۰ نفر

حل مشکل آلودگی هوا در گرو اراده ملی!

۲۲ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۲۶
کد خبر: 244248
حل مشکل آلودگی هوا در گرو اراده ملی!

مدیر کل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با اشاره به معضل آلودگی هوا گفت: نزدیک به شش دهه است که این پرسش برای شهروندان تهرانی مطرح است؛ مبنی بر اینکه چه زمانی آلودگی هوا برطرف می شود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد درویش با بیان اینکه نیازمند یک اراده ملی برای حل مشکل آلودگی هوا هستیم، گفت: تا زمانی که مردم یک مدیریت جمعی واحد و هدفمند و یک اراده ملی برای حل مشکل آلودگی هوا نبینند که به وجود آمده، آلودگی هوا وجود خواهد داشت. متاسفانه مقامات مسئول در این حوزه سازمان محیط زیست، شهرداری، وزارت کشور، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش مسئولیت‌ها را به همدیگر پاس می‌دهند و تا زمانی که مردم یک مدیریت جمعی واحد و هدفمند و یک اراده ملی برای حل مشکل آلودگی هوا نبینند، پاسخ به پرسش بالا منفی است و نمی‌توان دورنمای صریحی را برایش تصویر کرد.

وی با ابراز امیدواری از نسبت به ایجاد مطالبه‌گری بین شهروندان برای حل مشکل آلودگی هوا، اظهار کرد: امیدوارم این مطالبه را خود مردم ایجاد کنند و رسانه‌ها آن را تقویت کنند و همانطوری که در مورد تغییرات و نوسانات قیمت تخم مرغ تا صحن بهارستان، نمایندگان واکنش نشان می‌دهند نسبت به آلودگی هوا هم واکنش نشان دهند.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: اگر نمایندگان برای تصویب لایحه مقابله با آلودگی هوا سه سال وقت نگذارند و نگویند فرصت نداشته‌ایم تا به آن برسیم، مطمئن هستم که این مشکل حل خواهد شد. چون در کشور‌هایی که به مراتب از ما فقیرتر بودند و به اصطلاح جهان سومی بودند مانند کلمبیا و مکزیک، در کمتر از هشت سال توانستند این مشکل را حل کنند پس ما حتما می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

درویش راهکار‌هایی که مسئولان برای رفع معضل آلودگی هوا ارائه می‌دهند به عنوان مسکن دانست و متذکر شد: اینکه برای حل مشکل آلودگی هوا پیشنهاد می‌کنیم مدارس تعطیل باشد، طرح زوج و فرد را اجرا می‌کنیم و یا ادارات را تعطیل می‌کنیم و هر سال امیدواریم تا باد بوزد و مشکل ما حل شود، این‌ها همانند مسکن هستند و ما فقط درد را فراموش می‌کنیم.

وی که در رادیو صحبت می‌کرد، مشکل اصلی را تعداد خودرو‌ها در معابر عمومی شهر تهران مطرح کرد که شش برابر ظرفیت است و در ادامه گفت: ما با بهبود کیفیت خودرو‌ها حتی با برقی و هیبریدی کردن همه خودرو‌های موجود در تهران نمی‌توانیم مشکل ترافیک را حل کنیم. متاسفانه در شرایطی که هنوز ۲۰ میلیون ساعت از وقت تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود، به دنبال راه‌حل‌های مسکنی می‌رویم.

این کارشناس حوزه محیط زیست در پایان تاکید کرد: باید تمام بودجه‌ها را برای گسترش حمل و نقل ریلی و ایجاد معابر ایمن برای دوچرخه سواری، مسیر‌های ایمن پیاده‌روی و بهبود سامانه اتوبوسرانی بی. آر. تی بگذاریم، آن وقت خواهید دید مردم داوطلبانه خودرو‌های شخصی خود را کنار می‌گذارند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.