۰ نفر

تعطیلی مدارس از ۱۵ آذر تا ۱۵دی

۱۴ دی ۱۳۹۶، ۸:۳۵
کد خبر: 242233
تعطیلی مدارس از ۱۵ آذر تا ۱۵دی

احتمال دارد زین پس مدارس کشور تعطیلی پاییزی و زمستانی یک‌ماهه داشته باشند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید طرحی به دولت ارائه شده که اگر تصویب شود از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی مدارس تعطیل خواهند بود.

 این تعطیلی از مدت‌ها پیش و به دنبال بروز آلودگی هوا در آخرین ماه پاییز و اولین ماه زمستان مورد توجه بوده است. برخی از کارشناسان می‌گویند تعطیلی مدارس نمی‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد. با این همه، سال‌هاست که یکی از راهکار‌ها برای کنترل آلودگی هوا تعطیلی مدارس بوده است.‎

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، امان از آلودگی هوا که چند سالی است ایران را درگیر خود کرده است. انگار راه نفس کشیدن مسدود شده و بلاهای بسیاری بر سر شهروندان هوار شده است. انگار چشم چشم را نمی‌بیند. آن چنان که اگر نظاره گر آسمان باشیم، هاله‌ای از دود نمایان است. اینک باید گفت که هوا بس ناجوانمردانه آلوده است. آلایندگی‌هایی که با اوج گرفتن در آسمان مدارس را به تعطیلی می‌کشانند. تعطیلی‌های پی در پی که آفتی به جان کیفیت آموزشی دانش‌آموزان انداخته و شرایط را برای معلمان سخت کرده است، چرا که با تعطیلی‌های سریالی از یک طرف پشت دانش‌آموزان باد خورده و از طرف دیگر برای پرکردن خلأ موجود نه تنها زمان نیست بلکه زمان هم نسبت به مدت مقرر شده سال تحصیلی کم می‌آید. گرچه تاکنون راهکارهای متفاوتی برای مقابله با آلودگی هوا ارائه شده اما وضعیت سلامت دانش‌آموزان به حدی در این شرایط بحرانی است که پاییز سال گذشته طرح تعطیلی دو‌هفته‌ای مدارس در فصل پاییز برای کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد و هیات دولت آن را به عنوان یکی از مواد لایحه هوای پاک تصویب و به مجلس ارسال کرد، اما در نهایت با مخالفت نمایندگان مجلس روبه رو شد. شهریور سال گذشته معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست از امکان تعطیلی دو‌هفته ‌ای، سه‌‌هفته‌ای و حتی یک‌ماهه مدارس در زمان آلودگی و پایداری هوا در فصول سرد خبر داد و این مساله موجی از واکنش‌ها را به راه انداخت. آن چنان که برخی‌ها مخالفت و مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز از طرح تغییر تقویم آموزشی استقبال کردند، اما همچنان این طرح در پیچ و خم‌‌های دولت سرگردان است. با وجود این، شواهد نشان می‌دهد که تعطیلی مدارس در زمستان راه حل مناسبی نیست، چراکه تغییراتی در سیستم آموزشی ایجاد می‌‌کند که هنوز زیر ساخت‌ها برای آن فراهم نیست. به عبارت دیگر اگر تقویم آموزشی تغییر کند، مشکلات عدیده‌ای بر سر راه قرار خواهد گرفت. در واقع ضرب‌المثل «از چاله در آمدن و به چاه افتادن» مصداق همین ماجراست و این مباحث به میان می‌آید که وسایل سرمایشی مدارس تا چه حد جوابگوی دانش‌آموزان در فصل تابستان است؟ آیا برای حضور دانش‌آموزان در ظهر گرم تابستان تمهیداتی اندیشیده شده یا صرفا توجه‌ها معطوف به آلودگی هوا در فصل زمستان است؟ از سوی دیگر، این مساله مانند ارائه طرح تعطیلی جمعه و شنبه به دولت صرف‌نظر از فراهم بودن شرایط به زمینه آمادگی ذهنی هم نیاز دارد، چرا که دانش‌آموزان یک عمر تابستان‌ها و جمعه‌ها تعطیل بودند و این مساله می‌تواند تاثیر روانی برای آنها در پی داشته باشد.

آغاز مدارس، یک ماه زودتر

رئیس سازمان محیط‌زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوای کلانشهرها در فصل سرد و زمان وارونگی هوا مربوط به خودروهای سنگین و اتوبوس‌های فرسوده است، اظهار کرد: اعمال طرح زوج و فرد در روزهای اخیر ارتباطی به موضوع آلودگی هوا ندارد و برای کاهش ترافیک شهری بوده است. عیسی کلانتری با اشاره به تاثیر اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در برخی کلانشهرها در وضعیت آلودگی هوا با تاکید بر اینکه اجرای این طرح برای کاهش ترافیک است و ارتباطی به آلودگی ندارد، گفت: آلودگی هوای سرد و آلودگی هوای گرم علل متفاوتی دارند؛ زمانی که هوا سرد است عمده آلودگی به ذرات زیر 5/2 میکرون که از سوختن گازوئیل به وجود می‌آید مربوط است، اما در هوای گرم گازوئیل نقش کمتری در ایجاد آلودگی هوا دارد. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا و کنترل آن اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

طرح پر ابهام

یک کارشناس آموزشی درباره طرح تعطیلی مدارس از 15 آذر تا 15 دی می‌گوید: در ابتدا باید بگویم که آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای دیگر که در مناطق سردسیر قرار دارند، الزاما در این یک ماه اتفاق نمی‌افتد. محمدرضا نیک نژاد می‌افزاید: گستردگی آلودگی هوا تقریبا از پاییز شروع می‌شود و گاهی تا بهار طول می‌کشد. بنابراین انتخاب این یک ماه جای سوال دارد. از سوی دیگر، ممکن است یک سرگردانی برای آموزش و پرورش هم ایجاد شود. اینکه چه زمانی را مبدأ و پایان تعطیلات قرار دهد و تابستان را از کجا شروع کند. او ادامه می‌‌دهد: حدود 20 سال پیش قانونی در مجلس تصویب شد که برمبنای آن شروع مدارس باید از اول مهر باشد. بنابراین مساله نوعی دوگانگی با طرح تعطیلی مدارس از 15 آذر تا 15 دی دارد. نیک نژاد عنوان می‌کند: ابهامی که در این موضوع وجود دارد، به راحتی قابل حل نیست. بنابراین این مسائل به شدت می‌توانند مانع باشند. این کارشناس آموزشی بیان می‌کند: با طرح تعطیلی مدارس از 15 آذر تا 15 دی یک ماه انفصال آموزشی ایجاد می‌شود. البته گفته شده که تابستان زودتر شروع می‌شود و می‌تواند تا حدودی تعطیلی زمستان را جبران کند. نیک نژاد می‌گوید: به نظر من زمینه‌های فرهنگی و خانواده‌ها مخالف این طرح هستند. به ویژه دانش‌آموزان که آمادگی لازم را ندارند. در واقع تابستان فرجه‌ای برای استراحت است و خانواده‌ها و دانش‌آموزان مایل نیستند که تعطیلی یک ماه زمستان را با تابستان جا‌به‌جا کنند. این کارشناس آموزشی اظهار می‌کند: همچنین در مدارس مناطق سردسیر و کلانشهرها امکانات گرمایشی بیشتر است. در واقع بسیاری از مدارس وسایل سرمایشی ندارند و اگر این ماه زمستان به تابستان منتقل شود، عدم امکانات مشکل آفرین است و به شدت دانش‌آموزان و معلمان را اذیت می‌کند. او ادامه می‌دهد: برای مثال بسیاری از مدارس کولر ندارند و ساختمان‌های آنها بیشتر متناسب با شروع فصل پاییز تا انتهای بهار ساخته شده است، یعنی شوفاژ، بخاری و لوله کشی گاز دارند. این کارشناس آموزشی خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مدارس متناسب با روزهای گرم تابستان نیست و این مساله موجب آسیب آموزشی می‌شود. به عبارت دیگر، امکانات مدارس ما در آن سطح نیست که مدارس تابستان‌ها شروع به کار کنند. از این رو با افت آموزشی دانش‌آموزان رو‌به‌رو می‌شویم. نیک نژاد تاکید می‌کند: خانواده ها، دانش‌آموزان و لایه‌های اجتماعی در ایران نه از لحاظ ذهنی و نه از لحاظ فرهنگی آمادگی تعطیلات زمستانی مدارس را ندارند. او بیان می‌کند: این طرح بسیار پر ابهام است. به عبارت دیگر قسمت سخت افزار آن ایجاد شده اما قسمت نرم افزارش فراهم نیست و قطعا افت آموزشی در پی دارد.