۰ نفر

بلاتکلیفی پلاسکو

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۷:۳۶
کد خبر: 246065
بلاتکلیفی پلاسکو

یک سال از حادثه پلاسکو گذشت؛ حادثه تلخی که به درگذشت بیش از ۲۰ شهروند ایرانی از جمله ۱۶ آتش نشان انجامید. این حادثه که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرد زمینه ساز بحث‌های متنوعی در مورد ایمنی ساختمان‌ها شد.

 به‌طور کلی چند موضوع از جمله ایمنی پایین ساختمان‌ها، قصور در نظارت و همچنین بحث امداد رسانی و فرماندهی عملیات امداد و نجات از پر بحث‌ترین مباحث در رابطه با حادثه پلاسکو بود. یک سال بعد از این حادثه و در حالی که در پایان هفته گذشته سالگرد قربانیان این حادثه تلخ برگزار شد، رئیس بنیاد مستضعفان وعده تازه‌ای درباره ساخت ساختمان جدید پلاسکو داد و از طرف دیگر، تعدادی از مسئولان اظهار نظراتی درباره این حادثه انجام دادند. همزمان خانواده قربانیان پلاسکو و همچنین آتش نشانان سخنانی درباره این حادثه داشتند که در رسانه‌های مختلف بازتاب یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، سی ام دی 95در حوالی صبح ساختمان پلاسکو به یک باره فروریخت و 560 واحد صنفی نابود شد. در آن روز پلاسکو بعد از سه ساعت و 30 دقیقه سوختن در حالی فروریخت که هنوز تعداد زیادی آتش‌نشان در حال مهار آتش‌سوزی در بیرون و داخل ساختمان بودند. ایزدی، یکی از آتش نشانان درباره آن فاجعه گفت: «در محل وقتی سقف فروریخت، همه چیز از هم پاشید. ما دستور تخلیه را نشنیدیم، چند نفر در کنارم زیر آوار ماندند و صحنه‌‌های بدی را می‌دیدم. روز گذشته مراسم اولین سالگرد شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو در قطعه 50 «شهدا» برگزار شد. باید دانست که کلانشهری همچون تهران ساختمان‌های بی ضابطه و بدون توجه به اصول ایمنی کم ندارد و همین فاجعه پلاسکو می‌تواند تلنگری برای تک تک افراد جامعه و مسئولان امر در ارتقای ایمنی باشد.

خانواده‌های شهدای پلاسکو درپی احقاق حق

یک‌سال از حادثه پلاسکو گذشت و داغ خانواده‌های شهدای آتش‌نشان هنوز تازه است. هنوز هم آن روزهای پراسترس و انتظار در خاطره‌ها مانده است که در چه شرایطی گذشت، اما حالا یک سال از آن فاجعه گذشته و خانواده شهدای پلاسکو از انتظارات و خواسته‌هایشان می‌گویند. مینا احمدزاده، همسر شهید امینی درباره پیگیری‌هایی که در طول یک‌سال گذشته درباره پرونده پلاسکو انجام داد، گفت: اگر از دادسرا و پیگیری‌هایی که انجام دادیم بخواهم بگویم، تقریبا هیچ‌اتفاقی تاکنون نیفتاده است. همچنین میثم سلطانی، برادر شهید سلطانی نیز به اظهار نظری درباره اعلام مقصران حادثه اشاره کرد و گفت: در دادگاه می‌گفتند که اگر متهمان مشخص شوند باز هم کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم زیرا نه زندان دارند و نه قصاص، اینها فقط انفصال از خدمت می‌شوند و دیه باید پرداخت کنند. حسین آقایی، پدر شهید آقایی نیز در مورد مجازات مقصران گفت: اینکه چگونه می‌شود مقصران را مجازات کرد مهم نیست. ما حرفمان این است که مقصر را مشخص کنند تا ما حداقل بدانیم کیست. همسر شهید امینی در این مورد که درباره آخرین وضعیت پرونده به او چه گفته‌اند، اظهارکرد: به ما گفتند هنوز بعضی از سازمان‌هایی که باید گزارش‌هایشان را بدهند این کار را نکرده‌اند. می‌گویند ما باید کاملا بررسی کنیم و یک‌دفعه نظر نهایی را اعلام کنیم تا دیگر مشکلی در رأی نباشد که کسی بخواهد اعتراض کند. او درباره اینکه آیا مسئولان جدید شهرداری و شورای شهر جدید دیداری با خانواده‌ها داشتند یا خیر، اظهار کرد: تا هفته پیش از اعضای شورای شهر و تیم جدید مدیریت شهری کسی سراغ ما را نگرفت. البته شهردار منطقه‌ای که محل زندگی خانواده‌ماست به خانواده‌مان لطف داشته و بعد از حادثه به ما سر می‌زند.

وعده جدید برای ساخت پلاسکو

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تمام مقدمات و تفاهم‌ها با نهادهایی چون شهرداری و قوه‌‌قضائیه فراهم آمده است، گفت: به‌محض صدور مجوزها عملیات اجرایی ساختمان پلاسکو آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم این زمان دهه‌فجر باشد. محمد سعیدی‌کیا اظهارکرد: از همان روزهای ابتدای وقوع سانحه ساختمان پلاسکو اعلام کردیم که ساختمان جدید پس از اخذ مجوزها در طول دو سال ساخته می‌شود. اوادامه داد: در این مدت که ساخت ساختمان جدید را دنبال می‌کردیم موضوعات موجود از جمله تهیه ساختمان برای استقرار کسبه پلاسکو را پیگیری کردیم و در نهایت ساختمان پاساژ نور برای استقرار کسبه ساختمان پلاسکو انتخاب شد و اجاره هفت‌ماه ساختمان را هم پرداخت کردیم. رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه سطح و سطوح مساحت مفید و مشاع ساختمان چیزی حدود ۵۶هزار مترمربع است، گفت: این ساختمان چیزی حدود ۴۰هزار مترمربع پارکینگ است که مجموعا ساختمان جدید پلاسکو در مساحت ۱۰۰هزار متر مربع زیربنا ساخته می‌شود.

تصمیم‌گیری درباره تحویل واحدها به کسبه

به گزارش ایسنا، رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به این سوال که چه کسی تصمیم می‌گیرد کدام واحد به کدام کسبه تحویل داده شود، گفت: شورای ساختمان ارتباط بین ما و کسبه است. قاعدتا ساختمان جدید دیگر ۱۴طبقه نیست، بنابراین نمی‌توانیم واحدی در طبقه ۱۴به کسبه‌ای که قبلا در آنجا غرفه داشته تحویل دهیم.

شهدای پلاسکو و تصمیم‌گیری بنیاد شهید

یکی از درخواست‌های خانواده‌های شهدای پلاسکو از مسئولان این است که شهید آنها زیر نظر بنیاد شهید قرار بگیرد. این در حالی است که رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه «شهید» خوانده شدن جان‌باختگان حادثه پلاسکو در حیطه اختیارات شورا و شهرداری نیست، گفت:‌ تصمیمات باید توسط بنیاد شهید گرفته شود و تجهیزات آتش‌نشانی که در حادثه پلاسکو دچار آسیب شده بود نیز جایگزین‌ می‌شود. زهرا صدراعظم نوری درباره تامین تجهیزات سازمان آتش‌نشانی که در حادثه پلاسکو تخریب شده یا از بین رفته بود، افزود: بعد از حادثه پلاسکو به دلیل اقداماتی که سازمان آتش‌نشانی در صحنه حادثه انجام داده بود، تجهیزات سازمان دچار تخریب شده بود. او درباره تحقق وعده‌هایی که به خانواده‌های شهدای آتش نشان دادند، گفت: وعده‌هایی که داده شده بود محقق و پرداخت‌های قابل توجهی به خانواده آتش‌نشانان صورت گرفته است.

الهام از سند پلاسکو

یک عضو شورای شهر تهران از دستگاه‌های متولی در کشتیرانی خواست که خانواده‌های جان باختگان سانچی را فراموش نکنند و با الهام از سند پلاسکو به این خانواده‌ها رسیدگی کنند. احمد مسجدجامعی با بیان اینکه حادثه سانچی مشابه حادثه پلاسکو بود، گفت: بعد از حادثه پلاسکو شورای شهر اسنادی را تنظیم کرد که در راستای حمایت از خانواده‌های ‌آسیب دیده بود. او با بیان اینکه حمایت از خانواده‌های جان باختگان می‌تواند در راستای تسکین آلام آنها موثر باشد، تاکید کرد: بعد از حادثه پلاسکو مصوباتی در شورای شهر داشتیم که با اجرای آنها توسط شهرداری تهران رضایت نسبی خانواده‌ها حاصل شده است. عضو شورای شهر تهران در تشریح مصوبات شورای شهر در پی حادثه پلاسکو گفت: در این مصوبه شهرداری را ملزم کردیم که یکی از بستگان درجه یک جان باختگان اعم از فرزند، همسر و... در دستگاه مربوطه که همان شهرداری تهران بود استخدام شود و همچنین شهرداری ملزم شد در راستای تامین مسکن به خانواده‌ها کمک کند. همچنین حقوق دریافتی خانواده آتش نشانان بر پایه سال شهادت نباشد و هر سال افزایش یابد که این تصمیمات موجب رضایتمندی خانواده‌ها شده است.

تدبیرم آرزوست

نماینده مردم تهران در مجلس درباره فاجعه پلاسکو  می‌گوید: یک سال از رخداد تاسف‌برانگیز پلاسکو می‌گذرد. از پس آن، تاکنون حوادث دلخراشی رخ داده که تیتر ایرانم تسلیت را بر پیکره این میهن قرار داده و در کنار مصائبی که بر این مردم در سختی معیشت روزگار وارد شده است، این حوادث و رخدادها رنج را مضاعف کرده است. سیده فاطمه ذوالقدر می‌افزاید: تسلیت و همدردی مسئولان ذیربط در روزهای حوادث زیاد بوده و هست، قول‌هایی داده شد برای کاهش آلام، اما گذر زمان ظاهرا نه تنها آن وعده‌ها را به فراموشی سپرد، بلکه تدبیری برای سایر بناهای مشابه هم صورت نگرفت. به گفته او سال گذشته ستاد شناسایی دلایل آن موضوع و آسیب شناسی موقعیت‌های مشابه شکل گرفت و شهرداری قول داد به صورت عاجل به موضوع ورود کند، اما کمی آن طرف‌تر از پلاسکو علاءالدینی را داریم که در مثل و قصه‌ها همیشه خود ناجی داشته اما این بار کسی در هیبت ناجی علاءالدین ظاهر نشده و سرمایه‌های مردم در این پاساژ عظیم و به دور از اصول ساخت‌و‌ساز انباشت گردیده که هر آن می‌تواند معضلی دیگر را پدیدار کند. این نماینده مجلس می‌گوید: با توجه به تحولاتی که در مدیریت شهرداری و شورای شهر صورت گرفته انتظار می‌رود تدبیر و درایتی را به کار بسته و آسیب شناسی بناهای فرسوده و غیراصولی شهر تهران انجام شود و برنامه ریزی عملگرایی در این راستا به کار بندیم تا علاج واقعه قبل از وقوع صورت پذیرد.