۰ نفر

احتمال افزایش سهمیه اعزام حجاج ایرانی

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 247224
احتمال افزایش سهمیه اعزام حجاج ایرانی

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به دیدارش با وزیر حج عربستان گفت: تفاهم نامه حج سال ۹۴ تا پایان هفته آینده به امضا خواهد رسید و با توجه به محدودیت فضای مسجدالحرام، احتمال افزایش سهمیه اعزام حجاج ایرانی وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سعید اوحدی در خصوص روند عملیات عمره گفت: عملیات عمره در جریان است و بر اساس گزارش‌های کارشناسان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری امسال با شرایط بهتری نسبت به سال گذشته مواجه هستیم.

او گفت: هرساله در این فصل برای ارزیابی عملیات عمره سفری به عربستان داریم تا بصورت میدانی مسائل را مورد بررسی قرار دهیم و آسیب‌ها و مشکلات موجود را چاره اندیشی و رفع کنیم که در این سفر نیز از بخش‌های اجرایی و ستاد‌های عملیاتی بازدید خواهیم کرد.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: هدف اصلی سفر به عربستان امضای تفاهم نامه‌ای بود که هرساله میان مسوولان حج کشور‌ها با وزارت حج عربستان به امضا می‌رسد.

فضای مذاکرات با سعودی‌ها مثبت بود

رییس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به دیدار با وزیر حج عربستان گفت: با توجه به تلاش‌هایی که استکبار برای ایجاد فضای تفرقه در جهان اسلام صورت می‌دهد، فضای مذاکرات با سعودی‌ها فضای مثبتی بود.

او گفت: وزیر حج کشور عربستان و نماینده وزارت خارجه آن کشور، شروع عملیات عمره در دهه اول ماه صفر را نشانگر نظمی جامع در زائران ایرانی توصیف کرده و خدمات اجرایی به زائران از سوی طرف ایرانی را مطلوب ارزیابی کردند.

اوحدی ادامه داد: در این جلسه با تاکید بر اینکه متوسط سن زائران ایرانی بالای ۶۰ سال است که این عدد بالا است، بر فراهم آوردن مطالبات زائران بویژه در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی کشور عربستان تاکید شد، با توجه به اینکه زائران ۳۰ تا ۳۲ روز را در سرزمین وحی حضور دارند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما فقط ماموریت مدیریت ۶۴ هزار زائر ایرانی را در حج به عهده داریم، ولی طرف سعودی باید حجاج همه کشور‌ها را در عملیات حج مدیریت کند، گفت: با توجه به این مساله وجود برخی مسائل قابل پیش بینی است که راهکار آن تنها تعامل و همکاری میان ما و طرف سعودی است.

تخلفی در میان زائران عمره وجود ندارد

رییس سازمان حج و زیارت گفت: وزیر حج عربستان تاکید کرد با توجه به نظمی که در زائران ایرانی وجود دارد، هیچ زائر ایرانی در عربستان زندانی نیست و نماینده وزیر خارجه عربستان نیز اعلام کرده که در بین زائران ایرانی در عمره هیچ متخلفی نداریم که این مسائل شاخصی برای موفقیت عملیات عمره است.

اوحدی با اشاره به اینکه سال آینده آخرین سال اجرای پروژه توسعه مسجدالحرام است، گفت: سهمیه زائران ایرانی در حج سال آینده نیز همان ۶۴ هزار نفر خواهد بود و با توجه به اینکه فضای مسجدالحرام با توجه به طرح توسعه کمتر شده است، قطعا افزایشی در سهمیه حجاج نخواهیم داشت.

اوحدی گفت: همچنین امکانات خوبی در منا و عرفات برای زائران فراهم شده است و فرودگاه مدینه نیز تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و توسعه فرودگاه جده نیز بزودی در برنامه است.

آغاز ثبت نام کاروان‌های حج ۹۴

رییس سازمان حج و زیارت گفت: امروز ثبت نام در کاروان‌های حج سال ۹۴ آغاز شده است و امیدواریم در مدت زمان هفت ماهه باقیمانده تا عملیات حج بتوانیم زمینه را برای آموزش مطلوب زائران و بستر مناسب معنوی و فرهنگی آنان فراهم آوریم.

وی ادامه داد: مرکز پزشکی حج نیز برای خدمات دهی به حجاج آماده است و بزودی معاینات حجاج آغاز خواهد شد.

وی گفت: جلسات کارشناسی هیات اعزامی به عربستان از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و در این جلسات مسائلی از جمله بستن برنامه پروازها، مقررات پروازی و فرودگاه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت، همچنین مرکز پزشکی حج و زیارت نیز با هلال احمر عربستان جلساتی برگزار خواهد کرد.

اوحدی در خصوص زمان امضای تفاهم نامه حج سال ۹۴ گفت: جلسه در سطح مسئولان عالی رتبه دو کشور روز گذشته برگزار شده و امیدواریم پس از برگزاری جلسات کارشناسی، تفاهم نامه حج سال آتی ظرف هفته آینده به امضا برسد.

اوحدی در خصوص روند عملیات عمره نیز گفت: شرایط بصورت نسبی نسبت به سال گذشته بهتر است و مشکلات موجود نیز رصد و آسیب شناسی می‌شود و موارد لازم را با طرف سعودی مطرح خواهیم کرد.