۰ نفر

۳۰درصد دشت‌های کشور درگیر زمین‌لرزه خاموشند

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۳۰
کد خبر: 243238
 ۳۰درصد دشت‌های کشور درگیر زمین‌لرزه خاموشند

مشاور رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه فرونشست زمین به نوعی زمین لرزه خاموش تلقی می شود، گفت: ۳۰درصد دشت های کشور با فرونشست زمین مواجهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود مرسلی با بیان اینکه در بعضی دشت ها زنگ خطر به صدا درآمده است، خاطرنشان کرد: مرگ آبخوان برگشت پذیر نیست.

وی با اشاره به وجود 609 محدوده مطالعاتی در دشت های کشور، گفت: دشت های میناب هرمزگان، زرند کرمان، مهیار اصفهان و ورامین در استان تهران از جمله دشت هایی هستند که فرونشست زمین با چشم قابل مشاهده است.

وی با بیان اینک دشت های آذربایجان شرقی کمتر در معرض فرونشست هستند، خاطرنشان کرد: فرونشست زمین موجب تخریب شریان های حیاتی و سیستم های خدماتی در شهرها می شود.

مرسلی با اشاره به اینکه در فرونشست زمین تراکم آبخوان ها افزایش یافته و تخلل کمتر می شود، گفت: در این وضعیت وزنی که توسط آب و خاک تحمل می شد، اکنون فقط توسط خاک تحمل می شود.

وی گفت: در صورت فرونشست زمین حتی اگر بارندگی هم افزایش یافته و برداشت آب کم شود، شرایط به وضعیت عادی برنمی گردد.

مشاور رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: هر چند فرونشست زمین تاثیر مستقیم در زمین لرزه ها ندارد، ولی به هر حال موجب افتادگی زمین می شود و از این رو به زمین لرزه خاموش مشهور است.

فرونشست می تواند در اثر پدیده های طبیعی زمین شناسی مانند زمین لرزه، انحلال سنگ های گچی، نمکی یا آهکی، آب شدن یخ ها و حرکت آرام پوسته و خروج گدازه از پوسته جامد زمین یا فعالیت های انسانی مانند معدنکاری، برداشت سیالات زیرزمینی مانند آب های زیرزمینی، نفت یا گاز ایجاد شود، اما کارشناسان معتقدند کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی، مهمترین دلیل فرونشست زمین در ایران است.

کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم موجب شده است تا بخش قابل توجهی از منابع آبی خشک شود و سطح سفره های زیرزمینی بشدت پایین بیاید.

این مساله موجب شده تا حفره های تهی از منابع آبی در اثر وارد آمدن فشار طبقات فوقانی زمین فرو بریزد و پدیده فرونشست زمین در بسیاری از مناطق اتفاق بیفتد.