۰ نفر

پایتخت آماده وقوع زلزله نیست

۱۵ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۱۹
کد خبر: 242533
پایتخت آماده وقوع زلزله نیست

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت تهران در مدیریت بحران بسیار بحرانی است و پایتخت آماده وقوع زلزله نیست، تاکید کرد: تدبیر درباره ساماندهی وضعیت تهران یک رسالت ملی-حاکمیتی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، «محمد سالاری» با اشاره به بحران شبکه‌های زیرساختی تهران در صورت وقوع زلزله گفت: زلزله در این شهر می‌تواند بسیار ویرانگر باشد و می‌طلبد که همه سطوح حاکمیت وارد این کار شوند و اولویت اصلی را ایمن سازی شهر و آگاه‌سازی شهروندان قرار دهند.

وی در تشریح عملکرد مدیریت بحران شهر در هنگام وقوع حوادثی، مانند زلزله گفت: با توجه به اینکه در زلزله اخیر تهران، شهر به طور نسبی لرزید، امکان ارزیابی مدیریت بحران وجود ندارد، زمانی ‌می توان عملکرد مدیریت بحران شهر را ارزیابی کرد که زلزله منجر به خسارت در سطح شهر و ورود نیرو‌های امدادی شود.

این مقام مسئول افزود: اینکه چند جلسه برگزار شود و مجموعه سازمان‌ها و نهاد‌ها تنها در جلسه حضور پیدا کنند، نمی‌توان ارزیابی عملکرد انجام داد چرا که عملیاتی انجام نشده اما نکته اینجاست که وضعیت تهران در مدیریت بحران بسیار بحرانی است.

وی با تاکید بر اینکه در مدیریت شهری گذشته هیچ اقدامی در زمینه آموزش شهروندان در حوزه مدیریت بحران انجام نشده، گفت: باید به عنوان یک رسالت ملی و حاکمیتی گام‌های موثری برای آموزش شهروندان در حوزه مدیریت بحران توسط همه دستگاه‌های زیربط برداشته شود.

**بحران در شبکه‌های انتقال انرژی در صورت زلزله

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در بحث شکل‌گیری کالبد تهران، بنا‌ها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، شبکه معابر و شبکه توزیع نیرو پیوست مطالعاتی به ویژه پیوست پدافند غیرعامل وجود نداشته، حتی مقررات ملی ساختمان نیز تا دو دهه پیش در کشور وجود نداشت و حتی پس تدوین، به طور کامل رعایت نشد.

وی تاکید کرد: امروز شبکه‌های انتقال نیرو و شبکه توزیع آب، مخابرات و حتی فاضلاب که به مرز پیشرفت 60 درصدی رسیده ،به صورت سنتی دفنی و فرسوده اند و بیشتر آن‌ها در هسته مرکز و جنوبی شهر تهران قرار گرفته‌اند، به طوری که در جلسات اخیر مدیریت بحران اعلام شد که این شبکه‌ها وضعیت بحرانی دارند و وقوع زلزله‌ای با بزرگی بیش از آنچه که روی داد، می‌تواند این شبکه‌ها را تخریب کند.

سالاری با تاکید بر ایجاد بسترهای لازم برای مدیریت بحران گفت: سابقه نشان داده که در گذشته هربار زلزله‌ای در کشور روی داده، دغدغه‌هایی در کشور ایجاد و در پی آن جلساتی برگزار می‌شود اما پس از گذشت اندک زمانی فراموش می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که زلزله تهران که بعد از زلزله کرمانشاه و کرمان رخ داد، این پیام را برای مسئولین و رسانه‌ها داشته باشد که مهمترین اولویت‌ها رعایت پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و ایمن سازی ساختمان‌ها و شهر است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر چنین دغدغه‌ای به صورت جدی در سطح مسئولان اتفاق بیافتد، می‌توان از بسیاری از خسارات‌ها در جریان بروز حوادث جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مدیریت شهر به لحاظ اقتصادی و مالی دچار بحران جدی است و حتی دغدغه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان وجود دارد، گفت: امروز با وجود انباشت نیروی انسانی در شهرداری تهران و ماموریت‌های گسترده‌ای که در سال‌های گذشته برای شهرداری تهران ایجاد شده، این نهاد حتی برای پرداخت حقوق و مزایای نیروهای خود دغدغه و مشکل دارد.

وی با بیان اینکه بار پایتخت بودن تهران را شهرداری تهران به دوش می کشد، افزود: در حوزه‌های مختلف نمی‌توان انتظار داشت شهرداری تهران اقدامات زیرساختی انجام دهد. برای مثال کانال‌های تاسیسات شهری یکی از مسائلی جدی است که باید به فوریت محقق شود اما تحقق کانال تاسیسات شهری در شهر تهران نیازمند بودجه بسیاری است که با وضعیت فعلی شهرداری، امکان تامین آن وجود ندارد؛ بنابراین مجموعه قوا باید در کنار مدیریت شهری قرار گیرند و الزامات شهر را پیگیری کنند.

**شهروندان هیچ آمادگی دربرابر زلزله ندارند

سالاری با اشاره به قفل شدن خیابان‌ها در زلزله اخیر تهران و تشکیل صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها گفت: حتی برخی افراد در همین فضای بیم و فرار آسیب دیدند که همه این موارد نشان می‌دهد که شهروندان برای وقوع زلزله آمادگی ندارند و هنگامی که این اتفاقات رخ می‌دهد، مردم نمی‌دانند که چه کار انجام دهند و حتی نمی‌دانند چه بخشی از مایحتاج ضروری داخل منزل را با خود به بیرون بیاورند.

وی تصریح کرد: وضعیت ما در هنگام بروز بحران‌ها مناسب نیست و نشان می‌دهد که مدیریت بحران در گذشته هیچ اقدام موثری درحوزه آموزش شهروندان انجام نداده است.

به گفته این مقام مسئول، در گذشته اعلام می‌شد که گروه‌های دوام برای مدیریت بحران ایجاد شده اما در زلزله اخیر، این گروه‌ها هیچ بروز و ظهوری نداشتند و مسئولین و مردم منتظر زلزله نشسته اند، زلزله‌ای که می تواند یک فاجعه ملی و حتی حاکمیتی برای کشور رقم بزند.

وی افزود: با این شرایط و انجام نشدن اقدامات موثر، در آینده افسوس خواهیم خورد که چرا به مدیریت بحران توجه کافی نداشته ایم.

وی افزود: رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره زلزله اخیر گفتند که این زلزله تذکری از سوی خداوند بود که به ما تهرانی‌ها بگوید که در چه وضعیتی قرار داریم و باید بتوانیم این تذکر را جدی بگیریم و اقدامات موثری در راستای مدیریت بحران شهر تهران انجام دهیم.