۰ نفر

انتقادات وزیر بهداشت از بودجه نظام سلامت؛

قاضی‌زاده: پول نداریم، قانون تصویب نکنیم/ هرچه می‌خواهند بدهند، اما کاغذی نباشد

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۹
کد خبر: 246737
قاضی‌زاده: پول نداریم، قانون تصویب نکنیم/ هرچه می‌خواهند بدهند، اما کاغذی نباشد

وزیر بهداشت ضمن اشاره به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تاکید کرد: مهم‌تر از تصویب قانون، اجرای آن است و اگر پول نداریم، قانونی تصویب نکنیم.

سیدحسن هاشمی در همایش بزرگداشت روز پرستار که صبح امروز برگزار شد، ضمن درود به روح شهدای پرستار،  اظهار کرد: امیدوارم رئیس سازمان نظام پرستاری و معاون پرستاری موضوع شهید خدمت نامیدن شهدای پرستاری را پیگیری کنند؛ چه آنهایی که به تازگی شهید شده‌اند و چه کسانی که سال‌های قبل جان خود را از دست داده‌اند، باید حقوق‌شان استیفا شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وی ادامه داد: ما در مسیری قدم می‌زنیم که پیمودن آن جز با دانش امکان‌پذیر نیست و نباید از استانداردهای خود کوتاه بیاییم. همچنین نباید اجازه دهیم کمیت‌گرایی در پرستاری به اصل موضوع این حرفه آسیب زند.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: صبوری، مقاومت، صلابت و متانت بخشی از کار پرستاری است که به آن افتخار می‌کنیم. می‌توان گفت که مشاغل حوزه علوم پزشکی ویژه هستند و در تمام جوامع احترام ویژه‌ای برای این شغل‌ها در نظر گرفته می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه نباید در حوزه آموزش پرستاری به آنچه داریم، قانع شویم، افزود: در حال حاضر ۱۹۳ دانشکده پرستاری و ۶۰ هزار دانشجو و استاد پرستاری در کشور حضور دارند. حدود ۱۴۰ هزار پرستار نیز مشغول به کار هستند و بخش عمده‌ای از نیازهای این حوزه را با همه محدودیت‌ها و مشکلات برطرف می‌کنند و رفع بعضی از آنها هم در توان ما نیست.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مطالبات پرستاران، قبل از پایان سال جاری پرداخت شود.

هاشمی اضافه کرد: ما حتما باید رویکرد صرفه جویی را در برنامه‌های خود تا جایی که به سلامت مردم آسیب نزند، مد نظر قرار دهیم. برای ادامه مسیر هیچ راهی به جز همدلی و همراهی نیست. من خدا را شاکر هستم که جامعه پرستاری بالاخره کنار یکدیگر قرار گرفتند.

اجازه ندادیم وزارت بهداشت به شیوه سیاسیون اداره شود

هاشمی تاکید کرد: ممکن نیست کا دولت و وزارتخانه‌ها بدون همکاری مردم و صنف‌ها به سرانجام برسد. پیش از ریاست جمهوری آقای روحانی به رئیس سازمان نظام پزشکی حتی اجازه داده نمی‌شد در مورد مشکلات‌شان درد دل کنند. ما تا جایی که توانستیم اجازه ندادیم که وزارت بهداشت به شیوه سیاسیون اداره شود. این وزارتخانه تخصصی است و از هر کسی با دین یا بی‌دین و یا حتی دشمنان‌مان مراقبت می‌کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه صنف پرستاری امکان ندارد بدون کمک دولت و مجلس به اهداف ملی خود برسد، بیان کرد: در حال حاضر شرایط کشور آنطوری که در خلوت یا آشکار می‌گوییم نیست. گاهی افراط و خودزنی می‌کنیم. نباید کفران نعمت کرد. باید به نعمت‌هایی که داریم اعتراف کنیم و در کنار آن مشکلات خود را نیز بگوییم.

پول نداریم، قانون تصویب نکنیم

هاشمی تاکید کرد: بحث‌های داخل خانواده نباید به تریبون‌ها کشانیده شود. باید شرایطی ایجاد کنیم که بتوان مطالبات را مطرح کرد. یکی از مطالبات حوزه پرستاری تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، در این باره باید گفت که مجلس هر چقدر بخواهد، قانون تصویب می‌کند، اما اجرای آن مهم است. نباید مردم را مقابل خود و دولت قرار دهیم و اگر پولی نداریم، قانون تصویب نکنیم.

وی افزود: بی‌عدالتی در نظام پرداخت از ۳۰ سال پیش شروع شده است، ایکاش مدل ظالمانه فی فور سرویس  راه نمی‌افتاد. در آن زمان سراغ این موضوع رفتند که بیمارستان‌ها با محوریت افراد و روش خودگردانی بیمارستان‌ها اداره شود. ما این روش را نمی‌پسندیم اما تغییر آن نیز کار ساده‌ای نیست.

وزیر بهداشت همچنین پیشنهاد داد: اگر دولت بتواند سال آینده طرحی که مورد نظر رئیس جمهور نیز است را اجرایی کند، ما می‌توانیم اعتبارات مربوط به حوزه سلامت را در هر استان در اختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی بگذاریم و بگوییم با آن پول باید خدماتی بیشتر از سال قبل ارائه شود. تا امروز ۳۰۰ راهنمای بالینی تدوین شده اما پول دست بیمه است و این در حالیست که اگر نیروها همکاری نکنند، این راهنماهای بالینی اجرا نمی‌شود.

سازمان برنامه و بودجه بگوید که وزارت بهداشت در سال ۹۷ چقدر پول دارد؟

وزیر بهداشت با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه به ما بگوید در سال ۹۷ چقدر پول داریم، تاکید کرد: توقع نداریم پول زیادی به ما بدهند، هر چه می‌خواهند بدهند، اما کاغذی نباشد. آنچه روی کاغذ درباره منابع نوشته می‌شود با آنچه به دستمان می‌رسد زمین تا آسمان فرق دارد.

شرکایمان مردانگی کنند و به قول‌شان عمل کنند

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: پیامی که گروه پزشکی به جامعه می‌دهد به جز احترام به مردم و محبت به آنها نباشد. امیدواریم در دولت دوازدهم شرکای ما مردانگی کنند و به قول خود عمل کنند. رشته‌های پزشکی چهار درصد دانشکده‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اما ۳۸ درصد تولید علمی را بر عهده دارند. با این وجود مسئولیت مراقبت از سگ ولگرد تا موش و خرگوش بر عهده مسئول بهداشت و درمان است.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم گرامیداشت روز پرستار و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که مصوب مجلس است، اعتبار مالی ندارد، تاکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که این قانون را مطالعه کند. مجلس قوانینی تصویب کرده که باید اعتبار آن هم تصویب شود و بین مردم انتظار ایجاد نشود. وظیفه شورای نگهبان نیز این است که در این زمینه نظارت کند و قوانینی را تصویب کند که بار مالی آن را بتواند تحمل کند.

وی افزود: امسال پیشنهادی برای بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری در دولت نبود. پیشنهاد آن نیز در کمیسیون تلفیق تصویب نشد که تصور می‌کنم مربوط به تامین منابع باشد.

درخواست از دولت و مجلس برای تامین نیروی پرستاری

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنف را کمبود نیرو دانست و گفت: پرستاران با فشار کاری بالایی نیز روبرو هستند. در خصوص استخدام این نیروها ما از دولت و مجلس مطالبه داریم؛ به خصوص اینکه 24 هزار تخت بیمارستانی راه‌اندازی شده و نیازمند تامین پرستار است. نیروی پرستاری نه در حد استانداردهای بین‌المللی بلکه به اندازه حداقلی باید برای ما تامین شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود پرستار، بخشی از خدمات توسط خود مردم انجام و پرستاران کار چند نفر را متقبل می‌شوند. همچنین اعلام کردیم که مطالبات معوق شش ماهه اول امسال نیروهای پرستاری به صورت یکجا تا دو ماه آینده پرداخت می‌شود.

بودجه 97، کاغذی نباشد

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه امیدواریم بودجه سال آینده کاغذی نباشد، تصریح کرد: اگر بودجه سال آینده یک سوم بودجه امسال نیز باشد همان مقدار مصوب پرداخت شود تا بتوانیم حوزه دارو، پزشکی و پرستاری را حمایت کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نظام پرداخت عادلانه نیست،‌ گفت: امیدوارم با کمک صنف تدابیری اتخاذ شود تا این بی‌عدالتی برطرف شود.

وزیر بهداشت در خصوص عوارض همپوشانی بیمه‌ها نیز توضیح داد و گفت: اگر یک نفر دو دفترچه بیمه داشته باشد، هزینه اضافه‌ای به سیستم وارد می‌شود. منابع مالی باید در یکجا تجمیع شوند و همه با یک دفترچه واحد یا کد ملی خدمت دریافت کنند. ما قانونی برای این موضوع داریم، اما در اجرا ضعیف عمل کرده‌ایم.