ۹۰ کیلومتر، عرض ۱۵ کیلومتر و ارتفاع ۴۴۰۰ متری باید مورد جستجو قرار بگیرد. بنابراین عملیات جستجو در این منطقه به دلیل توپوگرافی ویژه شرایط دشواری دارد.

وی ادامه داد: امروز با کمک همه عوامل امدادی و با وجود دشواری در منطقه احتمالی وقوع حادثه به همراه وزیر با بالگرد از منطقه مورد نظر بازدید کردیم اما اثری از هواپیمای سانحه دیده یافت نشد.

استاندار افزود: با وجود شرایط جوی خاص در منطقه‌ای که حدس و گمان می‌رفت احتمال بیشتری برای سقوط هواپیما باشد مراجعه کردیم اما نتوانستیم اثری یافت کنیم. ادامه عملیات جستجو فردا و با روشن شدن هوا ادامه می‌یابد. تیمی را در منطقه سی سخت و در ضلع جنوبی دنا به سمت کهگیلویه و بویراحمد مستقر کردیم تا علاوه بر جستجوی بالگرد نیروهای امدادی، به صورت زمینی عملیات جستجو را در آن منطقه ادامه دهند.

ذهقان معاون سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: تیم‌های امداد و نجات در محل حضور دارند. با وجود تلاش هلیکوپترها، پهبادها و نیروهای تخصصی زمینی برای جستجوی هواپیمای سانحه دیده، هنوز نتوانستیم اثری از لاشه را پیدا کنیم. باید عکس‌های گرفته شده توسط پهبادها بررسی بیشتری شود. زیرا با توجه به شرایط بد جوی عکس‌ها وضوح کامل را ندارند و باید به صورت تخصصی بررسی بیشتر شوند. نیروهای متخصص در تلاشند ۵۰۰ عکس به دست آمده را آنالیز کنند.

وی ادامه داد: بخش‌های مختلف در کارند و در تلاشند تا سریع‌تر محل سانحه را به دست بیاورند اما قبول کنید که موقعیت منطقه و شرایط جوی اجازه این امر را نداده است. در مساحت وسیعی از کوه دنا و در جبهه شمالی جستجو انجام شده و در جبهه جنوبی نیز به صورت تخصصی ادامه پیدا می‌کند. اما به دلیل وجود مه و توربوبالانس امکان جستجوی دقیق‌تر وجود ندارد اما در مسیرهایی که احتمال می‌رفت پرواز انجام شده است و اولویت جستجو با این نقاط بوده است تا آنجا که شرایط آب و هوایی اجازه داده، جستجو انجام شده است.

دهقان تاکید کرد: کمبود امکانات وجود ندارد و بیشتر شرایط جوی است که اجازه ادامه کار را نمی‌دهد. جستجوی بیشتر در منطقه ضلع جنوبی دنا پیگیری می‌شود و مسئولان هواپیمایی در حال تصمیم گیری هستند که آیا منطقه جستجوی بالگردها را گسترش دهند یا در همان مناطق قبلی به جستجوی بیشتر بپردازند

*علت سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نمی توان شرایط بد جوی عنوان کرد

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: علت سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نمی توان شرایط بد جوی عنوان کرد و باید گزارش نهایی در این مورد با توجه به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه و اعلام شود.

*اخبار ضد و نقیض درباره پیداشدن لاشه هواپیمای سقوط کرده

 منابع گوناگون امروز دوشنبه از انتشار اخبار متناقض درباره پیداشدن لاشه هواپیمای آر تی ای - 72 در منطقه پادنای سمیرم خبر می‌دهند که روز گذشته با 66 سرنشین در مسیر تهران - یاسوج سقوط کرد.

در حالی که «جعفر گوهرگانی» معاون پشتیبانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ساعاتی پیش به خبرنگاران گفت که لاشه هواپیما در منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم پیدا شده اما دیگر منابع رسمی از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان هلال احمر این خبر را تا این لحظه تأیید نکرده‌اند.

مدیر کل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری که هم اکنون در منطقه سقوط هواپیما حضور دارد، گفت: تاکنون لاشه هواپیما پیدا نشده و عملیات جستجو همچنان ادامه دارد.

«محمد سعید شرفی» افزود: هم اکنون عملیات جستجو توسط نیروهای امدادی و مردمی توسط بالگردها، پهپادها و 200 نفر از کوهنوردان ادامه دارد و به محض پیدا شدن لاشه هواپیما اطلاع رسانی خواهد شد.

*قطعاتی از هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج پیدا شد

فرماندار سمیرم گفت: طبق اخبار موثقی که از سوی همکاران هواپیمایی آسمان دریافت شده قطعاتی از هواپیما در ارتفاعات 3600 متری مشاهده شده است اما از آنجا که امکان هلی‌برد در شرایط بد جوی وجود ندارد از فردا صبح به صورت دقیق در منطقه مورد نظر جست‌وجو ادامه پیدا می‌کند.

*لکه سیاه ارتفاعات دنا ربطی به لاشه هواپیما نداشت

به گزارش اقتصادآنلاین، استاندار اصفهان گفت: هنوز هیچگونه شواهد و آثاری از هواپیمای سقوط کرده در منطقه پادنای سمیرم پیدا نشده است.

محسن مهرعلیزاده روز دوشنبه در روستای 'دنگزلو' بخش پادنا شهرستان سمیرم افزود: تمام منطقه توسط بالگردهای متعدد، جستجو و بررسی شده اما با همه تلاش صورت گرفته، تاکنون به هیچ چیزی نرسیده ایم و شواهد قطعی در باره محل سقوط هواپیما بدست نیامده است.

وی با در باره اطلاعات مردمی و ارزیابی های انجام شده از طریق 'چی پی اس' گفت: تاکنون نتایج گشت و بررسی ها به جایی نرسیده است و همچنان به جستجو ادامه می دهیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات موجود برای یافتن لاشه هواپیما اظهار کرد: در ارتفاعات منطقه باد و طوفان می وزد و برای رسیدن امدادگران و بالگرد به این مناطق محدودیت وجود دارد.

وی افزود: بالگردها نمی توانند در این منطقه بنشینند و مجبورند منطقه را از بالا رصد کنند و بدلیل وجود برف و سفیدپوش شدن منطقه، امکان بررسی دقیق وجود ندارد.

مهرعلیزاده گفت: هماهنگی و مدیریت واحدی با همکاری نیروهای امدادگر هلال احمر، بسیج، سپاه و نیروی انتظامی در حال اجراست.

وی گفت: نهایت تلاش خود را برای یافتن هواپیما بکار خواهیم گرفت و جستجو تا زمانی که هوا روشن است، ادامه خواهد داشت.

*هنوز هیچ اثری از لاشه هواپیما دیده نشده است

علی رغم جستجوهای گسترده، هنوز هیچ اثری از لاشه هواپیما دیده نشده است.

 تا این لحظه به دلیل فشار باد و برودت مناطق احتمالی تنها بالگردهای سازمان اورژانس کشور در منطقه به تجسس پرداختند.

در این اطلاعیه آمده است: تاکنون هیچ پهپادی در صحنه حضور نداشته است. ضمن اینکه تیم های امدادی در قالب تیم های هشت نفره به طور زمینی در رشته کوههای دنا در حال تجسس هستند.

همچنین تا ساعت ۱۵:۳۰ هیچ رد و یا نشانی از لاشه هواپیما رویت نشده است.

یک نماینده مجلس در تذکر شفاهی خواستار شد:

*مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان استعفا دهد

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس در تذکری از مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان خواست که با توجه به سانحه اخیر هوایی استعفا بدهد.

رامین نورقلی پور در تذکر شفاهی به وزیر راه در مورد سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: در این گونه حوادث انتظار این است که مسئولان مربوطه از سمت خود استعفا دهند و بنابراین این انتظار وجود دارد که مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل مشکلات مدیریتی که در این حوزه وجود داشته، از سمت خود استعفا دهد. (دراینجا بخوانید)

* آمادگی کانادایی‌ها برای بررسی سقوط هواپیما/ فرانسوی‌ها امشب می‌رسند

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در شرایطی که هیات هفت نفره فرانسوی امشب (دوشنبه) به ایران می‌رسند تا ابعاد مختلف این سانحه را بررسی کنند، کانادایی‌ها نیز به عنوان سازندگان موتور هواپیما اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت نیاز به ایران کمک کنند.

رضا جعفرزاده اظهار کرد: پس از سقوط هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، مکاتباتی با فرانسوی‌ها برای بررسی علل ‌دقیق این حادثه که به ایران بیایند، صورت گرفت و اعلام شد که از سوی آنها یک تیم هفت نفره به ایران می‌آید و امشب (دوشنبه) به ایران می‌رسند.

وی درباره اعلام آمادگی کانادایی‌ها نیز در این رابطه توضیح داد: در این زمینه صحبتی صورت نگرفته است، اما آنها اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز به ما کمک خواهند کرد.

همچنین در کنار تداوم عملیات تجسس برای یافتن لاشه هواپیما جلسه هماهنگی کمیته‌ قضایی بررسی سانحه نیز در سازمان هواپیمایی کشور تشکیل شده است که این جلسه به دستور دادستان کل کشور و با حضور مقامات قضایی، نماینده وزیر راه و شهرسازی، مدیران عامل و مسئولان شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان بررسی سانحه برگزار شده است.

در این جلسه پس از جمع بندی مباحث دستگاه قضایی در خصوص حل و فصل مشکلات و همکاری همه جانبه برای بررسی ابعاد این حادثه تاکید شده است.

 وزارت راه: کشف لاشه هواپیما مورد تایید نیست

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کشف لاشه هواپیمای تهران -یاسوج را مورد تایید ندانست.

*خبر پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده است

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفت: اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده و قطعی نیست.

محسن مؤمنی دقایقی قبل در اصفهان در رابطه با خبر منتشر شده مبنی بر پیدا شد لاشه هواپیما اظهار کرد: اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده و قطعی نیست.

*وزارت راه: کشف لاشه هواپیما مورد تایید نیست

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد: ما الان در منطقه نوقل هستیم و جستجوها ادامه دارد. همچنان بالگردهای ما در حال پرواز هستند تا محل دقیق سقوط هواپیما را پیدا کنند.فعلا نمی‌توان خبر مربوط به کشف لاشه هواپیما را تایید کرد و جستجوها همچنان ادامه دارد.

همچنین سید علی وفایی مقدم، مدیر کل بحران استانداری کهگیلویه و بویر احمد نیز درباره کشف لاشه هواپیما گفت که این اخبار صحت ندارد و من در پیگیری که از معاون استاندار در منطقه داشتم، این موضوع رد شد.

مدیرعامل هلال‌احمر اصفهان هم گفت:اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده و قطعی نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌گوید پیداشدن لاشه هواپیما را تایید نمی‌کند.

این در حالی است که مدیرکل حوزه استانداری کهگیلویه و بویراحمدگفت: دقایقی پیش لاشه هواپیمای  سقوط‌کرده تهران ـ یاسوج پیدا شد.لاشه این هواپیما در محدوده نوقل و دنگزلو پیدا شده است.

جعفر گوهرگانی معاون پشتیبانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد هم از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج در امنطقه دنگزلو پادنای سمیرم خبر داد.

* معاون استاندار: لاشه هواپیمای ATR تهران - یاسوج پیدا شد

لاشه هواپیمای ATR تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان که صبح دیروز حوالی سمیرم سقوط کرده بود، پیدا شد.

*شرکت هواپیمایی ای تی آر، با انتشار بیانیه ای با بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج ابراز همدردی کرد.

22

*معاون استاندار: لاشه هواپیمای ATR تهران - یاسوج پیدا شد

جعفر گوهرگانی معاون پشتیبانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج در امنطقه دنگزلو پادنای سمیرم خبر داد.

هواپیمای آسمان صبح دیروز پس از 50 دقیقه پرواز در حوالی سمیرم از رادار محو شد.

در این حادثه 66 مسافر و خدمه هواپیما جان خود را از دست دادند.

*آغاز نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده سرنشینان هواپیمای تهران - یاسوج

 دکتر مهرداد علی بخشی - مدیر بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از آغاز نمونه‌گیری ژنتیکی از خانواده مسافران هواپیمای تهران ـ یاسوج خبر داد.

وی در این باره گفت: اطلاعات مربوط به تمامی سرنشینان هواپیمای تهران – یاسوج که روز گذشته در ارتفاعات دنا سقوط کرد از سوی سازمان پزشکی قانونی دریافت شده و ما با خانواده این افراد تماس گرفته و از آنان برای اخذ نمونه ژنتیکی دعوت خواهیم کرد.

*رئیس کمیسیون عمران مجلس در جمع خبرنگاران:

هواپیمای تهران-یاسوج بر اساس طرح سازمان هواپیمایی مسیر را طی نکرده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس در مورد سانحه سقوط هواپیمای پرواز تهران – یاسوج گفت: براساس اطلاعات موجود فرضیه مان این است که هواپیما براساس طرحی که سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرده، مسیر را نپیموده است.

 محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هواپیماها باید به طور معمول براساس طرحی که سازمان هواپیمایی کشوری دارد در ارتفاع 15 هزار پایی از روی قله دنا عبور کند، زیرا ارتفاع این قله 14 هزار پا است.

رضایی کوچی در ادامه افزود: اگر این طرح توسط خلبانان رعایت شود، فورا باید طرح تقرب را اجرا و در فرودگاه یاسوج فرود بیایند، اما در شرایطی که هوا بسیار صاف باشد و خلبان دید مستقیم داشته باشد خلبانان ترجیح می دهند از دره یو شکل کنار فرودگاه یاسوج به روی باند بنشینند و بنابراین طرح سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت نمی کنند.

رییس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد خلبان هواپیمای یاسوج نیز خودش مسیرش را انتخاب کرده و در مسیری که انتخاب کرده با ابرهای متراکم و توربالانس مواجه شده و در نتیجه چنین حادثه‌ای پیش آمده است.

* هیچ چیزی تاکنون از لاشه هواپیما سانحه دیده دیروز مشخص نیست

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ چیزی تاکنون از لاشه هواپیما سانحه دیده دیروز مشخص نیست.

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه مه‌آبادی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور برای رسیدگی به سانحه سقوط هواپیما وارد یاسوج شده و دقایقی پیش عازم روستای بیده شهرستان سمیرم شد.

آخوندی افزود: در یک کلام بگویم که در یک ابهام کامل هستیم و هیچ چیز برای ما مشخص نیست.

وی عنوان کرد: در مسیر تهران به یاسوج، شخصا به کابین هواپیما آمدم و همه شرایط را بر فراز کوه دنا دیدم و اکنون هم به اتفاق استاندار در حال رفتن به محل احتمالی حادثه هستم.

*سه کارمند سازمان جنگل‎ها در هواپیمای ATR جان باختند

 سه تن  از کارمندان و مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور کشور در میان جانباختگان هواپیمای ATR  مسیر تهران-یاسوج حضور داشتند.

 کلیه سرنشینان و خدمه این پرواز صبح روز گذشته در سانحه سقوط هواپیمای ATR  مسیر تهران-یاسوج  به رحمت ایزدی پیوسته‌اند.

اسامی این افراد بدین شرح است:

علی فرزانه (بازنشسته و عضو هیئت مدیره تعاونی خدمات رفاهی کارکنان سازمان)

محمد مهدی سمیعی نصرآبادی ( دفتر مهندسی و مطالعات)

 حمیدرضا هداوندخانی ( دفتر مهندسی و مطالعات)

بنابر این گزارش،  خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاوری به مناسبت جان‌باختن این افراد پیام تسلیت زیر را صادر نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

امروز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزدارى کشور عزادار است.

خداوندا تو شاهدی که چگونه خون و پیکر پاک همکاران عزیزمان پس از سال‌ها خدمت صادقانه و با پاى پیاده در عرصه گسترده منابع طبیعی کشور سرانجام در همان عرصه‌ها که عاشقانه و متعهدانه از آن حفاظت می‌کردند، شهادت گونه و در سلسله جبال زاگرس (دامنه کوه دنا) بر زمین ریخته و در دل طبیعت آرام گرفتند.

بر خود لازم می‌دانم با قلبى آکنده از غم و اندوه این مصیبت دردناک را به همکاران عزیزم در منابع طبیعی سراسر کشور و همه دوستداران طبیعت، بخصوص خانواده معزّز آنها صمیمانه تسلیت عرض نمایم. برای آن عزیزان سفر کرده، رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را از خداوند قادر متعال خواستارم.

خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور

٢٩ بهمن ماه ١٣٩٦

*هواپیمای تهران - یاسوج در قله نغل سقوط نکرده است‌

مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج گفت: طبق بررسی و جست‌وجوی تیم کوهنوردی شهرداری یاسوج هواپیما در قله نغل سقوط نکرده است.

آتش‌پاد سوم محمد رستمی در یاسوج اظهار داشت: تیم کوهنوردی شهرداری یاسوج با رفتن به قله نغول نسبت به عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما اقدام کردند ولی چیزی پیدا نشد.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون 2 بالگرد در نزدیکی قله نغل مستقر بوده ولی هر وقت قصد رفتن به ارتفاعات را دارند باد و بوران اجازه نمی‌دهد و مجبور به برگشت می‌شوند.

*لاشه هواپیما در مناطق احتمالی یافت نشد

حاضران در صحنه می‌گویند لاشه هواپیمای آسمان در مناطق احتمالی سقوط پیدا نشده و نیروهای امدادی همه‌جا را گشته‌اند.

احتمال می‌رود هواپیما اصلا در این مناطق سقوط نکرده باشد.

ممکن است باد این هواپیما را به جای دیگری منحرف کرده باشد یا هواپیما با صخره برخورد کرده باشد.

نیروهای امدادی در حال عزیمت به منطقه‌ای معروف به «بازندپیر» هستند، چون ممکن است لاشه هواپیما در اینجا باشد.

وضعیت آب و هوای منطقه بد است باد شدید و مه بسیار بالاست.

* هیات هفت نفره فرانسوی در راه ایران

 مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از سفر یک هیات فرانسوی هفت نفره به منظور بررسی علت سقوط هواپیمای «ای تی آر» شرکت هواپیمایی آسمان به تهران خبر داد.

رضا جعفرزاده افزود: این هیات، امشب وارد تهران می شود تا در جلسات بررسی دلیل سقوط این هواپیما شرکت کنند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری، 3 نفر از از اعضای هیات فرانسوی عضو کمیسیون بررسی سوانح هوایی این کشور و 4 نفر دیگر از کارخانه سازنده هواپیمای «ای تی آر» هستند.

جعفرزاده افزود: شرکت کانادایی سازنده موتورهای این هواپیما نیز اعلام آمادگی کرده در صورت نیاز کارشناسان خود را برای بررسی دلایل سقوط این هواپیما به ایران اعزام کند.

وی گفت: سفر متخصصان فرانسوی به تهران بر اساس قوانین و مقررات بین المللی انجام می شود تا متخصصان سازنده این هواپیما دلایل سقوط آن را مورد بررسی قرار دهند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به وضعیت جعبه سیاه این هواپیما افزود: تاکنون جعبه سیاه این هواپیما پیدا نشده اما اطلاعات آن در این جعبه در ایران قابل استخراج است.

وی بیان کرد: با این حال در صورتی که کارخانه سازنده آن درخواست کند امکان انتقال آن به خارج از کشور وجود دارد.

پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط می کند.

این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام اورژانس خبر سقوط این هواپیما در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اتفاق می افتد.

* آخوندی به یاسوج رفت

عباس آخوندی صبح امروزبه همراه چند تن از معاونان خود جهت بررسی آخرین وضعیت سانحه هواپیمای شرکت آسمان عازم استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

در این سفر رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی وی را در این سفر همراهی می کنند.

وزیر راه و شهرسازی پس از سقوط هواپیما ATR آسمان گفت: در تماسی که با شرکت ای تی آر در فرانسه داشتیم از این شرکت خواستیم نمایندگان خود را به ایران اعزام کند تا برای رسیدگی به حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر حضور داشته باشند.

آخوندی با بیان اینکه به محض وقوع سانحه براساس ماده 22 قانون هواپیمایی کشوری کاری که می باید انجام می دادیم ستاد بررسی سانحه بود که بلافاصله تشکیل شد و این ستاد 11 گروه دارد که ابعاد مختلف سانحه را بررسی می کند.

وی گفت: پس از بررسی سانحه این 11 گروه با اطلاعات دقیقی که به دست می آورند علت سانحه را اعلام خواهند کرد.

وی افزود: علاوه بر این ستاد سانحه، ستاد دیگری را تشکیل دادیم تا بر این ستاد نظارت کند و رسیدگی ها به صورت دقیق انجام شود و فرآیند حادثه لحظه به لحظه صورت گیرد.

*آخرین آمار واطلاعات از روند عملیات تجسس از نزدیکترین نقطه به مکان احتمالی سقوط هواپیما

*امکان یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از طریق ماهواره وجود دارد

معاون سازمان فضایی کشور گفت: برای یافتن محل دقیق سقوط هواپیما از کشورهای اروپایی و چین درخواست کرده‌ایم که اگر ماهواره‌هایشان تصویری را رصد کردند سریعاً به ما اطلاع دهند.

مجتبی سرادقی اظهار کرد: تصاویر و ساعت دقیق سقوط هواپیما را نداشتیم، اما به ماهواره‌های برخی کشورها سفارش داده‌ایم که اگر از منطقه سقوط رد شدند به ما اطلاع دهند تا بتوانیم اطلاع رسانی صحیح را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که پس این امکان وجود دارد که محل دقیق سقوط هواپیما از طریق تصاویر هوایی مشخص شود، گفت: این امکان وجود دارد به شرطی که ماهواره‌ای از آن منطقه عبور کند به همین دلیل از کشورهای اروپایی و چین درخواست کردیم که اگر ماهواره‌هایشان چنین تصویری را رصد کردند سریعاً به ما اطلاع دهند.

معاون سازمان فضایی کشور گفت: این سازمان سامانه‌ای دارد که با کشورها ارتباط برقرار می‌کند به این معنا که در مواقع بحران کشورها از تصاویر یکدیگر استفاده می‌کنند.

سرادقی در پاسخ به این سؤال که آیا ستاد بحران استان‌های کهکیلویه و بویر احمد و اصفهان با شما در ارتباط هستند یا خیر؟ گفت: این ستادها در جریان فعالیت ما هستند و می‌دانند که اگر تصویری دریافت کنیم در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

*جزییات اقدامات گروه‌های یازده‌گانه بررسی سانحه هوایی یاسوج

معاون مدیرکل ایمنی پرواز سازمان هواپیمایی کشوری زیرساخت های قانونی و نحوه تشکیل گروه های یازده گانه بررسی سانحه هوایی پرواز تهران ـ یاسوج را تشریح کرد.

 حدود ساعت ۹ صبح روز گذشته پس از آنکه اعلام شد هواپیمای ای تی آر آسمان که از مهرآباد عازم یاسوج بود، از صفحه رادار محو شد، گمانه زنی ها سقوط آن را نشان می داد که در همان دقایق ابتدایی کمیته بررسی سانحه بر اساس قانون به صورت خودکار تشکیل شد هرچند که رئیس جمهور نیز دستورات لازم را برای وزیر راه و شهرسازی صادر کرد.

با این حال اگرچه این نخستین بار نیست که در کشور ما سانحه هوایی دردناک رخ می دهد و مطمئنا آخرین بار نیز نخواهد بود اما این نخستین بار است که کمیته بررسی سانحه قرار است شفاف  عمل کرده و نتایج بررسی ها را به رسانه ها مردم وافکار عمومی در همان زمان تشکیل کمیته اعلام کند.

به نظر می رسد بسیاری از مردم و رسانه ها از نحوه تشکیل کمیته بررسی سانحه و ۱۱ گروه تخصصی زیرمجموعه آن که هر کدام به طور تخصصی یک موضوع خاص را بررسی می کند، نداشته باشند. به همین منظور با مهرداد مسلمی معاون مدیرکل ایمنی پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، زیرساخت های قانونی تشکیل کمیته بررسی سانحه هوایی و نحوه فعالیت زیرگروه های آن به گفت وگو پرداخته ایم.

 مسلمی  درباره تشکیل کمیته بررسی سوانح هوایی اظهار کرد: وقتی سانحه ای اتفاق می افتد بر اساس قوانین بین المللی، کمیته ای باید تشکیل شود و در آن دستگاه هایی که درگیر سانحه هستند باید حضور داشته باشند. سازمان هواپیمایی کشور سازنده، کشور بهره بردار آن هواپیما و کشوری که آن سانحه در آن اتفاق افتاده باید در این کمیته حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: این کمیته بررسی سانحه هوایی، ۱۱ تیم اساسی زیرگروه دارد که به بررسی سانحه می پردازند. این تیم ها از مباحث علمی و عملیاتی گرفته تا شواهد انسانی و یافته های محیطی تا مباحث هواشناسی و تخصصی دیگر. بر اساس همین قانون جهانی، سال ۹۱ آیین نامه ای در هیئت دولت تصویب شد به نام آیین نامه بررسی سوانح جهانی که این آیین نامه همین مواردی که در دستورالعمل های جهانی آمده را به صرت یک آیین نامه به زبان فارسی مصوب کرده است.

معاون مدیرکل ایمنی پرواز سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در این آیین نامه که به تصویب هیئت وزیران رسیده، آمده است که کمیته بررسی سانحه با ۱۱ تیم اساسی و زیرگروه این کمیته متشکل از کارشناسان و دستگاه های مربوطه برای بررسی سوانح هوایی تشکیل می شود که نظارت آن به عهده عالی ترین مقام صنعت هوانوردی (رئیس سازمان هواپیمایی کشوری) است و این ۱۱ تیم شامل گروههای عملیات پرواز، هواشناسی، مراقبت پرواز، شاهدان عینی، ثبت دستگاه های پروازی سازه، موتور، سیستم ها، اسناد و مدارک، عوامل انسانی و گروه تجسس و نجات می شود.

وی تأکید کرد: بسته به نوع سانحه ای که اتفاق می افتد این ۱۱ گروه و تیم اساسی تشکیل می شود که بسته به نوع هر گروه تعداد اعضای آن متفاوت است تنها ارگانی که از طرف سازمان جهانی هواپیمایی کشوری مسئول بررسی سانحه  است، سازمان هواپیمایی کشوری است در این آیین نامه هم دقیقا به این موضوع اشاره شده است. ماده ۳ می گوید: سازمان هواپیمایی کشوری مسئول بررسی سوانح هوایی غیر نظامی در قلمروی خاک جمهوری اسلامی ایران می باشد و همکاری سازمان های ذی ربط در حین بررسی ماجرا الزامی است.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: بنابراین مسئول بررسی سازمان هواپیمایی کشوری است و بقیه دستگاه ها باید به آن کمک کنند و اینکه برخی دستگاه ها مانند ستاد مرکزی وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند می خواهند کمیته حقیقت یاب تشکیل دهند، قانونی نیست و باید ذیل سازمان هواپیمایی کشوری باشد. از نظر سازمان جهانی هواپیمایی تنها اظهاراتی سندیت دارد که از طریق سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و ضبط شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: این آیین نامه در تاریخ  ۳۰ مرداد سال ۹۱ و با استناد به ماده ۲۸ قانون سازمان هواپیمایی کشوری از سوی هیئت وزیران به تصویب رسیده است. این اسناد در ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) نیز ثبت شده است.

مسلمی درباره نحوه فعالیت زیرگروه ها و تیم های بررسی کننده سانحه گفت: به عنوان مثال یکی از تیم هایی که تشکیل می شود گروه مراقبت پرواز است این گروه باید آخرین تماس هایی که با برج مراقبت داشته و نیز آخرین گراف هایی که در تماس های آن به ثبت رسیده است را دریافت و طبقه بندی کند. گروه هواشناسی نیز باید وضعیت آب و هوای منطقه محله سانحه و گزارش های قبل و بعد آن را بررسی کند. گروه عملیات پرواز باید مسیری که هواپیما در آن پرواز کرده است را بررسی کند گروه شاهدان عینی نیز می بایست از عوامل و شواهد انسانی محل حادثه جست وجو و بررسی کند تا سانحه را تشریح کند و ببیند آیا به عنوان مثال هواپیما در آسمان آتش گرفته و سپس سقوط کرده است یا اینکه ابتدا سقوط کرده و سپس آتش گرفته است.

وی ادامه داد: گروه ثبت پروازی زمانی فعالیتش آغاز می شود که جعبه سیاه هواپیما یافت می شود و به بررسی صحبت ها و پیاده سازی نوارهای مکالمات پرداخته و اطلاعات SPR را بازخوانی می کند و مشخص می شود در هر ثانیه این چه اتفاقی افتاده است. گروه های سازه، موتور و عوامل انسانی نیز هر کدام وظایقی دارند که مثلا گروه عوامل انسانی به بررسی وضعیت کروی پروازی به خصوص خلبان و کمک خلبان در چه حالتی بوده اند اگر زنده مانده اند، با خود آنها مصاحبه گرفته می شود و اگر متوفی باشند و نیاز به کالبدشکافی است، نتایج آن را از پزشکی قانونی دریافت و بررسی کنند.

گروه تجسس و آتش نشانی هم این موضوع را بررسی می کند که آیا گروه های امدادرسانی در زمان سقوط کار خود را به نحو احسن انجام داده اند یا خیر؛ این کلیاتی است در این گروه های یازده گانه انجام می شود از طرف سازمان هواپیمایی هم یک نفر به عنوان ناظر بر انجام اقدامات این گروه ها تعیین می شود که این فرد باید پاسخگو باشد و سایر گروه ها نیز ذیل آن کار می کنند. این فرد باید تمام اقدامات را برای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تشریح کند.

معاون مدیرکل ایمنی پرواز سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در این سانحه اگرچه از نماینده شرکت سازنده ای تی آر برای حضور در گروه های بررسی سانحه دعوت شده است، اما بر اساس قوانین داخلی و بین المللی، نماینده سازمان هواپیمایی کشور سازنده (فرانسه) هم باید در کمیته بررسی سانحه حضور داشته باشد و آنچه وی اعلام می کند برای سازمان هواپیمایی کشور محل سانحه و ایکائو سندیت دارد.

*جعبه سیاه هواپیمای آسمان ۲۴ ساعته بازخوانی می شود

 معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این‌که در صورت پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای ATR آسمان ظرف مدت ۲۴ ساعت اطلاعات آن خوانده می‌شود اظهارات برخی کارشناسان مجهول‌الهویه را فرضیات آنها دانست.

*اظهارنظر دقیق پس از بررسی جعبه‌سیاه

 علیرضا منظری اظهار کرد: ELT سیستمی است که به ماهوار نصب می‌شود و سیگنال‌هایی که از آن ساطع می‌شود به ماهواره ارسال شده و محل وقوع سانحه را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: حالا این‌که این هواپیما چرا نمی‌تواند سیگنال‌های ELT را ارسال کند، باید هواپیما را پید ا. کرده و آنرا ببینند و بگویند علت چیست.

وی با بیان این‌که پیدا کردن هواپیما و جعبه سیاه آن با توجه به محل سقوط مقداری سخت است در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها درباره مناسب نبودن هواپیما‌های‌ای تی آر برای اقلیم آب و هوایی ایران گفت: این اظهارات را قبول ندارم. چرا هر کسی درباره این نوع هواپیما کلی‌گویی می‌کند؟

وی ادامه داد: ATR یک نوع هواپیمایی است که بر اساس استاندارد‌های روز دنیا در حال تولید است و در دنیا از آن استفاده می‌شود.

کارشناس حمل‌ونقل هوایی با یادآوری این‌که هواپیمایی‌ای تی آر حدود ۲۴ سال است که در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی پرواز می‌کند نشان می‌دهد هواپیمای مذکور می‌تواند در ایران پرواز کند، اظهار کرد: طبیعی است هر هواپیمایی ساخته می‌شود با توجه به استاندار‌ها در موقعیت‌های جغرافیایی با محدودیت مواجه می‌شود، یعنی در وضعیت خاصی در مسیر‌های خاصی نمی‌تواند پرواز انجام دهد.

منظری بیان کرد: این هواپیما هم مانند هر هواپیمای دیگری محدودیت‌هایی دارد و نمی‌تواند در مناطق گرمسیری با محدودیت‌هایی مواجه است که ایرلاین‌ها باید آنرا رعایت کند. ضمن این‌که این محدودیت‌ها مربوط به گرما می‌شود. حرف غیر کارشناسی است که می‌گویندبه درد اقلیم آب و هوایی ایران نمی‌خورد.

وی با تاکید بر این‌که چنانچه هواپیما استاندار‌های لازم را نداشته باشد سازمان هواپیمایی کشوری مجوز صلاحیت پرواز را نمی‌دهد، اظهار کرد: این هواپیما قاعدتا دارای گواهینامه صلاحیت پرواز بوده است.

وی در خصوص کاهش ارتفاع هواپیمای‌ای تی آر آسمان نیز گفت: طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد خلبان در نقاطی برای فرود با مرکز کنترل جهت کاهش ارتفاع هماهنگ می‌کند.

کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: در آن موقعیت هواپیما باید ارتفاع خود را از ۲۱ هزار پا به ۱۷ هزار پا کاهش می‌داد. آن چیزی که مشخص است از اطلاعات موجود تا قبل از ارتباط رادیویی هواپیمای، هیچ موردی را نشان نمی‌دهد که چه اتفاقی افتاده است.

منظری افزود: آن چیزی که مشخص می‌کندچه اتفاقی برای هواپیما روی داده، اطلاعات جعبه سیاه و موقعیت سقوط هواپیماست.

وی توضیح داد:‌کارشناسان فنی زمانیکه موقعیت افتادن هواپیما را ببیند می‌تواند درباره این‌که چه اتفاقی برای هواپیما افتاده، اظهارنظر کنند.

وی تاکید کرد:‌اظهارنظر‌ها درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR فرضیات اشخاص بوده و کارشناسی نیست. ارتباط رادیویی که هم‌اکنون ثبت شده این بوده که هواپیما در آن نقطه طبق دستورالعمل ارتفاع را تغییر می‌داد، اطلاع داده است و مرکز کنترل این اجازه را داده است.

وی بیان کرد:‌اطلاعات جعبه سیاه نشان می‌دهد چه اتفاقی قبل از وقوع حادثه روی داده است، اگر جعبه سیاه پیدا شود ظرف ۲۴ ساعت قابل خواندن است. اگر هواپیما مستقیم سقوط کرده باشد اجزای هواپیما راحتر پیدا می‌شود، اما اگر هواپیما به کوه برخورد کرده باشد پیدا کردن قطعات و جعبه سیاه آن مقداری مشکل است.

یکی از ابهامات بزرگ سقوط هواپیمای‌ای تی ار عدم ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT این هواپیماست که تاکنون هیچدام از مدیران هواپیمایی آسمان و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری درباره آن اظهارنظر نکرده‌اند.

* اعزام 2 بالگرد کهگیلویه و بویراحمد به پادنا و سی سخت

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: 2 فروند بالگرد امداد هوایی این استان برای یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده و همچنین اجساد جانباختگان احتمالی به منطقه پادنا و سی سخت اعزام شد.

جلال پوران فرد  گفت: 2 بالگرد فوریت های پزشکی هوایی از یاسوج و گچساران ساعت 7 و 10 دقیقه صبح امروز برای جست و جوی اجساد و یافتن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج به کوه ‌های پادنا و سی سخت اعزام شد.

وی اظهار کرد: اکنون مرکز eoc در حالت آماده باش کامل برای امدادرسانی بسر می برد.

وی همچنین گفت: لحظه به لحظه بر توده‌های پرفشار ابر در کوهستان های دنا افزوده می‌شود که این شرایط را برای ادامه فعالیت بالگردهای اورژانس دشوار کرده است.

گروه‌های امداد و نجات هوایی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان با بکارگیری چندین فروند پهپاد برای تصویربرداری، کوهنوردان زبده در کنار امدادگران زمینی در حال تلاش برای پیدا کردن لاشه هواپیمای ای تی آر هستند.

*آغاز پرواز بالگردها بر فراز دنا برای یافتن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج

 شرایط نامناسب جوی در اولین روز وقوع حادثه سقوط هواپیما در منطقه دنا کوه مانع از یافتن لاشه هواپیما شد و تلاش ها برای امداد رسانی بی نتیجه ماند اما هوای امروز منطقه آفتابی همراه با وزش باد شدید است و در ارتفاعات مه غلیظ وجود دارد و همین امر کار جستجوی گروه های امدادی را مشکل کرده است.

همچنین سگ های زنده یاب برای کمک به امدادگران به منطقه اعزام شده اند.

بر اساس برخی شنیده ها، گروه های تجسس محدوده سقوط هواپیما را شناسایی کرده اند و به دنبال یافتن لاشه هواپیمای ساقط شده هستند.

هواپیمای تهران - یاسوج ساعت 8 صبح دیروز یکشنبه از تهران به مقصد یاسوج پرواز کرد که دقایقی پس از پرواز از صفحه رادار حذف شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی این هواپیما در محدوده دهستان پادنای سمیرم در جنوب اصفهان سقوط کرده است و نیروهای امداد و مردم از صبح دیروز تا کنون در حال جستجو برای یافتن لاشه هواپیمای مذکور هستند اما تاکنون هیچ نشانه ای از لاشه این هواپیما یافت نشده است.

پادنا یکی از دهستان های سمیرم در دامنه رشته کوه های دنا است.

*جست‌وجوی لاشه هواپیمای تهران یاسوج آغاز شد

رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد: نیروهای امدادی با بسیج تمام امکانات، جستجوی خود را در روز دوم حادثه برای یافتن ردی از لاشه هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج ساعتی پیش آغاز کرده اند. جلال پوران فرد افزود: در این عملیات 40 دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 45 تیم جستجو و امدادی حضور دارند.

وی با بیان اینکه روز گذشته با وجود 10 ساعت تلاش، اثری از هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج دیده نشد گفت: عملیات جست و جوی هواپیما، مجدداً صبح امروز با مشارکت 15 تیم امدادی و جست وجو و گروه های محلی از سر گرفته شد.

پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح دیروز یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک ولی در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.

این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام اورژانس خبر سقوط این هواپیما در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم اعلام شد.

جست‌وجو برای یافتن جانباختگان احتمالی این سانحه هوایی پس از سقوط هواپیما آغاز شد و همچنان ادامه دارد.