۰ نفر

نقل قولی که کذب محض شد!

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۳۷
کد خبر: 248001
نقل قولی که کذب محض شد!

کشور درحالی برای قطع واردات بنزین خیز برداشته که از اظهارات برخی مسئولان آغاز واردات گازوئیل برداشت می شود. به طوریکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا بر بی‌کیفیت بودن گازوئیلی که در برخی کلان شهرها توزیع می شود تاکید کرد و از قول وزارت نفت اعلام کرد باید گازوئیل استاندارد وارد شود. نقل قولی که نفتی ها آن را کذب محض دانستند و اعلام کردند تولید گازوئیل با کیفیت در کشور پاسخگوی نیازمان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ـ در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک که ۲۶ دی ماه برگزار شد با تاکید بر اینکه برای دستیابی به هوای پاک باید اراده ملی به وجود آید، گفت: برای تامین آب پاک و غذای سالم نیز باید عزم ملی داشته باشیم. متاسفانه در شرایط فعلی وقتی شروط دستیابی به هوای پاک ظهور پیدا می‌کند همه پا پس می‌کشند. وزارت نفت اعلام می‌کند که نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند و می‌گوید گازوئیل استاندارد وارد کنید.

 گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیر استاندارد است

وی با اشاره به ضرورت تامین سوخت استاندارد برای خودروهای دیزلی اظهار کرد: برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چند میلیون تومان هزینه می‌شود اما چون سوخت نامناسب است این فیلتر در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود. متاسفانه در شرایط حاضر گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیر استاندارد است. در شرایطی که وزارت نفت نمی‌تواند گازوئیل استاندارد تولید کند اصلا نباید گازوئیل تولید کند. دو سوم آلودگی شهرهای بزرگ از جمله تهران مربوط به خودروهای گازوئیل سوز فرسوده است. این خودروها باید جایگزین شوند. در حال حاضر شاهد تردد کامیون ۴۵ ساله در تهران هستیم.

سخنان کلانتری زمزمه های واردات گازوئیل را بر سر زبان ها انداخت، شائبه‌ایی که سعید مداح مروج، مدیرهماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی آن را کذب محض دانست و بر استادارد بودن گازوئیل تولیدی کشور تاکید کرد.

تولید گازوئیل استاندارد را می‌توان با سند ثابت کرد

مروج درمورد غیر استادارد بودن گازوئیل توزیعی در کلان شهرها توضیح داد: ممکن است انتقال گازوئیل استادارد در مقاطعی به دلایل مختلف از طریق خطوط امکان پذیر نباشد که این اتفاق بسیار نادر است. در حال حاضر میزان تولید نفت گاز استاندارد یورو متناسب با نیاز هشت کلان شهر کشور است و واحدهای تولید گازوئیل پالایشگاه ها به طور پیوسته در سرویس هستند.

وی با تاکید بر اینکه ادعایی مبنی بر اینکه نفت‌گازی که در کلان شهرها توزیع می‌شود منطقی نیست، اظهار کرد: گازوئیلی که در هشت کلان شهر توزیع می شود کاملا استاندارد است و می‌توان این ادعا را طبق برنامه‌ها و جداولی که موجود است اثبات کرد. ممکن است در مقطعی که از گازوئیل این شهرها نمونه برداری شده است بر حسب تصادف یکی از واحدهای تولید کننده دچار مشکل بوده یا همکاران پخش نتوانستند محموله را به مقصد مورد نظر برسانند و گازوئیلی که توزیع شده در آن روز خاص استاندارد نبوده.

درخواست واردات گازوئیل از سوی وزارت نفت کذب محض است

مدیرهماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی  درمورد اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه وزارت نفت اعلام کرده باید گازوئیل استاندارد وارد شود، گفت: نمیدانم این موضوع را از چه منبعی گفته اند اما این مطلب صحت ندارد و کذب محض است. برای اثبات حرف من می توانند از واحدهای تولید کننده نمونه بگیرند و در مراکز داخل یا خارج از کشور آزمایش کنند تا مطمئن شوند.

جزییات تولید گازوئیل در پالایشگاه های کشور

مروج درمورد میزان گازوئیل استانداردی که در کشور تولید می شود توضیح داد: در حال حاضر در پالایشگاه تهران روزانه ۹ تا ۱۱ میلیون، در پالایشگاه اراک روزانه ۱۱ میلیون لیتر، در پالایشگاه لاوان روزانه حدود سه میلیون لیتر و در پالایشگاه اصفهان که توان تولید سه میلیون لیتری وجود دارد روزانه یک و نیم تا دو میلیون لیتر گازوئیل استاندارد تولید می شود.

وی درمورد تولید نفت گاز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز اظهار کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس واحد تولید نفت گاز دارد و از آنجایی که خوراک این پالایشگاه معیانات گازی است میزان گوگرد نفت گاز تولیدی این پالایشگاه کم تر از ۲۰۰۰ پی پی ام است. انتظار می رود واحد تصفیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا آخر سال به بهره برداری برسد و درصورتی که این اتفاق رخ دهد حدود ۶ تا ۷ میلیون لیتر گازوئیل به ناوگان سوخت یورو اضافه می‌شود.

اظهارات ضد و نقیض مسئولان نشان می‌دهد همه نهادهای مربوطه به نحوی سعی می کنند انگشت اتهامی که در مورد آلودگی هوا به سویشان نشانه رفته را رد کنند و با انداختن توپ دلایل آلودگی هوا در زمین یکدیگر از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند. به طوریکه یک سازمان با اطمینان از وزارت خانه ایی نقل قول می کند و در مقابل مقامات مربوطه این اظهار نظر را کذب محض می دانند و ادعا می کنند صحت اظهارات خود را با سند اثبات خواهند کرد.